I grundskoleförvaltningen har vi en trygg och tillitsfull kultur. Vi bryr oss om våra elever och varandra. Vi finns till för eleverna, vi samarbetar med vårdnadshavarna och varandra, och vi är öppna för nya tankar och idéer. Här skapar vi bra förutsättningar för den pedagogiska utvecklingen.
Bli en av oss!
Nu söker vi dig som har ett stort engagemang för att utveckla en modern verksamhet där vi har fokus på att:
• öka kvaliteten i undervisningen för att öka elevers lärande.
• skapa tydligare ansvar, styrning och ledning för att öka elevers kunskapsresultat.
• öka likvärdighet mellan skolor för att alla elever ska få tillgång till undervisning av hög kvalitet samt kompensera för deras olika förutsättningar.
Göteborgs grundskoleförvaltning är en av de största skolförvaltningarna i Sverige. Vi ansvarar för stadens kommunala skolor från förskoleklass till årskurs nio, anpassad grundskola, kulturskolan och fritidshemmen. I förvaltningen finns 138 kommunala grundskolor där nästan 47 000 elever varje dag går i skolan. Hela förvaltningen har cirka 9 700 medarbetare som gemensamt arbetar med att utveckla och ta hand om verksamheten - tillsammans banar vi väg för framtidens skola.
Följ gärna vår resa på Linkedin: https://www.linkedin.com/company/goteborgs-grundskoleforvaltning
ARBETSUPPGIFTER
Torslanda anpassade grundskola ingår i ett skolområde med tre grundskolor i centrala Torslanda och delar lokaler med både Torslandaskolan 69 och den nybyggda Torslandaskolan F6. Från starten av höstterminen 2024 har anpassad grundskola utökat elevantalet och delar av verksamheten är därför nystartad. Inom verksamheten finns både ämnesklasser och ämnesområdesklasser men det finns hybridlösningar för att till exempel tillgodose elever i behov av kombinerade kursplaner. Skolan ligger med närhet till olika naturområden, som utmärks av såväl skog som hav, vilket ger rika möjligheter till en stimulerande lärmiljö i skola och fritids.
Torslanda anpassade grundskola söker nu legitimerad lärare i fritidshem mot anpassad grundskola. Som lärare i fritidshem kommer du att ingå i ett arbetslag med lärare och elevassistenter. Uppdraget innebär ett ansvar för fritidsverksamheten, som präglas av ett omfattande värdegrundsarbete kring att utveckla eleverna i sociala sammanhang. Fritidshemsverksamheten ska erbjuda tillgängliga och stimulerande lärmiljöer, för alla elever. Som lärare i fritidshem ska du därför organisera verksamheten utifrån behov på både individ- och gruppnivå.
I tjänsten ingår även att arbeta integrerat i skolverksamheten under skoltid, tillsammans med lärare och elevassistenter. Det innebär att samplanera, genomföra och utvärdera både skol- och fritidsverksamhet. Samarbete utgör därför en central del av uppdraget. Genom tillsammansarbete kan personalen nå helhetsperspektiv på såväl individ- som gruppnivå, för att på så vis kunna anpassa och utveckla lärmiljöerna med elevernas utveckling och lärande i fokus.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är legitimerad lärare i fritidshem. Det är meriterande om du även har erfarenhet av:
• att arbeta i fritidshem
• organiserad uteverksamhet/rastaktiviteter
• AKK (bildstöd och TAKK) samt erfarenhet och kunskap om tydliggörande pedagogik och lågaffektivt bemötande
• arbete inom anpassad grundskola med flera olika elevgrupper/ funktionsvariationer
Vi välkomnar också dig som nyexaminerad att söka tjänsten. För att du som är nyexaminerad lärare skall få bästa tänkbara start i yrket kommer du att ingå i Grundskoleförvaltningens Lärarakademis introduktion för nyexaminerade lärare. Introduktionen ger dig som nyexaminerad ett nätverk med andra nyexaminerade och riktade aktiviteter under ditt första år som lärare.
Vi söker en medarbetare som är lyhörd, flexibel och utgår från ett positivt förhållningssätt i mötet med andra människor. Du ska ha ett intresse för att tillsammans med oss skapa en skola och fritidsverksamhet som genomsyras av trygghet och nyfikenhet. På så vis skapas goda grunder för elevernas utveckling och lärande. Som lärare i fritidshem ska du vara väl förtrogen med styrdokumenten för fritidshemsverksamhet och kunna sjösätta dessa, med kreativitet och utveckling i fokus. I rollen behöver du ha ett starkt engagemang för fritidshemmets syften och mål, samt ha förmåga att sprida detta inom verksamheten. Du ska uppvisa ett inkluderande förhållningssätt, vilket till exempel innebär att du behöver kunna möta varje barn utifrån individuella förutsättningar och behov. Det är viktigt att du kan inge trygghet och förtroende både hos eleverna och deras vårdnadshavare. Vidare är den pedagogiska förmågan högst centralt. Du ska exempelvis kunna entusiasmera, skapa delaktighet och uppmuntra till kommunikation.
Varmt välkommen med din ansökan!
Urval och intervjuer sker löpande.
Tjänsterna tillsätts under förbehåll att de inte tas i anspråk av interna skäl.
ÖVRIGT
I denna rekryteringsprocess används urvalsfrågor som ett verktyg för att göra ett första urval. Det innebär att du inte ska bifoga ett personligt brev.
Som anställd i vår förvaltning erbjuds du bland annat friskvårdsbidrag, cykelförmån och medarbetarstöd.
Enligt Skollagen ska utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas av personer innan de anställs inom förskoleverksamhet, skola och skolbarnomsorg. Detta beställer du på Polisens hemsida.
Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.
Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR.