Enhetschef för att leda digitalisering och it-utveckling

Arbetsbeskrivning

Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna. Äldreförvaltningen ansvarar för kommunövergripande frågor rörande äldreomsorg, samt för att i dialog med stadsdelsnämnderna samordna, utveckla och följa upp äldreomsorgen i staden. Fram till 2050 kommer antalet stockholmare över 80 år fördubblas. För att möta den demografiska utvecklingen och samtidigt öka äldreomsorgens kvalitet krävs både engagerade medarbetare, nya arbetssätt och inte minst tekniska lösningar. Vi arbetar tillsammans med socialförvaltningen för en samordnad digitaliseringsutveckling med gemensamma lösningar för äldreomsorgen och socialtjänsten. Framtidens äldreomsorg och socialtjänst står inför utmaningar där digitalisering är en del av lösningen. Det kräver en ledare som går före och visar vägen. Låter det spännande? Då kan den här rollen vara något för dig! Välkommen till oss Äldreförvaltningen har cirka 170 medarbetare fördelade på fyra avdelningar och en enhet. Avdelningen för digitalisering och it startade för ett år sedan och leds av en avdelningschef och totalt är vi cirka 15 medarbetare. Vi är en tvärprofessionell avdelning med kompetens som spänner över it och teknik, digitalisering, informationssäkerhet och äldreomsorg. Nu tar vi nästa steg och utvecklar avdelningen för att leda äldreomsorgens och socialtjänstens gemensamma digitaliseringsutveckling in i framtiden. Inom avdelningen inrättas en ny enhet för digital utveckling som samlar avdelningens medarbetare och uppdrag inom digitalisering, it-nära förvaltning, telefoni samt informationssäkerhet. Vi söker nu en chef till vår nya enhet. Din roll Du har personal, ekonomi och verksamhetsansvar. Du är chef för åtta medarbetare och dina medarbetare är; strateger, projektledare, it-samordnare, it-tekniker, informationssäkerhetssamordnare och verksamhetsutvecklare samt en extern projektledare som utför stadsövergripande uppdrag för avdelningen. Tillsammans med medarbetarna och avdelningschefen ansvarar du för att etablera och utveckla den nya enheten för digital utveckling. Du leder och deltar aktivt i utformningen av morgondagens nya sätt att samordna och leda digitaliseringsutvecklingen framåt såväl strategiskt som taktiskt. Du ansvarar för en stabil och framtidssäkrad förvaltning och styrning av förvaltningens it-tjänster som används i verksamheter som bedrivs dygnet runt, året runt. Du är en lagspelare som driver utvecklingen framåt för såväl den egna enheten, avdelningen, förvaltningen samt för socialtjänstens digitaliseringsutveckling som helhet. Med dina gedigna kunskaper inom it och digitalisering kommer du vara en central motor för att leda den digitala transformationen framåt för Sveriges största äldreomsorg. Du rapporterar direkt till avdelningschefen. Din kompetens och erfarenhet Vi söker dig som har: akademisk utbildning inom data- och systemvetenskap eller annan akademisk utbildning som vi bedömer likvärdig erfarenhet som chef där personal, ekonomi och verksamhetsansvar har ingått erfarenhet som projekt- eller förändringsledare inom digitalisering och it erfarenhet av systemförvaltning och it-styrning erfarenhet av informationssäkerhet förmåga att förstå och verka i en komplex teknisk it-miljö god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift. Det är meriterande om du har: erfarenhet av arbete i en politiskt styrd organisation. erfarenhet av LOU (lagen om offentlig upphandling). erfarenhet och kunskap om styr- och samverkansmodellen Pm3. erfarenhet och kunskap om ITIL. Din personlighet och ditt arbetssätt Vid rekryteringen lägger vi stor vikt vid dina personliga egenskaper. Vi utgår från stadens chefsprofil och kommer att lägga tonvikten vid nedan kompetenser: Mål och resultatorienterad, arbetar mot uppställda mål och fokuserar på resultat. Anpassar din inriktning när målen och förutsättningarna ändrar sig. Tydlig, kommunicerar på ett tydligt sätt. Säkerställer och följer upp att budskap når fram och att förväntningarna är klara för alla berörda parter. Helhetssyn, ser helheter och tar hänsyn till det större perspektivet. Förstår din roll, ser till hela verksamhetens bästa i agerande och beslut. Utvecklingsinriktad, är proaktiv och drivande i utvecklingsarbete. Främjar nytänkande och mångfald. Engagerar och arbetar aktivt med konstruktiv återkoppling och utvecklar ditt eget ledarskap. God samarbetsförmåga, arbetar bra med andra människor. Relaterar och kommunicerar med andra på ett lyhört och smidigt sätt. Hanterar konflikter på ett konstruktivt sätt. Övrigt Din ansökan Vi rekryterar utan det personliga brevet i denna rekrytering för att stärka fokus på de kompetenser och erfarenheter som efterfrågas för denna roll. Vid bedömningen av din ansökan kommer vi endast att utgå ifrån ditt CV och ett antal frågor du får besvara i samband med att du söker tjänsten. Vi önskar att du svarar konkret och kortfattat på frågorna, och att det finns en tydlig koppling mellan dina svar och ditt CV. I denna rekryteringsprocess kommer arbetspsykologiska tester att användas. Varmt välkommen med din ansökan! Vi önskar att ditt cv är skrivet på svenska! Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.

Mer info

Anställningsform -
Publicerad 2024-11-12
Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Antal platser 1
Varaktighet Tillsvidare

Sök jobbet

Ansök via arbetsgivarens hemsida

Skicka ansökan

Liknande jobb