Arbetsbeskrivning
Nu söker vi en IT-specialist som ansvarig för myndighetens Certifikats- och domänfunktion. Som sådan räknar vi med att du är en fena på administration och kommunikation samt att du dessutom besitter stor kompetens inom området.
Arbetsuppgifter
Som IT-specialist med ansvar för Certifikats- och domänfunktionen kommer du att få möjlighet att bygga upp rutiner, processer och riktlinjer i syfte att skapa en effektiv samt säker certifikats- och domänhantering på myndigheten. Målsättningen är också att följa CSN:s sourcingstrategi så långt det går även inom detta område. Vår IT-drift är sedan länge outsourcad, vilket är bra för dig i din roll att ha koll på både ur ett tekniskt och administrativt perspektiv. Du kommer också att få hantera andra typer av leverantörsfrågor då det gäller anskaffning av certifikat och domäner.
Ansvaret för de olika certifikaten och domänerna bor inte i funktionen, utan i de olika verksamheterna inom CSN. Det är även de som ska säkra att t.ex. certifikaten inte går ut och att de installeras i tid. I din roll kommer du att kommunicera med de olika verksamheterna för att säkra och utveckla dagens certifikats- och domänhantering.
Exempel på arbetsuppgifter som ingår i tjänsten:
• Göra strategiska och taktiska val av certifikats- och domänlösningar samt av utfärdare.
• Införskaffa och administrera beställningar av certifikat.
• Införskaffa och administrera beställningar av domäner.
• Ta fram budget.
• Göra uppföljningar.
• Göra utredningar.
• Förändringsleda och kommunicera kring ansvar, arbetssätt, rutiner, processer och riktlinjer.
• Fånga krav kopplade till funktionen.
Kvalifikationer
För att lyckas i rollen ser vi att du har:
• relevant högskoleutbildning eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer motsvarande. Alternativt arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer som motsvarande,
• minst 3 års aktuell erfarenhet av att ha jobbat med domäner och Active directory,
• minst 3 års aktuell erfarenhet av certifikatsadministrering,
• minst 3 års aktuell erfarenhet av teknisk certifikatshantering,
• minst 3 års aktuell erfarenhet av leverantörshantering (inkl. beställning, uppföljning och avtal).
Vidare har du mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift samt goda kunskaper i engelska. Du har även goda kunskaper i Microsoft Officepaketet (Word, Excel, Outlook och PowerPoint).
Det är meriterande om du har:
• aktuell erfarenhet av ITIL,
• aktuell erfarenhet av agila arbetssätt,
• aktuell arbetslivserfarenhet av offentlig sektor,
• aktuell erfarenhet av outsourcad IT-drift.
Vi lägger mycket stor vikt vid dina personliga egenskaper.
För att trivas i rollen som ansvarig för Certifikats- och domänfunktionen behöver du vara bra på muntlig kommunikation inklusive att lyssna in motparten och förstå hens behov. Att vara tydlig är av stor vikt så att budskap och förväntningar går fram. Du behöver också vara självgående och strukturerad så att du på egen hand kan lägga upp arbetet effektivt och driva processerna vidare. För rollen är även dina specialistkunskaper inom området essentiella då du förväntas vara väl införstådd i de fackmässiga aspekterna och därmed kunna utgöra en kunskapsresurs för andra inom certifikats- och domänområdet.
Placeringsort för tjänsten är Sundsvall.
Är du den vi söker? Välkommen med din ansökan!
Sista ansökningsdag
Välkommen med din ansökan senast 2024-12-16
Anställningsform
Tillsvidareanställning, provanställning kan komma att tillämpas
Omfattning
Heltid
Referens
HR/2024:144
Övrigt
Handlingar i anställningsärenden hos en myndighet är allmänna handlingar.
Läs mer om vår rekryteringsprocess.
Läs om hur vi behandlar dina personuppgifter.
Vi undanber oss alla erbjudanden om rekryterings- och annonshjälp.
Varmt välkommen med din ansökan!