Arbetsbeskrivning
Är du en engagerad person som vill bidra till barns vardag? Välkommen med din ansökan till oss på Halltorpsvägen 252!
Om tjänsten
Uppdraget handlar om att skapa förutsättningar för barnen och ungdomarna så att de kan leva ett gott liv i en hemlik och välanpassad miljö. Här får du möjlighet att arbeta med barn i deras hemmiljö och skapa en kreativ, stimulerade och anpassad vardag. Eftersom varje barn och ungdom hos oss är unik så blir dina arbetsdagar också det. Vi arbetar med anpassad kompletterande kommunikation, habiliterade- och medicinska insatser och har ett pedagogiskt förhållningssätt. Här fokuserar vi på en god och trygg omsorg och omvårdnad. Socialt samspel och kommunikation genomsyrar verksamhetens arbete. Utöver relationerna vi bildar till barnen i vardagen får du hos oss chans att dela kunskap och samverka med bl.a. kollegor, ansvarig chef, anhöriga och andra aktörer såsom barnkliniken och barnhabilitering.
Exempel på arbetsuppgifter:
• delta, närvara och stödja barnen/ungdomarna i hemmets alla göromål samt inom- och utomhusaktiviteter
• utföra omvårdnadsuppgifter, medicinhantering och andra medicinska insatser så som andningshjälpmedel och sondmatning.
• utföra serviceuppgifter som matlagning, städning, tvätt, inköp m.m.
• planera och utveckla arbetet självständigt men även tillsammans med övriga i personalgruppen
• ha kontakt med vårdnadshavare, anhöriga och andra i servicemottagarens nätverk
• dokumentera regelbundet i verksamhetens dokumentationssystem och ta del av befintlig dokumentation.
Om arbetsplatsen
Vår verksamhet är fint belägen i Adolfsberg med närhet till grönområden. Det går lätt att ta sig till arbetsplatsen med buss, bil eller cykel. Vi är en liten arbetsgrupp som månar om varandra samt de barn och ungdomar som bor hos oss.
Halltorpsvägen 252 jobbar enligt insatsen bostad med särskild service för barn och ungdom och är ett komplement till föräldrahemmet. Insatsen gäller både för den som kan bo hos sina föräldrar en del av tiden och för den som inte kan bo hemma alls. Bostaden ska användas efter barnets/ungdomens och familjens behov. Det betyder att föräldrahemmet ska vara utgångspunkten för att hitta den bästa lösningen i den enskilda situationen. Här arbetar flertalet stödassistenter och stödpedagog samt enhetschef. Inriktningen på barnbostaden är flerfunktionsnedsättningar och begränsad verbal kommunikation.
Socialförvaltningen område funktionsstöd ger stöd och service till personer med fysiska och psykiska funktionshinder enligt Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) och Socialtjänstlagen (SoL).
Här kan du läsa mer om hur det är att jobba inom socialförvaltningen orebro.se/jobb/socialtarbete
Kvalifikationer
Som stödassistent hos oss är du trygg och stabil som person. Du förhåller dig på ett sätt som är anpassat till situationen. Vidare arbetar du bra med andra människor och samverkar smidigt och lyhört med personer i din omgivning. Som stödassistent är du kontrollerad i stressituationer och kan fokusera på rätt saker. Dessutom kan du ändra ditt förhållningssätt utifrån ändrade omständigheter och kan snabbt ställa om dig om situationen kräver det. Du är en person som kommer med idéer som kan förverkligas. Dessutom har du god förståelse för människors olika förutsättningar och kan anpassa sättet att förmedla ditt budskap till mottagaren. Du behärskar det svenska språket på så sätt att du kan kommunicera med servicemottagaren och övrig personal samt skriftligt dokumentera det som verksamheten kräver. För att kunna dokumentera krävs även god datavana.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Krav:
• undersköterskeutbildning alternativt barn- och fritidsprogrammet (inriktning pedagogiskt och/eller socialt arbete)
• dokumenterad erfarenhet av tungt omvårdnadsarbete
• kunna simma
Meriterande:
• dokumenterad erfarenhet arbete med andningshjälpmedel
• dokumenterad erfarenhet av arbete med personer som har epilepsi
• erfarenhet av arbete med personer med funktionsnedsättning
• erfarenhet av att arbeta med tydliggörande pedagogik (t.ex. VISA eller AKK)
• erfarenhet av social dokumentation
• erfarenhet av arbete med barn och barns utveckling
Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning
Sysselsättningsgrad: 100%
Tillträde: enligt överenskommelse
Antal tjänster: 1-2
Arbetstid: dag, kväll och varannan helg
Övrig information
Innan du erbjuds en anställning inom arbete med personer med barn och ungdomar behöver du visa upp registerutdrag ur belastningsregistret. Detta beställs via polismyndighetens hemsida www.polisen.se.
Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.
Läs mer om våra förmåner och hur det är att jobba i Örebro kommun på orebro.se/jobb.
Ansökan
Sista ansökningsdag är 1 december.
Välkommen med din ansökan!
Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter