Arbetsbeskrivning
I Falu kommun finns en mängd intressanta och kvalificerade arbetsuppgifter och över 200 yrken. Hos oss jobbar ingenjörer, lärare, socionomer, undersköterskor, projektledare, HR-specialister och många fler. Vi har jobb som märks, vi gör skillnad och tillsammans skapar vi en organisation som är unik vad gäller bredd på kompetens och kunskap. Vår vision är Ett större Falun. Vi ska vara enkla att samarbeta med och till nytta för faluborna. Vi är dessutom en arbetsgivare som vill ta tillvara våra medarbetares fulla kompetens - det vet vi leder till utveckling både för individen och för organisationen. För oss är det viktigt att ge våra medarbetare ett hållbart arbetsliv, vilket vi kallar ”Balans i livet”. Vi satsar alltså mycket på de mjuka värdena – hur människor mår, blir bemötta och kan växa – eftersom det är vår definition av att vara en riktigt bra arbetsgivare. I Falu kommun eftersträvar vi jämställdhet och vi ser gärna en personalsammansättning som speglar mångfalden i samhället. Vi välkomnar därför sökande som bidrar till detta
Falu kommun söker nu en engagerad och strukturerad Informationssäkerhetssamordnare som vill vara med och utveckla vårt systematiska informationssäkerhetsarbete. Som informationssäkerhetssamordnare kommer du att ha en central roll i att säkerställa att kommunens hantering av information och data uppfyller säkerhetskraven. Detta är en möjlighet för dig som vill bidra till att skydda våra informationstillgångar och verka för en trygg och säker kommun.
Tjänsten är placerad på Stadskansliet, en del av kommunstyrelseförvaltningen, men rollen är central för hela kommunen. Du kommer att ha din arbetsplats i vårt vackra Rådhus, beläget mitt i Faluns centrum – en plats där historia och modernitet möts, och där du får möjlighet att göra verklig skillnad för kommunen och dess invånare.
Arbetsuppgifter
Du ansvarar för att kommunens arbete med informationssäkerhet bedrivs enligt gällande lagstiftning och standarder, såsom Cybersäkerhetslagen och ISO 27001. Arbetat innebär också att:
- Implementera och stärka riktlinjer. Vara drivande i att våra riktlinjer omsätts i praktiken för att höja informationssäkerheten i verksamheten, och säkerställa att dessa effekter bibehålls genom ett systematiskt arbetssätt.
- Utveckla ledningssystemet och bidra till att vårt ledningssystem för informationssäkerhet utvecklas och optimeras genom framtagning och implementering av planer, riktlinjer samt rutiner.
- Genomföra riskanalyser och utföra riskbedömningar och rekommendera skyddsåtgärder för att hantera identifierade risker.
- Vägleda och stödja verksamheterna genom att ge råd och stöd i informationssäkerhetsfrågor till olika verksamheter inom kommunen.
- Utbildning och medvetandehöjande insatser där då planerar och genomföra utbildningar för att öka medvetenheten om informationssäkerhet bland kommunens anställda.
- Incidenthantering och övningar genom att arbeta med incidenthantering och delta i övningar för att stärka kommunens beredskap vid säkerhetsincidenter.
Kvalifikationer
För rollen krävs:
- Eftergymnasial utbildning, exempelvis en högskoleutbildning eller yrkeshögskoleutbildning inom informationssäkerhet, alternativt dokumenterad arbetslivserfarenhet inom området som arbetsgivaren bedömer likvärdig
- Goda kunskaper i att kommunicera väl både muntligt och skriftligt på svenska
Personliga egenskaper
Vi söker dig som är strukturerad och ansvarstagande med ett genuint intresse för informationssäkerhetsfrågor. Du har god kommunikationsförmåga och är duktig på att samarbeta. Förmågan att vara analytisk och lösningsorienterad är viktig, liksom att kunna växla mellan att se helheten och fokusera på detaljer. Eftersom du arbetar i nära kontakt med många delar av organisationen är din förmåga att bygga relationer och samarbeta avgörande. Stark muntlig kommunikationsförmåga är också central, då du ofta kommer att behöva presentera och förklara säkerhetsåtgärder för både kollegor och externa intressenter. En helhetssyn på organisationens säkerhetsbehov krävs för att identifiera risker och implementera effektiva lösningar.
Meriterande kvalifikationer
- Erfarenhet av arbete med informationssäkerhet
- Erfarenhet av arbete inom offentlig sektor
- Goda kunskaper om gällande och kommande lagstiftning och regelverk inom informationssäkerhet
- Erfarenhet av riskhantering, hotbildsbedömningar, informationsklassning, kontinuitetsplanering och incidenthantering
- Färdigheter i att skapa och genomföra utbildningar inom informationssäkerhet
- Erfarenhet och kunskap inom ISO 27001, MSB:s metodstöd och liknande standarder och stödmaterial för informationssäkerhetsarbete
- Erfarenhet av systemstöd inom informationssäkerhetsområdet
- Erfarenhet av att driva, samordna och utveckla ledningssystem för informationssäkerhet
- Kunskap om säkerhetsskyddslagstiftningen, offentlighets- och sekretesslagen
Anställningsvillkor
Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid. Möjlighet finns till att arbeta i en lägre sysselsättningsgrad än 100%.
Bifoga gärna utbildningsintyg i din ansökan då detta kommer efterfrågas om du blir aktuell för tjänsten. Alternativt lämnas intyg i samband med intervju.
Kontaktuppgifter
Mattias Scandola, Kanslichef, tel. 023-823 20
Fackliga företrädare
Leif Andersson, SSR, tel. 023-870 40
Övrigt
Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.
Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR. Vid problem med att genomföra din ansökan är du välkommen att kontakta
[email protected]
Kontaktinformation
Mattias Scandola, Kanslichef
Arbetsplats
Falun