Arbetsbeskrivning
Vill du vara med och skapa en bättre framtid för Helsingborgs invånare? Vi söker nu engagerade socialsekretare till vårt team inom ekonomiskt bistånd. Med trevliga kollegor, spännande arbetsuppgifter och en arbetsplats i hjärtat av Helsingborg, erbjuder vi en dynamisk och utvecklande miljö där din insats är avgörande. Välkommen med din ansökan redan idag!
Om arbetsplatsen
Framtidens välfärd är vår stora utmaning. För att klara den har vi på arbetsmarknadsförvaltningen ett mycket viktigt uppdrag: Vi ska göra det möjligt för invånare med ekonomiskt bistånd att bli självförsörjande så snabbt som möjligt, men även bidra till att arbetsgivare hittar rätt kompetens. Dessutom samordnar vi stadens arbete med migrations- och etableringsfrågor.
Vi är cirka 400 kollegor på förvaltningen, och vår roll är att ge invånare de rätta verktygen så att de kan ta ansvar för sin egen utveckling och försörjning. Vi möter utmaningen med ett brett utbud av vuxenutbildningar och arbetsmarknadsinsatser – och provar nya sätt att arbeta tillsammans med näringslivet, andra förvaltningar, myndigheter och civilsamhället. För att lyckas måste vi våga, testa nytt och hitta smarta lösningar.
Vi utvecklar kontinuerligt handläggningen av ekonomiskt bistånd och den är nu delvis automatiserad. En majoritet av våra invånare ansöker om ekonomiskt bistånd digitalt och vi fortsätter vårt arbete med digitalisering, automatisering och utveckling av vårt arbetssätt. Tillsammans med kollegorna på arbetsmarknadssidan utvecklar vi också vårt gemensamma sociala arbete.
Arbetsuppgifter
Nu söker vi socialsekreterare till olika enheter i vår verksamhet ekonomiskt bistånd.
Som socialsekretare hos oss kommer du i huvudsak att handlägga ekonomiskt bistånd och det kan vara både nya ansökningar och redan pågående ärenden. Du bedömer rätten till bistånd och kommunicerar ditt beslut till invånaren. Att arbeta med invånarnas vardagsekonomi ska vara en naturlig och proaktiv del av uppdraget och det sociala arbetet. Du kommer att ha mycket invånarkontakter och behöver samverka såväl inom förvaltningen som med andra myndigheter. Arbetet sker också i samarbete med administratörer inom verksamhetsområdet.
I vår mottagning möter vi invånare som efterfrågar socialtjänstens hjälp i olika sociala och/eller ekonomiska bekymmer. Vår roll är att lotsa invånaren till rätt samhällsinstans och en bra kompetens om olika myndigheters uppdrag och ansvar är därför av stor betydelse i arbetet.
I början av 2025 kommer vi också att skapa nya socialsekreterartjänster som ska arbeta med helheten, det vill säga både med planering och ekonomi. Arbetet kommer att ha fokus på invånare som har ett betydande rehabiliteringsbehov i form av beroende- och/eller annan hälsoproblematik. Du kan även söka till detta uppdrag där du kommer att vara en del i att forma ett nytt arbetssätt för att arbeta med invånarna på bästa sätt.
Vad vi erbjuder
• Trevliga kollegor och spännande arbetsuppgifter
• En strukturerad introduktion med en utsedd mentor
• En arbetsplats där du är en viktig del av helheten
• Ett viktigt, roligt och utmanande arbete där du med ditt arbete kan göra skillnad
• Möjlighet till personlig och professionell utveckling
• Ett strukturerat stödsystem och tillgång till kompetenta kollegor
• Extern handledning
• Ett generöst friskvårdsbidrag
• Flexibel arbetstid
Vi finns i trevliga lokaler vid stadsparken i centrala Helsingborg, bara en kort promenad från Helsingborg C.
Kvalifikationer
Du behöver ha en socionomexamen. Vi ser gärna att du har en aktuell erfarenhet av arbete med ekonomiskt bistånd eller erfarenhet av annan myndighetsutövning och har god kunskap om olika myndigheters uppdrag och ansvar i sociala frågor. För tjänsterna som ska arbeta med helheten är också erfarenhet av att arbeta med en liknande målgrupp av stor betydelse.
Personliga egenskaper och förmågor som vi värderar högt är:
• att ha en personlig mognad, trygghet, stabilitet och självinsikt
• att arbeta självständigt, driva processer och ta ansvar
• att skapa och upprätthålla samarbete både internt och externt
• att vara strukturerad och bra på att dokumentera
• att kommunicera väl både skriftligt och muntligt
• att verkligen tro på invånarens förmågor och se möjligheter istället för hinder
Att jobba i Helsingborgs stad
Vill du vara med och skapa en bättre stad tillsammans med helsingborgarna? Då ska du jobba i Helsingborgs stad. Här kan du använda din kreativitet och drivkraft till att göra livet lättare och tryggare för våra invånare, besökare och näringsliv. Tillsammans med nyfikna och hjälpsamma kollegor gör du skillnad i människors liv, båda idag och i framtiden. Ett bra jobb idag, en bättre stad imorgon.
Här kan du läsa mer om hur det är att jobba i staden.
Övrig information
Stor vikt kommer att läggas vid din personliga lämplighet. Innan möjlig anställning behöver du uppvisa ett giltigt utdrag ur polisens belastningsregister. Du kommer att få mer information om det blir aktuellt för dig.
Sista ansökningsdag: 2024-11-24
Anställningsform: Tillsvidareanställning. Provanställning kan bli aktuellt.
Omfattning: Heltid
Tillträdesdatum: Enligt överenskommelse
Antal tjänster: 6
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Helsingborgs stad använder vi rekryteringsverktyget ReachMee. Därför ber vi dig att skicka in din ansökan via ReachMee genom att klicka på ansökningslänken i annonsen. Du som söker jobb och har skyddade personuppgifter ska kontakta rekryterande chef i annonsen som kommer guida dig vidare för en säker ansökningsprocess. Du ska inte ansöka digitalt via ansökningslänken.
Fackliga företrädare
https://intranat.helsingborg.se/hr/samverkan-och-delaktighet/fackliga-foretradare/
Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanber vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.