Arbetsbeskrivning
Är du en skicklig och kreativ innehållsproducent? Tycker du det är roligt att jobba med sociala medier och ser det som en rolig utmaning att bidra till att göra myndighetens kommunikation lättillgänglig för många? Då kan tjänsten som kommunikatör på kundmötesenheten vara något för dig.
Du kommer tillhöra en liten grupp med kommunikatörer som har fokus på sociala medier. Tullverket har idag en etablerad närvaro på Facebook, Linkedin och Instagram, där målgruppen främst är privatpersoner. Gruppen tillhör den del av kundmötesenheten som arbetar med målgruppen privatpersoner.
Kundmötesenheten är uppdelad utifrån målgrupperna privatpersoner och företag. Utöver arbetet med sociala medier finns här även Tullverkets upplysningstjänst där vi erbjuder service, rådgivning och svarar på frågor om tullhantering samt Tullverkets växelfunktion och kundombudsman. Kundmötesenheten är en del av Tullverkets kommunikationsavdelning som driver, stödjer, och samordnar det interna och externa kommunikationsarbetet. På avdelningen är vi cirka 70 medarbetare fördelat över olika platser i landet och majoriteten tillhör kundmötesenheten
Om tjänsten
Ditt fokus kommer att vara på arbetet som rör Tullverkets närvaro i sociala medier där du har ett dagligt nära samarbete med dina kollegor. I arbetet ingår text- bild- och filmproduktion, publicering av innehåll i sociala medier samt att bevaka och besvara inkomna kommentarer. Du bidrar aktivt med idéer till planeringen för de olika kanalerna och ser till att saker blir gjorda enligt planeringen.
Tillsammans med kollegorna tar du gemensamt ansvar för gruppens resultat. Du tar egna initiativ till löpande förbättringar och tar de kontakter som krävs för att kunna utföra ditt arbete. Ditt bidrag blir viktigt för att utveckla, modernisera och effektivisera Tullverkets kundnära kommunikationsarbete gentemot privatpersoner.
Du kan också få göra andra arbetsuppgifter som förekommer på en kommunikationsavdelning utifrån dina kunskaper och intressen. Det kan bland annat vara planering av aktiviteter, publicera innehåll i våra andra kanaler, omvärldsbevakning, fotografera och filma samt att fungera som stöd och vara bollplank till övriga verksamheten.
Vi söker dig som har:
• Akademisk examen inom media och kommunikation.
• Erfarenhet av att arbeta som kommunikatör med inriktning mot sociala medier på en större myndighet.
• Vana och förmåga att anpassa språkbruk och tonalitet efter kanal.
• Grundläggande erfarenheter av fotografering och bildredigering.
• Grundläggande erfarenheter av att producera videos till sociala medier.
• Erfarenhet av att arbeta i systemet Artvise.
• Minst ett års erfarenhet av arbete inom tullrelaterad verksamhet.
• Mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift.
• God förmåga att uttrycka dig på engelska i tal och skrift.
• Har god datorvana och kan självständigt använda grundläggande program i Microsoft Officepaketet.
• Förmåga att enkelt ta till dig och använda nya it-baserade arbetsverktyg.
• Erfarenhet av att använda Photoshop.
• Erfarenhet av att använda redigeringsverktyg för video.
• Erfarenhet av att använda sociala medier-verktyg.
• Körkort, klass B.
Det är meriterande om du har:
• Erfarenhet av att arbeta med digitala kanaler, exempelvis webb eller digitala tjänster.
• Goda kunskaper i fotografering och bildredigering.
• Goda kunskaper i videoredigering och att skapa videos för sociala medier.
Personliga egenskaper
Vi söker dig som kommunicerar klart, tydligt och strukturerat. Agerar på eget initiativ, får saker att hända och tar ansvar för resultatet. Som person är du ansvarstagande, pålitlig, noggrann, uthållig, lugn och stabil samt arbetar effektivt även under tidspressade situationer.
Du drivs av att kunna förklara så att mottagaren av budskapet förstår, så att det blir lätt att göra rätt. Du är driven och målinriktad men skapar samtidigt en stabil och förtroendeskapande arbetsatmosfär genom att stödja och uppmuntra andra.
Du tycker om att jobba i grupp och samarbetar gärna med andra, delar med dig av dina kunskaper och erfarenheter som kan användas för att nå de uppsatta målen.
Vi erbjuder dig en arbetsplats med samhällsviktiga och intressanta arbetsuppgifter. Du ställer dig bakom den statliga värdegrunden och Tullverkets värdegrund (helhetssyn, nytänkande och ansvarstagande) och kan förhålla dig till dem i ditt dagliga arbete som statstjänsteman.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Övrigt
Referensnummer: TV-2024-25068.
Placeringsort: Malmö.
Anställningen är ett vikariat t.o.m. 30 april 2026.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan en anställning kan komma i fråga kommer du att drogtestas och vi kommer att göra en bakgrundskontroll.
För mer information och ansökan
Upplysningar om tjänsten kan lämnas av Katarina Brodin, gruppchef kundmötesenheten, telefon 040-661 33 90. För frågor om rekryteringsprocessen går det bra att ringa Tullverkets PA-support tel. 060-67 25 85. Fackliga företrädare är för OFR-P/TULL-KUST, Sandra Sånesson, tel. 040-661 29 96, och för Saco-S, Charlotta Lindgren, 040-661 31 07.
Din ansökan med ett medföljande personligt brev samt CV/meritförteckning, ska ha inkommit till Tullverket senast den 8 december. Du ansöker via det elektroniska ansökningsformuläret här nedan.
Vi undanber oss all kontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av platsannonser.
Tullverket är en statlig myndighet som kontrollerar flödet av varor över Sveriges gränser. Med visionen att bara godkända varor ska passera gränsen hindrar vi olagliga varor från att komma in i landet och bidrar till ett tryggare samhälle. Vi förenklar handeln med andra länder och lägger grunden till ökad tillväxt och konkurrens på lika villkor. Tullverket, som grundades 1636, har i dag cirka 2 600 anställda och leds av generaltulldirektör Johan Norrman.