Arbetsbeskrivning
Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna.
Hägersten-Älvsjö är en av 11 stadsdelsförvaltningar i Stockholms stad med drygt 3000 medarbetare. I dag är vi ett av stadens största stadsdelsområden med ca 130 000 invånare. I Hägersten-Älvsjö har du nära till staden, kommunikationer och naturen. Vi erbjuder en dynamisk arbetsplats med möjligheter för dig att utvecklas i din roll.
Välkommen till oss
Vill du vara med och skapa ett handläggarnära stöd för socialsekreterarna på barn- och ungdomsenheten där ni tillsammans gör skillnad för barn och unga med en hög grad av rättssäkerhet? Motiveras du av att hjälpa och avlasta kollegor och trivs i en omväxlande roll där ingen dag är den andra lik?
För att skapa en socialtjänst som är modern och präglas av hög kvalitet, söker vi nu ett handläggarnära stöd till en nyinrättad roll.
I rollen som handläggarnära stöd kommer du stötta omkring 28 socialsekreterare på barn- och ungdomsenheten och barnenheten med varierande arbetsuppgifter. Du kommer ha en viktig och central roll där du är med och bidrar till att socialsekreterarna kan fokusera på det klientnära arbetet. Barn- och ungdomsenheten och barnenheten är två av sex enheter som ingår i verksamhetsområde Barn, unga och familj i Hägersten-Älvsjö stadsdelsområde.
Nu söker vi en nyfiken och prestigelös handläggarnära stöd som vill vara med och forma en viktig roll från grunden. Varmt välkommen med din ansökan!
Vi erbjuder
Hos oss får du möjligheten att arbeta i en grupp av engagerade kollegor med stort intresse av att utvecklas i sitt arbete och med barnens och ungdomarnas bästa i fokus. Vi tillämpar vinter- och sommararbetstid samt flextid. Du får friskvårdsbidrag à 3000 kronor per år och har möjligt att ansöka om semesterväxling. Läs mer om förmåner i Stockholm stad på här.
Din roll
I rollen som handläggarnära stöd kommer du stötta socialsekreterare med administrativa moment i handläggning av ärenden i syfte att frigöra mer tid för klientarbete. Du kommer vara delaktig i utformandet av arbetssätt och skapa en god samordning internt för den nya rollen. Du deltar i det dagliga arbetet i verksamhetens ärenden och stöttar i de uppgifter som inte måste utföras av en socialsekreterare.
I rollen som handläggarnära stöd förväntas du hantera bland annat:
Aktualisera orosanmälningar och registrera information i verksamhetssystemet paraplyet
Bjuda in till möten, boka tolk, boka bil, boka rum med mera
Begära handlingar från kommuner och vårdgivare
Inhämta konsultationsdokument från skolor, förskolor, hälso- och sjukvården, med flera
Kommunicera beslutsunderlag samt skicka kallelser eller annan dokumentation
Hantera begäran av handlingar
Sekreterare vid möten
Hantera fax och inscannande av dokument
Då rollen är ny för enheterna behöver du vara öppen för att arbetsuppgifter kan tillkomma. Utöver dig som handläggarnära stöd finns en administratörsgrupp som hantera frågor av administrativ karaktär som IT och telefon, behörigheter i olika system, fakturor och beställningar.
Din kompetens och erfarenhet
Vi söker dig som har:
Högskoleutbildning, till exempel socionom, beteendevetare eller annan inriktning som arbetsgivaren bedömer som relevant för tjänsten
aktuell erfarenhet av administrativt arbete
goda kunskaper i Microsoft Office
mycket goda kunskaper i svenska, både i tal och skrift
Det är meriterande om du har:
erfarenhet av arbete inom socialtjänsten
erfarenhet av verksamhetssystem som exempelvis paraplyet
erfarenhet av administrativt arbete i en stöttande funktion
För att trivas i rollen är du är serviceinriktad, självständig och flexibel. Du har en förmåga att snabbt se vad som behöver göras för att underlätta för socialsekreterarna och ser dig själv som en mycket viktig stödfunktion. Du planerar, organiserar och prioriterar ditt arbete på ett effektivt sätt och driver ditt arbete framåt. Då du kommer ha daglig kontakt både internt med kollegor och externt med andra samverkansparter är det av stor vikt att du har en mycket god samarbetsförmåga. Du har intresse, vilja och förmåga att hjälpa kollegor och anstränger dig för att leverera lösningar för en välfungerande verksamhet.
Övrigt
Vi rekryterar utan det personliga brevet i denna rekrytering för att stärka fokus på de kompetenser och erfarenheter som efterfrågas för denna roll. Vid bedömningen av din ansökan kommer vi endast att utgå ifrån ditt CV och ett antal frågor du får besvara i samband med att du söker tjänsten. Vi önskar att du svarar konkret och kortfattat på frågorna, och att det finns en tydlig koppling mellan dina svar och ditt CV.
Intervjuer sker löpande.
Innan anställningsavtal skrivs behöver du uppvisa ett utdrag ur belastningsregistret.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.