Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna.
Arbetsplatsbeskrivning
Vi är en prisbelönt skola vackert belägen nära vattnet i Hammarby Sjöstad, en modern stadsdel som räknas som en naturlig utvidgning av Stockholms innerstad.
Skolan ligger i Luma park i Sjöstaden, med närhet till skog och friluftsområden. Vi har i nuläget runt 920 elever i skolåren F-9 i grundskolan samt årskurs 1-9 i anpassad grundskola. Sjöstadsskolan vill vara den bästa skolan för varje elev. Här ges en högkvalitativ undervisning i en trygg lärmiljö med tillgängliga lärmiljöer och värdegrundsarbete som fokus. På så vis säkerställer vi att undervisningen håller hög kvalitet. Skolans vision bygger på tanken om tematisk ämnesövergripande undervisning med inspiration av läroplanernas syftesförklaring om att ge eleverna större överblick och sammanhang. Detta innebär att i all undervisning på Sjöstadsskolan är det angeläget att arbeta med de fyra perspektiven: ett historiskt perspektiv, ett miljöperspektiv, ett internationellt perspektiv och det etiska perspektivet.
Sjöstadsskolans vision bygger på följande ledord:
• Jag visar respekt och har höga förväntningar på mig själv.
• Jag visar respekt mot andra och vår gemensamma miljö.
• Tillsammans skapar vi en välmående och glädjefylld skola för alla.
Arbetsbeskrivning
Uppdraget är inriktad mot elever i årskurs 4-9. Tjänsten innehåller undervisning i en särskild undervisningsgrupp till ca 50-60 % under läsåret 24/25. Resterande undervisning sker på högstadiet i nuläget. Vidare innebär uppdraget att du får planera, undervisa, utvärdera och bedöma i dina ämnen, men framförallt stötta våra elever beträffande studier, trygghet och välmående.
Som förstelärare ansvarar du för att:
skapa en god fysisk, pedagogisk samt social lärmiljö för eleverna i den särskilda undervisningsgruppen och i andra sammanhang. Du använder dig av tydliggörande pedagogik och lågaffektivt bemötande.
samarbeta med kollegor i ansvaret för eleverna under hela skoldagen, vilket inkluderar såväl undervisning som raster, lunch och övergångar. Tiden utanför klassrummet är lika viktig som tiden i klassrummet.
delta i analys av skolans pedagogiska verksamheter. Ingå i planeringen för och genomförandet av kollegialt utvecklingsarbete utifrån skolans prioriterade områden.
stötta kollegor genom observation och handledning, på uppdrag av skolledare. Fungera som en erfaren lärare och kollega som andra kan vända sig till för råd och samtal.
ha ett nära samarbete med elevassistenter, speciallärare, specialpedagog och skolans övriga lärare.
främja skolans arbete och personalens kompetens gällande tillgängliga lärmiljöer.
Kvalifikationer
Vi söker dig som är lärarlegitimerad i ämnet matematik, teknik samt naturorienterande ämnen årskurs 4 till 9 i grundskolan. Vidare ska den sökande ha erfarenhet av undervisning i särskilda undervisningsgrupper eller med elever som har stora behov (minst två år). Förstelärare inom Stockholms stad ska:
1. Uppfylla Skolverkets minimikrav:
- av Skolverket legitimerad lärare
- genom dokumentation kunna redovisa minst fyra års väl vitsordat arbete med undervisning inom ramen för en eller flera anställningar inom skolväsendet
- ha visat en särskilt god förmåga att förbättra elevernas studieresultat och ha ett starkt intresse för att utveckla undervisningen av huvudmannen, även i övrigt, bedömas som särskilt kvalificerad för undervisning och uppgifter som hör till undervisningen
2. Även ha uppfyllt kvalifikationerna för dokumenterat yrkesskicklig lärare. Genom systematisk och strukturerad dokumentation visat att läraren:
- har särskilt god förmåga att förbättra elevernas studieresultat,
- kan synliggöra elevernas lärande och resultat,
- har stort engagemang i undervisning och arbetar för hela skolans och alla elevers utveckling
- skapar en trygg lärandemiljö och har höga förväntningar på eleverna och deras förmåga att utvecklas,
- utvecklar sin praktik och bidrar till kollegors och yrkets kunskapsutveckling.
Förstelärare-uppdragets utformning och innehåll utgår från skolans behov som kan ändras för varje läsår. Rektorn ser över behovet för varje läsår.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.