Lärare i fritidshem till Landamäreskolan

Arbetsbeskrivning

I grundskoleförvaltningen har vi en trygg och tillitsfull kultur. Vi bryr oss om våra elever och varandra. Vi finns till för eleverna, vi samarbetar med vårdnadshavarna och varandra, och vi är öppna för nya tankar och idéer. Här skapar vi bra förutsättningar för den pedagogiska utvecklingen. Bli en av oss! Nu söker vi dig som har ett stort engagemang för att utveckla en modern verksamhet där vi har fokus på att: • öka kvaliteten i undervisningen för att öka elevers lärande. • skapa tydligare ansvar, styrning och ledning för att öka elevers kunskapsresultat. • öka likvärdighet mellan skolor för att alla elever ska få tillgång till undervisning av hög kvalitet samt kompensera för deras olika förutsättningar. Göteborgs grundskoleförvaltning är en av de största skolförvaltningarna i Sverige. Vi ansvarar för stadens kommunala skolor från förskoleklass till årskurs nio, anpassad grundskola, kulturskolan och fritidshemmen. I förvaltningen finns 138 kommunala grundskolor där nästan 47 000 elever varje dag går i skolan. Hela förvaltningen har cirka 9 700 medarbetare som gemensamt arbetar med att utveckla och ta hand om verksamheten - tillsammans banar vi väg för framtidens skola. Följ gärna vår resa på Linkedin: https://www.linkedin.com/company/goteborgs-grundskoleforvaltning ARBETSUPPGIFTER Nu söker vi en lärare i fritidshem till Landamäreskolan. Vi har plats för ca 350 elever i grundskolan och ett antal elever som läser enligt särskolans läroplan. Här får du chans att möta elever från alla världens hörn. Vi vill bidra till en demokratisk gemenskap, där alla elever är delaktiga, en miljö där elever har möjlighet att utvecklas och lära sig och där olikheter ses som en tillgång. Hos oss möter du unika lokaler som speglar och inspirerar till ett nytt sätt att se på lärandet och stimulerar dig till att utveckla din undervisning. Vi har en flexibel arbetsmiljö att förhålla oss till vilket ger stora möjligheter för arbetslaget till flexibla lösningar för att möta många olika behov. Vi har grupper av elever med autism inkluderade i verksamhetens klasser. Även elever från grundsärskolan är i hög grad inkluderade i grundskolans vardag. Vi är noga med att alla elever ska vara allas elever och vi arbetar aktivt med att skapa trygghet och lust till lärande för alla. Vi har även en ambition att vara en skola "mitt i byn" som lyfter vårt område och ger eleverna en meningsfull tillvaro. Vi för ett aktivt arbete med att stärka relationerna mellan hem och skola. Vi har en tro på att tillsammans blir vi starkare. Vi ser oss som en färgglad och utvecklingsinriktad skola med ambition att i samspel med aktuell forskning och en föränderlig omvärld förnya vårt tänkande och vår praktik, därför vill vi att du är öppen, nytänkande, modig och aktiv i skolans pedagogiska samtal. Utvecklingen på vårt fritidshem leds av en grupp lärare i fritidshem som tillsammans med skolledning ansvarar för att driva utvecklingsarbetet på varje avdelning men också på hela skolan. Skolan är indelad i årskursvisa arbetslag där pedagoger och annan personal organiserar sig runt elevernas hela skoldag inklusive fritidstid. Att arbeta tillsammans är viktigt för oss och alla pedagogers kompetenser och intressen gör att vi kan möta eleverna på bästa sätt. Du ska därför vilja ingå i arbetslag med andra lärare i fritidshem/fritidsledare, lärare och assistenter. Ditt huvuduppdrag är att planera och genomföra undervisning i fritidshemmet tillsammans med andra lärare och fritidsledare men även att under skoldagen ha uppdrag utifrån ditt eventuella ämne och fritidspedagogiska perspektiv. Ett exempel på ett sådant uppdrag är att ansvara för aktiviteter på elevernas raster i syfte att stärka elevernas förmågor kopplat till rörelse, samarbete och kommunikation. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har höga förväntningar och en tro på att alla elever kan nå framgång utifrån sina förutsättningar. Du skapar goda relationer med såväl elever som med vårdnadshavare, byggda på förtroende och respekt. Med utgång i elevernas resultat, forsknings och beprövad erfarenhet följer du upp och utvärderar fritidshemmets kvalité. Du reflekterar och utvärderar i syfte till utveckling och stöttar elever i behov av särskilt stöd. Vi arbetar med kollegialt lärande vilket ställer krav på dig att kunna samarbeta med dina kollegor, delar med dig av dina erfarenheter och kunskaper för att utveckla dig själv, din roll och skolans pedagogiska arbete. Vi söker dig som är behörig och legitimerad lärare i fritidshemmet. Har du färdig examen, men inte fått din legitimation ännu erbjuder vi dig en mentor och du anställs enligt Skollagen. Det är även meriterande om du har erfarenhet av att arbeta i en mångkulturell miljö. Välkommen med din ansökan! Även du som studerar sista terminen till lärare i fritidshem och förväntas ta din examen våren 2025 är välkommen att söka. Om du erhåller tjänsten kommer du att få en tidsbegränsad anställning under 6 månader i avvaktan på legitimation. För att du som är nyexaminerad skall få bästa tänkbara start i yrket kommer du att ingå i Grundskoleförvaltningens Lärarakademis introduktion för nyexaminerade lärare. Introduktionen ger dig som nyexaminerad ett nätverk med andra nyexaminerade och riktade aktiviteter under ditt första år som lärare. ÖVRIGT Som anställd i vår förvaltning erbjuds du bland annat friskvårdsbidrag, cykelförmån och medarbetarstöd. Enligt Skollagen ska utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas av personer innan de anställs inom förskoleverksamhet, skola och skolbarnomsorg. Detta beställer du på Polisens hemsida. Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp. Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR.

Mer info

Anställningsform -
Publicerad 2024-11-19
Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Antal platser 1
Varaktighet Tillsvidare