Arbetsbeskrivning
Nu söker vi en kollega till vår grupp, utredning och uppföljning vuxen med inriktning socialpsykiatri.
Tjänsten är tillsvidare. Vi söker dig som vill ta chansen att jobba i en engagerad och motiverad grupp, samt vill vara med och bidra i vårt framtida utvecklingsarbete.
Ditt uppdrag:
Utredning och uppföljning vuxen har i uppdrag att se till att vuxna Nackabor med missbruk och socialpsykiatrisk problematik får det stöd de behöver för att leva under trygga och goda förhållanden. Enheten fångar kontinuerligt upp målgruppens behov av stöd och utvecklar vid behov nya insatser. Hos oss är kompetens- och verksamhetsutveckling i fokus och medarbetarna är vår viktigaste resurs.
Vi ser att målgruppen inom socialpsykiatrin både ökat i antal och också genomgått förändringar de senaste åren. Vi arbetar intensivt med att anpassa vår verksamhet efter de förändrade behoven hos vår målgrupp.
På omsorgsenheten i Nacka strävar vi efter att arbeta evidensbaserat. Inom socialpsykiatrin använder vi utredningsverktyget IBIC. Ett prioriterat område är helhetssyn och samordning. Vi har ett familjeorienterat arbetssätt där vi på ett systematiskt sätt samordnar oss kring de familjer som är eller kan bli aktuella för stödinsatser inom socialtjänsten.
Gruppen är indelad i olika inriktningar: unga vuxna, vuxna över 23 år, socialpsykiatrin och sociala hyreskontrakt med ansvar för det vräkningsförebyggande arbetet. Två erfarna gruppledare stöttar medarbetarna i det dagliga arbetet och driver tillsammans med medarbetarna fattade beslut och utvecklingsfrågor. Arbetsgruppen är hjälpsam, ambitiös och har god gemenskap.
Rollen som socialsekreterare inom socialpsykiatrin innefattar till exempel:
- Ta emot ansökningar och genomföra kvalificerade utredningar samt bedöma behov av insatser enligt socialtjänstlagen.
- Fatta beslut och följa upp insatser enligt gällande lagstiftning och delegation samt löpande dokumentation.
- Skapa goda relationer och att samverka med såväl interna samarbetspartners som externa.
- Delta i utvecklingsarbetet inom enheten.
Är det här du?
I denna rekrytering lägger vi stor vikt vid din personliga lämplighet, Vi ser att du som söker är positiv och nyfiken person. Du har en god samarbetsförmåga med individen i fokus och vill arbeta familjeorienterat och du brinner för att göra ett bra arbete för dem vi är till för. Det är också viktigt för dig att främja ett gott arbetsklimat i gruppen.
Krav för tjänsten:
- Socionomexamen.
- Du har lätt för att uttrycka dig i tal och skrift.
- God dokumentationsförmåga.
Meriterande kunskaper:
- MI och IBIC.
- Erfarenhet av myndighetsutövning för våra målgrupper och samsjuklighet.
- Kunskap i aktuell lagstiftning.
Vi erbjuder:
I Nacka får du möjlighet att arbeta i en kommun som vill vara bäst i Sverige på att vara kommun, och som har öppenhet och mångfald som sin vision och en grundläggande värdering att lita på människors kunskap, vilja och förmåga.
Läs mer om våra förmåner https://www.nacka.se/medarbetare/.
Intresserad?
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med start enligt överenskommelse.
Om du vill bli en del av Nacka kommun, tveka inte att skicka in din ansökan! Vill du veta mer om tjänsten är du välkommen att kontakta Åsa Faltin, Gruppchef på mejl:
[email protected].
Bakgrundskontroll kan komma att genomföras innan anställning
Urval och intervjuer kan komma att påbörjas innan ansökningstidens slut, självklart är du dock välkommen med din ansökan fram till sista ansökningsdag 2024-12-06.
Vi ser fram emot att få din ansökan!
Nacka är en av Sveriges mest attraktiva och välrenommerade kommuner. Med fokus på mål, resultat, hållbart medarbetarengagemang och ständig utveckling strävar Nacka efter att bli bäst på att vara kommun. Nacka kommun är arbetsgivaren för dig som med stor frihet förnyar och gör skillnad.