Arbetsbeskrivning
Arbetsmiljö och hälsa är Region Kalmar läns företagshälsovård.
Verksamhetens uppdrag är att vara ett stöd för chefer, HR-funktion, medarbetare och rådgivande till skyddsombud och fackliga företrädare. Företagshälsovården är en oberoende resurs inom områdena arbetsmiljö och rehabilitering. Vi arbetar hälsofrämjande, förebyggande och efterhjälpande på organisation, grupp och individnivå.
Arbetsmiljö och hälsa har mottagningar i Västervik, Oskarshamn och Kalmar och arbetar också ute hos kund. Som företagssköterska har du en viktig och central roll för verksamheten och är en nyckelperson för de som kontaktar oss.
Arbetet är brett och självständigt, och du bidrar med din kompetens genom exempelvis samtal och rådgivning, vaccinationer, provtagning, lagstadgade medicinska hälsokontroller, stöd till chefer och medarbetare samt utbildningar.
Vi är just nu inne i ett förändringsarbete där rollen som företagssköterska utvecklas i samarbete med övriga professioner.
Om dig
Vi söker dig som är legitimerad sjuksköterska med stort intresse för arbetsmiljömedicin. Det är meriterande om du är utbildad företagssköterska och/eller har erfarenhet av företags-hälsovård men inget krav.
Vi söker dig som är positiv, driven och har en hög servicekänsla i ditt arbete. För att trivas hos oss behöver du ha samarbetsförmåga och social kompetens För dig är det självklart att kunna arbeta självständigt och i team med andra yrkeskategorier såsom läkare, sjuksköterskor, ergonomer, psykologer, socionomer, arbetsmiljöingenjörer och administratörer.
Du är ordningsam, strukturerad och har en god förmåga att organisera ditt arbete.
Vi strävar efter att ständigt förbättra våra rutiner, och du kommer att vara viktig i detta arbete tillsammans med vårt team.
Din framtida arbetsplats
Vi är drygt 20 medarbetare fördelade på två team, ett i Västervik och ett i Kalmar, vi har också lokaler i Oskarshamn som vi gemensamt bemannar. Vårt uppdrag är att vara en oberoende och neutral resurs som på kort och lång sikt stödjer Region Kalmar län i arbetet med att realisera målet att vara en av Sveriges bästa arbetsplatser.
Vi erbjuder en stimulerande och utvecklande arbetsmiljö med engagerade kollegor samt fortbildning och utvecklingsmöjligheter inom arbetsmiljöområdet.
Vår enhet är en del av Regionstaben som består av 140 medarbetare med kompetens inom bland annat ekonomi, juridik, HR, kommunikation, planering, samordning, hållbarhet och säkerhet. Alla arbetar för att utveckla organisationen och förbättra tillvaron för invånarna i Kalmar län. Inom våra respektive expertområden är vi även stöd till Region Kalmar läns ledning, chefer och förvaltningar.
Region Kalmar län ansvarar för hälso- och sjukvård, tandvård, folkhögskolor, kultur, kollektivtrafik och regional utveckling. Vi är över 7 000 medarbetare som alla jobbar tillsammans för ett friskare, tryggare och rikare liv för länets invånare. Hos oss får du många förmåner och ett av Sveriges bästa kollektivavtal. Vi möter människor i livets alla skeden och har ett meningsfullt och utvecklande arbete – varje dag.
Region Kalmar län erbjuder alla medarbetare en anställning på 100%. Om du arbetar deltid men önskar arbeta heltid kan utökning av tjänst erbjudas vid annan arbetsplats.
Vi vill att du bifogar CV, personligt brev och för tjänsten relevanta utbildningsbevis till din ansökan. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Region Kalmar län vill vi att du söker tjänsten i vårt rekryteringssystem och inte via e-post eller i pappersformat.
Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.