Handläggare till bostadsanpassning

Arbetsbeskrivning

Stadsbyggnadsförvaltningen ansvarar för att driva och samordna den fysiska planeringen av Göteborg. Vi bidrar till att skapa en hållbar stad för nuvarande och kommande generationer. Inom vårt uppdrag ryms ansvar för strategisk planering, detaljplanering, lantmäteri, bygglovhantering och tillhandahållande av geografisk data. På förvaltningen arbetar cirka 450 personer. Stadsbyggnadsförvaltningen är en del av de stadsutvecklingsförvaltningarna som finns i Göteborgs Stad. Gemensamt arbetar vi med att skapa förutsättningar för en fungerande infrastruktur, bostäder och lokaler med kvalitet, en inbjudande offentlig miljö och verkar för att staden blir hållbar ur alla perspektiv. ARBETSUPPGIFTER Vill du hjälpa människor till ett bättre vardagsliv? Ta chansen att bli en av oss! Just nu söker vi två nya kollegor till vår enhet. Bostadsanpassningsenheten handlägger ansökningar om bostadsanpassningsbidrag och vår roll är att handlägga processen från ansökan om bidrag till färdig anpassning. Bostadsanpassningsbidraget är ett bidrag för personer med funktionsvariation som behöver anpassningar för att bo kvar hemma. Idag är vi 16 medarbetare på enheten med olika kompetenser och bakgrund, vilket är en bra grund när vi diskuterar frågor och lösningar för de sökande. Nu söker vi två nya medarbetare till vårt arbete med att ge bostadsanpassningsbidrag. Hos oss får du ett omväxlande arbete med möjlighet att verkligen göra skillnad för personer med funktionsvariationer. I din roll handlägger du ansökningar och fattar beslut om bidrag. Vi beslutar till exempel om bidrag till dörrbreddningar, ramper, hissar, ombyggnationer av badrum och kök och säkerhetsanpassningar för barn. I arbetet kommer du att kontakt med den som söker bidraget, vården, fastighetsägare och entreprenörer i ditt arbete. Du kommer även att granska intyg från vården. För att fatta rätt beslut hämtas vägledning i lagar, förarbeten, bygglagstiftning och aktuellt rättsläge, vilket kräver en viss juridisk förståelse. Som en del i ditt utredningsarbete åker du på besök i de bostäder som ska anpassas för att se möjliga åtgärder utifrån fastighetens konstruktion och sökandes behov. Sedan tar du fram en lämplig lösning och ett underlag för offertförfrågan. Omfattningen på anpassningarna varierar och du får användning av din problemlösningsförmåga. I vår verksamhet möts olika yrkeskategorier som med en bred kompetens hjälper göteborgaren till de bästa lösningarna. Arbetet innebär myndighetsutövning Hos oss får du en introduktion till arbetet där dina erfarenheter och kompetenser står i centrum. KVALIFIKATIONER Du som söker har relevant högskoleutbildning eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Exempel på relevant utbildning kan till exempel vara arbetsterapeututbilding, universtitets- eller högskoleingenjör inom bygg eller fastighetsförvaltning. Du har en förmåga att kommunicera på ett tydligt sätt. Du tycker även om problemlösning och att arbeta med människor med olika bakgrund och i olika skeden i livet. Din samarbetsförmåga är central för jobbet eftersom du behöver ha ett levande diskussion med dina kollegor på enheten. Du kan lägga upp ditt arbete självständigt och har ett stort eget ansvar för dina ärendens framdrift. Du är även effektiv i handläggningen. Det är meriterande att ha erfarenhet av att arbeta med myndighetsutövning i en politiskt styrd organisation. Du är öppen och engagerad med en vilja att dela dina, och ta del av andras kunskaper. Vi arbetar med att ständigt förbättra verksamheten och de närmaste tre åren kommer vi att fokusera på att korta handläggningstiden enligt ett beslut från kommunfullmäktige. Att ha arbetat inom byggbranschen, fastighetsförvaltning, arbetsterapi eller omsorg är meriterande och en tillgång i arbetet. Goda it-kunskaper är ett krav. Tjänsten har även krav på B-körkort då bilkörning kan förekomma i tjänsten. Välkommen med din ansökan! ÖVRIGT Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanbeder vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Mer info

Anställningsform Vanlig anställning
Publicerad 2024-12-02
Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Antal platser 2
Varaktighet Tillsvidare