OBS! Sista ansökningsdag har passerat för denna annons. Du kan fortfarande läsa om den, men det går inte längra att ansöka.
Om nämnden
Säkerhets- och integritetsskyddsnämnden är en statlig myndighet som har till uppgift att utöva tillsyn över brottsbekämpande myndigheters användning av hemliga tvångsmedel och kvalificerade skyddsidentiteter, och över Polismyndighetens och Säkerhetspolisens behandling av personuppgifter i den brottsbekämpande verksamheten. Nämnden har också tillsyn över tillämpningen av förbudet mot att använda uppgifter i underrättelser från Försvarets radioanstalt för att utreda brott. I delegationer inom myndigheten handläggs ärenden om bl.a. tillstånd till kvalificerade skyddsidentiteter samt ärenden om registerkontroll.
Läs mer på www.sakint.se
Arbetsuppgifter
Som it-ansvarig arbetar du självständigt och med stort ansvar och variation i arbetsuppgifterna. Du ansvarar för myndighetens it och kontakterna med våra it-leverantörer som sköter operativ drift och förvaltning. Ett centralt inslag i arbetet är att arbeta med modernisering av myndighetens it-miljö utifrån verksamhetens behov. I jobbet ingår att identifiera utvecklingsområden och att säkerställa att sådana åtgärder genomförs efter beslut.
Du ansvarar för behovs- och kravanalys, beställning, projektledning och samordning när det gäller it och it-säkerhet i samarbete med myndighetens säkerhetsskyddschef. I rollen ingår att samordna utvecklingsarbetet inom it- och informationssäkerhet internt såväl som med externa parter. Du arbetar även med andra arbetsuppgifter inom it-området, som inventering, kontroll, administration av behörigheter och utrustning, telefoni och applikationsbeställningar m.m. En del i arbetet är att skapa en förståelse mellan it och övrig verksamhet. Arbetet utförs i nära samarbete med dina kollegor i staben samt med externa leverantörer av it och it-säkerhet.
Om dig
Vi söker dig som har universitets- eller högskoleutbildning inom data- eller systemvetenskap eller annan relevant eftergymnasial utbildning som vi bedömer som likvärdig. Därtill krävs flerårig erfarenhet av att arbeta i en liknande roll på myndighet eller annan offentlig organisation.
Erfarenhet av arbete på annan säkerhetstung myndighet är meriterande, liksom arbete med informationssäkerhet, samverkan för it-drift mellan statliga myndigheter, projektledning, it-förvaltning och leverantörsstyrning.
Du har gott omdöme och förmåga att se helheten för att kunna omsätta verksamhetens behov till konkreta lösningar. Du tar egna initiativ och har god förmåga att själv strukturera och driva ditt arbete framåt. Vi ställer höga krav på säkerhet och sekretess, därför förutsätter vi att du har ett högt säkerhetsmedvetande. God samarbetsförmåga är nödvändig för att lyckas med uppdraget.
Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Då anställningen är placerad i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll är en förutsättning för anställning.
Anställningens omfattning
Anställningsform: Fast anställning. Myndigheten tillämpar provanställning.
Omfattning: Heltid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Bra att veta
Nämnden sitter i moderna, nyrenoverade lokaler belägna i centrala Stockholm. Vi erbjuder en attraktiv arbetsplats som strävar efter att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter för alla. Nämnden vill ta tillvara de kvaliteter som en jämn könsfördelning och etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten.
Vi månar om våra medarbetares hälsa och erbjuder friskvårdstimme och friskvårdsbidrag.
Kontakt
Vill du veta mer om tjänsten är du välkommen att kontakta Jessica Öhlund Andersson, stf kanslichef, 08-617 98 19, eller Tomas Svanfeldt, säkerhetsskyddschef, 08-617 98 04.
Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet, men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
Hur du ansöker
Välkommen med din ansökan och CV senast den 13 december 2024. Bifoga relevanta betyg och intyg. Skicka till Säkerhets- och integritetsskyddsnämnden, Box 22523, 104 22 Stockholm eller per e-post till: [email protected]
Ange referens 206-2024.