Arbetsbeskrivning
Inköpare DISABUppdragsbeskrivningTeknisk Inköpare:
Placering i Eslöv.
Rapporterar till Inköpsansvarige.
Ansvarsområden:
Som Teknisk inköpare har du det operativa och strategiska ansvaret för kontakter med leverantörer.
Du ansvarar för handläggning och direkt förekommande inköpsärenden och svarar för åtgärder som är förenade med genomförandet av projekt inom ramen för tilldelade resurser och enligt satta mål.
Dina arbetsuppgifter:
Som Teknisk inköpare kommer du att spela en central roll i att säkerställa rätt leverantörer och material i produktionsprocesserna.
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter kommer att vara:
- Inköp av tekniska komponenter som ställdon, motorer, hydraulik, vacuum pumpar och liknande samt andra köpkomponenter
- Inköp av el artiklar till våra projekt
- Utveckla och upprätthålla relationer med leverantörer, både befintliga och nya
- Att träffa avtal med valda leverantörer
- Ta in offerter förhandla priser och leveransvillkor för att säkerställa kostnadseffektiva inköp och leveranssäkerhet
- Aktivt arbeta för att minimera risken för sena leveranser genom att fastställa ramar för inköp, skapa beställningsparametrar och löpande bedöma bolagets leverantörer; samt vidta åtgärder vid förseningar
- Ständigt utvärdera och förbättra inköpsprocesserna för att öka effektiviteten och minska kostnaderna / Att effektivisera inköp beträffande såväl kvalitetshöjande åtgärder som ökad kostnadseffektivitet.
- Samarbeta nära med produktion för att säkerställa att inköpta artiklar uppfyller våra kvalitetskrav, inklusive ytbehandlingar och andra tekniska specifikationer
- Att föreslå förändringar/kompletteringar i produktionsverksamheten och kvalitetssystemen
- Uppdatera vårt affärssystem Pyramid med priser, leveranstider.
- Hantera reklamationer mot leverantörer
Är du rätt person för jobbet? / KompetensprofilUtbildning
- Eftergymnasial inom inköp.
Erfarenhet och kunskap
- Tidigare erfarenhet av att arbeta som Inköpare på liknade bolag och/eller med tekniskt komplexa produkter.
- Förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska och engelska
- Meriterande om du har erfarenhet av affärssystemet Pyramid (dock inget krav)
- Du besitter goda kunskaper i Excel
Personliga egenskaper
Vi söker dig som är bra på att bygga relationer och trivs i en arbetsmiljö där man har ett stöttande och prestigelöst förhållningssätt till varandra.
Du är självgående och driven med förmågan att arbeta både självständigt och i team.
Du gillar att påverka och är aktiv och intresserad av att vara en del i utvecklingen av inköpsprocesserna inom organisationen.
Du är affärsnära och lägger stor vikt vid att förstå verksamheten och dess behov där du med ett lyhört arbetssätt söker de svar och samarbeten som krävs för ett framgångsrikt inköpsarbete.
Du har en analytisk förmåga med en förståelse för vad som driver och utvecklar affären och där du balanserar krav på besparingar med verksamheten behov.
För att lyckas i rollen ser vi att du har:
- Erfarenhet inom tillverkningsindustrin
- Erfarenhet av att jobba i affärssystem
- God teknisk förståelse för produktionsprocesser
- Starka förhandlingsfärdigheter, med dokumenterad erfarenhet av att sluta avtal med leverantörer under pressade villkor
- Förmåga att arbeta proaktivt och lösningsorienterat, särskilt vad gäller att driva på leveranser och hitta alternativa lösningar vid förseningar
- God kommunikations- och samarbetsförmåga, då rollen innebär många interna och externa kontakter
Våra gemensamma värdeord är professionalitet, initiativ, kommunikation, tydlighet och flexibilitet.
Självklart ställer du upp på och vill vara en del av en kultur som genomsyras av detta.