Enhetschef med inriktning samverkan inom sjukförsäkringen i Mellansverige
Skicka ansökan 10 dagar kvar
Enhetschef
10 dagar kvar

Arbetsbeskrivning

Varje år fattar Försäkringskassan 24 miljoner beslut som påverkar människors liv och hela samhället. Vi betalar ut cirka 250 miljarder kronor varje år. Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan. Strategiskt ledningsstöd samt ledarskap för en hållbar arbetsplats Som enhetschef är du den chef som befinner dig närmast medarbetarna och verksamheten. Du ansvarar för att leda och driva det dagliga arbetet utifrån avdelningens uppdrag och mål där den statliga värdegrunden genomsyrar ditt arbete. Genom ditt ledarskap förmedlar du tydliga förväntningar, följer upp mål och ger dina medarbetare rätt förutsättningar att ta sitt ansvar. Du har personalansvar såväl som resultat- och uppföljningsansvar för din enhet. Du kommer även vara ett strategiskt stöd till områdets ledningsgrupp i arbetet med strukturell extern samverkan och representerar även Försäkringskassan i externa samarbeten. Du samverkar med olika externa partners exempelvis sjukvården, arbetsgivare, Arbetsförmedlingen och kommuner. Din enhet består av 5 – 7 medarbetare som arbetar med sjukförsäkring i nationellt uppdrag och har sin placering i Örebro. Genom ett nära ledarskap skapar du den förutsägbarhet, trygghet och hållbarhet som är nödvändig för att medarbetarna ska kunna ta sitt ansvar samt möta behov av förändring. Du skapar förståelse för sammanhang, riktning och de målbilder avdelningen satt upp och tar fram de planer din verksamhet behöver. Som enhetschef är du ett stöd för områdeschefen och du ingår i områdets ledningsgrupp som består av 8 enhetschefer och ett flertal stödresurser där du bidrar med din kompetens och ditt engagemang. Du anpassar och utövar ditt ledarskap på ett sätt som skapar förutsättningar för medarbetarna att använda sitt omdöme och kompetens. Tjänsten innebär att du hanterar sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar.   Vi söker dig som • har högskoleexamen eller erfarenheter och kvalifikationer som kan prövas likvärdiga • har god ledarskapsförmåga • har förmåga att skapa ett användbart nätverk med kontakter och relationer som du kan använda för att uppnå mål • främjar andras professionella och personliga utveckling • arbetar för att nå mål och resultat, följer upp effekterna av egna och andras aktiviteter • har ett systematiskt arbetssätt • kan förstå och analysera komplexa frågor • samarbetar effektivt med andra för att nå gemensamma mål • har god självkännedom och är stabil som person, främjar ett förtroendeskapande arbetsklimat • främjar ömsesidig dialog, är lyhörd och anpassar sin kommunikation efter behov och situation • har körkort för personbil. Det är meriterande om du • har erfarenhet av operativt ledarskap • har erfarenhet av ledarskap i liknande verksamhet • har erfarenhet av coachande ledarskap och att leda i förändring • har erfarenhet av att leda på distans • har erfarenhet av att planera din verksamhet i samarbete med chefskollegor på distans • har god förståelse för Försäkringskassans uppdrag • har mycket goda kunskaper om regelverk som styr samordning och samverkan • har erfarenhet av arbete med samverkan mellan olika organisationer, framförallt på strukturell nivå. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.   Övrigt En tillsvidareanställning, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Resor ingår i tjänsten. I enlighet med Försäkringskassans riktlinje för säkerhet genomförs bakgrundskontroller i denna rekrytering. I den här rekryteringen kan arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet. Placeringsorter: i första hand Örebro, men möjligheter till annan placeringsort inom Mellansverige kan diskuteras. Vill du veta mer om Försäkringskassan som arbetsgivare? Besök fk.se/jobbahososs Kontaktpersoner Chef: Ann Sjöström, tel. 010-116 33 30 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Stig Lindblom, [email protected], tel. 010-116 90 63 (för frågor om rekryteringsprocessen). ST: Filiz Eker, tel. 010-117 31 47 eller Malin Jensen, tel. 010-111 80 31. Saco-S: Madeleine Brodin, tel. 010-119 21 98 eller Ingela Jonsson, tel. 010-119 21 97. Seko: Eliza Grundström, tel. 010-115 34 02. Ansökan Välkommen med din ansökan senast den 5 januari 2025. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan. Har du skyddade personuppgifter eller ingen tillgång till bank-id kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen via telefon så får du hjälp med att skicka in din ansökan.

Mer info

Anställningsform Vanlig anställning
Publicerad 2024-11-29
Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Antal platser 1
Varaktighet Tillsvidare
Hemsida Länk