Arbetsbeskrivning
Varje år fattar Försäkringskassan 24 miljoner beslut som påverkar människors liv och hela samhället. Vi betalar ut cirka 250 miljarder kronor varje år. Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.
Försäkringskassan, Skatteverket och Trafikverket har fått ett nytt uppdrag av regeringen, att tillhandahålla samordnad och säker statlig it-drift till statliga myndigheter. Försäkringskassan har också fått i uppdrag att samordna detta arbete och därför söker vi kvalificerade personer till flera olika roller.
Vi söker en erfaren jurist med expertis inom författningsområdet till kansliet för myndighetssamverkan vid Försäkringskassans it-avdelning för att under ett år arbeta med centrala utredningsfrågor som underlag för viktiga vägval för den samordnade it-driften.
Utredning och vägval
Du är en jurist med gedigna kunskaper om författningsfrågor som ska vara med och driva och stödja verksamhetsutveckling som bidrar till en samordnad och säker statlig it-drift.
Du förväntas kunna göra kvalificerade utredningar av komplex systemövergripande karaktär.
Du kommer bland annat att arbeta med att, i samverkan med andra, ta fram underlag för hur och i vilka sammanhang molntjänster kan användas inom den samordnade och säkra statliga it-driften.
För att lyckas i rollen krävs att du tar initiativ och ansvar, bygger relationer inom och utom myndigheten, förstår och analyserar sammansatta frågor snabbt och effektivt. Du är van att utforma skriftliga beslutsunderlag samt kan omsätta kunskap från andra områden till de frågor som området ansvarar för.
Tjänsten innebär att du hanterar sekretessbelagda och säkerhetskänsliga uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och ser att du är en skicklig jurist som är kvalitets- och resultatinriktad. Du har förmåga och trivs med att både själv och tillsammans med andra driva processer framåt. Du har ett gott omdöme och tycker om att samarbeta med personer från olika yrkeskategorier. Arbetet kräver att du är konstruktiv och lösningsorienterad samt har en god pedagogisk förmåga kombinerat med en hög språklig och stilistisk förmåga och vågar tänka nytt.
Det är ett jobb för dig som vill vara med och skapa förutsättningar för ett säkrare Sverige och en effektivare statsförvaltning.
Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar.
Vi söker dig som
• har jur kand eller juristexamen
• har erfarenhet av utrednings- och författningsskrivningsarbete, från t.ex. utredningsväsendet eller Regeringskansliet
• har förmåga att arbeta självständigt och ta ansvar för resultat med hög kvalitet
• är handlingskraftig
• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• kommunicerar klart, tydligt och strukturerat
• uppskattar och har mycket god förmåga att samarbeta med andra.
Det är meriterande om du
• har erfarenhet från Regeringskansliet
• kunskap om outsourcing av it och molntjänster
• kunskap om informationssäkerhet
• erfarenhet av myndighetssamverkan
• kunskap om digitalisering i offentlig sektor.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
En tjänst 12 månader, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. För den här tjänsten krävs svenskt medborgarskap. Intervjuer sker löpande. Provanställning kan bli aktuellt. I enlighet med Försäkringskassans riktlinje för säkerhet genomförs bakgrundskontroller i denna rekrytering. I den här rekryteringen kan arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet. Placeringsort: Stockholm.
Vill du veta mer om Försäkringskassan som arbetsgivare? Besök fk.se/jobbahososs
Kontaktpersoner
Chef: Juha Alskog, tel. 010-112 95 92 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Ann Dahlstedt,
[email protected], tel. 010-112 41 82 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackliga representanter är för ST Olle Dahlberg, Saco-S Per Sandemalm, Seko Eliza Grundström. Dessa nås via vår växel: 08-786 90 00.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 17 december 2024. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.
Har du skyddade personuppgifter eller ingen tillgång till bank-id kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen via telefon så får du hjälp med att skicka in din ansökan.