Arbetsbeskrivning
Vi är alla olika. Vi är alla också lika och har samma rätt till ett tryggt hem, en meningsfull sysselsättning och att känna oss värdefulla. Då utvecklas vi och kan delta i samhället. Förvaltningen för funktionsstöd bedömer behov och ger stöd till de som har rätt till det. Personer med funktionsnedsättning ska kunna leva ett gott och självständigt liv. Ett liv som alla andra.
Med 6 000 medarbetare är vi Sveriges största funktionsstödsförvaltning. Vi fattar beslut om och arbetar inom boende med särskild service, daglig verksamhet, sysselsättning, boendestöd, personlig assistans, olika former av avlastning, stöd och ledsagning. Vi arbetar aktivt med att utveckla och sprida kunskap inom Göteborgs Stad och till andra. På så sätt blir vi alla bättre på att förstå behov och ge rätt stöd. Tillsammans ser vi till att fler kan leva ett gott och självständigt liv som alla andra.
Välkommen att bli en av oss! Du är Göteborg.
ARBETSUPPGIFTER
Vi söker nu två stödassistenter till oss på Björkö BmSS i Centrum.
Vi är en LSS boende, och vår målgrupp är personer upp till 65 med demenssjukdom.
Björkö är stjärnmärkt, vilket är ett bevis på att personalen har fått utbildning i demenssjukdomar och verktyg för att arbeta personcentrerat. Boendet har 8 hyresgäster och är ligger vid Landala Torg. Din bas kommer vara på Björkö, men kan vid behov behöva hoppa in och arbeta på den närliggande boendet Trubaduren som har samma inriktning. Våra hyresgäster skall vara delaktiga och ha möjlighet att påverka insatserna. De boende skall ska ha möjlighet att bevara ett så självständigt liv som möjligt, där professionellt stöd och en god omsorg är utgångspunkten.
Vi erbjuder dig en varierande och stimulerande tjänst med mycket frihet under ansvar. All social dokumentation sker i dokumentationssystemet Treserva.
Vi använder Time Care Planering för verksamhetsanpassade och påverkningsbara scheman. Boende med särskild service erbjuder stöd dygnet runt. Vi utgår från hyresgästernas behov och behöver anpassa arbetstider utifrån det. Arbetstiden är förlagd till dag- och kvällstid, samt helger.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har stödassistentutbildning, Barn och fritidsprogrammet med inriktning socialt eller pedagogiskt arbete, eller läst till undersköterska på vård och omsorgsprogrammet . Alternativt annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig
Det är viktigt att du har förmåga att kommunicera med hyresgäster, kollegor och föra dokumentation. Du som inte uppfyller kvalifikationskraven i svenska 1 eller svenska som andra språk 1 kan komma att erbjudas att göra ett språktest genom testanvändaren Educateit.
Det är mediterande om du har erfarenhet av målgruppen demens under 65 och BPSD (Beteendemässiga och Psykiska Symtom vid Demenssjukdom) samt har erfarenhet av stjärnmärkt så ser vi det som mycket meriterande. Har du B-körkort och körvana är det också önskvärt.
Kunskap och erfarenhet av följande metoder är meriterande;
LAB (lågaffektivt bemötande) IBIC (Individens behov i centrum) och MI (Motiverande samtal).
Vi förväntar oss att du visar respekt och hänsyn för dem du möter i din yrkesroll.
Du lyssnar på andra människor i syfte att förstå deras behov samt att du har en förmåga att arbeta tillsammans med andra för att utföra uppgifter och nå mål. Du skiljer på sak och person och kan ta välgrundade beslut under tidspress.
ÖVRIGT
Bifoga studieintyg eller examensbevis på efterfrågad utbildning
Urval och intervjuer påbörjas under ansökningstiden.
I den här rekryteringen kommer du få svara på ett antal frågor där du får beskriva din kunskap inom området i stället för att skicka ett personligt brev.
Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering.
Som medarbetare i förvaltningen för funktionsstöd erbjuder vi dig:
• Trygg anställning med goda anställningsvillkor
• Heltid med möjlighet till deltid
• Introduktion vid nyanställning
• Kompetensutveckling
• Friskvårdsbidrag, cykelbidrag samt andra rabatter och erbjudanden
Före erbjudande om anställning ber vi dig uppvisa utdrag ur polisens belastningsregister. Beställt utdrag ska vara oöppnat.
Du skasjälv begära ett utdrag från polisens belastningsregister. Detta görs på polisens hemsida antingen via e-tjänst (Kontroll av egna uppgifter i belastningsregistret) eller med hjälp av Blankett för att kontrollera egna uppgifter (Blankettför begäran om registerutdragför enskild person, utdrag nr 442.3)
Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR.
Har du skyddade personuppgifter ska du INTE söka via systemet utan kontakta ansvarig rekryterande chef för hantering av din ansökan.
Tillsättning sker under förutsättning att tjänsten inte behöver tas i anspråk i förvaltningen eller stadens omställningsarbete.
Till dig som företräder bemannings- och rekryteringsföretag: Inför denna rekrytering har vi valt rekryteringskanaler och önskar inte erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- eller rekryteringshjälp.