Arbetsbeskrivning
Enköpings kommun är arbetsplatsen för dig som vill vara med och skapa det långsiktigt goda samhället. Här får du möjlighet till personlig utveckling samtidigt som du får chansen att göra verklig skillnad för alla som lever och verkar i Enköping. Vi förutsätter att du är kompetent, vetgirig och redo att axla ett stort ansvar. Vilka goda idéer vill du vara med och förverkliga?
Inköpsavdelningen är en del av Kommunledningsförvaltningen som är den centrala förvaltningen inom Enköpings kommun. Vi arbetar på kommunstyrelsens uppdrag och ansvarar för styrning och ledning, samordning, service och stöd till kommunen som helhet. På förvaltningen arbetar cirka 150 medarbetare utifrån målsättningen att ”Vi ska leda och samordna utvecklingen med fokus på nyttan för de vi är till för".
Vi ser fram emot att få ett utökat uppdrag framöver som innebär att vi på inköpsavdelningen ska vara involverade i direktupphandlingar vid köp som överstiger 100 000 kr. (Förutsatt kommunfullmäktiges kommande beslut i frågan under början av 2025) För att möta kommunens behov i direktupphandlingar söker vi tre nya kollegor till vårt team!
Vill du veta mer om oss som arbetsgivare? Titta in på vår jobbsida: enkoping.se/jobb
ARBETSUPPGIFTER
Tjänsten som inköpssamordnare innebär många kontaktytor mot kommunens olika verksamheter och även internt med dina närmaste kollegor på inköpsavdelningen. I rollen kommer du att ha en central roll i arbetet med direktupphandlingar, förnyade konkurrensutsättningar och avrop via dynamiska inköpssystem. Ditt arbete styrs av relevanta styrdokument, och du har tillgång till processtöd och mallar för att underlätta det dagliga arbetet.
Du kommer att ha ett helhetsansvar för hela inköpsprocessen, från start till dess att avtal sluts. Utöver detta ansvarar du för att ge rådgivning och stöd kring inköpsfrågor och avtal samt genomföra administrativt arbete inom avdelningen. Du är också delaktig i avdelningens utvecklingsarbete och bidrar aktivt till förbättringar.
Ditt ansvar inkluderar även att hantera inkommande telefonsamtal och e-post i funktionsbrevlådan, samt att sköta avdelningens posthantering. Du kommer att informera om aktuella avtal och ge råd och stöd till kommunens olika verksamheter i inköpsrelaterade frågor.
En annan viktig del av rollen innebär att förvalta kommunens avtalsdatabas genom avtalsadministration och hantering av avtalsförlängningar. Du stödjer de strategiska inköparna under upphandlingsprocessen, framför allt med avtalsadministration och arkivering av handlingar. Vid behov genomför du uppföljningsarbete och annat administrativt arbete för att stödja avdelningen.
Din roll är också att bidra aktivt till avdelningens utvecklingsarbete, med fokus på förbättringar och effektivisering av rutiner och arbetssätt.
KVALIFIKATIONER
Vi söker en engagerad inköpssamordnare till Enköpings kommun!
Till den här rollen söker vi dig som har en eftergymnasial utbildning med inriktning mot inköp eller upphandling, eller annan relevant examen och erfarenhet som vi bedömer som lämplig för tjänsten. Vi värdesätter om du har erfarenhet av upphandling, exempelvis genom examensarbete, praktik (internship) eller lärande i arbete (LiA) under studierna.
Det är också positivt om du har erfarenhet av offentlig upphandling. En tidigare erfarenhet av arbete inom offentlig sektor och att arbeta i en politiskt styrd organisation är en fördel. Vi förväntar oss att du har goda muntliga och skriftliga kunskaper i svenska samt är bekväm med att arbeta i Office-paketet.
För att lyckas i rollen som inköpssamordnare är det viktigt att du har ett genuint intresse för upphandling, utveckling och förändring. Du är en person som inte tvekar att ta egna initiativ, som söker information och snabbt sätter dig in i det område som ska upphandlas.
Du är ansvarsfull, ekonomiskt medveten och omdömesgill. Vi uppskattar din förmåga att arbeta metodiskt och strukturerat för att uppnå tydliga deadlines. Det är även viktigt att du har god digital kompetens, gärna med erfarenhet av att arbeta i digitala upphandlingsverktyg.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Vi söker dig som vill utvecklas tillsammans med oss här i Enköpings kommun. För att passa in i vårt team ser vi att du är engagerad, förändringsbenägen och vill bidra till en god arbetsmiljö där samarbete och utveckling står i fokus.
Rekryteringsarbetet sker löpande under annonstiden och tjänsten kan tillsättas innan ansökningsperioden är slut. Vi rekommenderar dig därför att ansöka så snart som möjligt.
Vi ser fram emot att höra ifrån dig!
ÖVRIGT
Varmt välkommen med din ansökan! Sök gärna så snart som möjligt eftersom vi arbetar med ett löpande urval i denna rekrytering. Det för med sig att annonsen kan tas bort innan sista ansökningsdagen.
Provanställning kan komma att användas.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt via länken för ansökan.
Dina ansökningshandlingar omfattas av offentlighetsprincipen och kan därför komma att lämnas ut som allmän handling efter en sekretessprövning. Vill du veta mer om hur Enköpings kommun generellt sett hanterar personuppgifter så finns mer information på vår hemsida.
För dig som har skyddad identitet så finns information om hur du söker tjänsten via länken nedan och under rubriken "hantering av personuppgifter"
https://enkoping.se/foretag-och-arbete/jobba-i-enkoping/kommunen-som-arbetsgivare.html
Har du frågor om systemet eller hur du ska göra din ansökan, kontakta Visma Recruit på 0771-693 693.
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.