Arbetsbeskrivning
Vill du vara med och skapa de bästa förutsättningarna för en likvärdig utbildning? Vi på Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, arbetar för att alla barn, elever och vuxenstuderande med funktionsnedsättning ska nå målen för sin utbildning.
Vi erbjuder stöd till förskolor och skolor i hela landet som vill skapa lärmiljöer som är utvecklande och tillgängliga. Vi driver också specialskolor, fördelar stadsbidrag och utvecklar läromedel.
Vi hoppas att du som söker, med din bakgrund och din kompetens, kan bidra till att öka vår mångfald.
Vi arbetar engagerat för att allas lika värde ska bli verklighet. Tillsammans använder vi samarbete och kompetens för att lösa uppdrag. Att utveckla ledarskapet och att öka mångfalden är några saker som just nu finns på vår agenda. Tillsammans bidrar vi till hållbarhet i samhället ekonomiskt, socialt och miljömässigt. Mer om vad vi erbjuder kan du läsa på www.spsm.se/ledigajobb
Alla elever har rätt till en skola som ger dem möjlighet att utvecklas utifrån egna förutsättningar. SPSM driver skolor på uppdrag av staten. Vi erbjuder eleverna en lärmiljö som ger dem möjlighet till delaktighet, lärande och utveckling. Vi erbjuder ett meningsfullt, stimulerande och viktigt pedagogiskt arbete på våra skolor.
Hällsboskolan Mälarhöjden i Stockholm tar emot elever med grav språkstörning från förskoleklass till och med årskurs 2. Vår undervisning har fokus på språk och kommunikation. Målet är att eleverna ska få förutsättningar att nå kunskapsmålen, vara delaktiga och aktiva i olika sociala sammanhang och utvecklas som individer.
Hällsboskolan Mälarhöjden är en specialskola för elever med grav/generell språkstörning. På skolan har vi till läsåret 2024/25 tre förskoleklasser, tre klasser i årskurs 1 samt en klass i årskurs 2. Våra elever läser utifrån specialskolans läroplan. Varje klass består av 6-9 elever, 1 lärare samt en elevassistent.
Skolan har även ett fritidshem som drivs av två lärare mot fritidshem med stöd av elevassistenter.
Elevhälsan har en central roll på skolan och består av skolsköterska, skolpsykolog, skolkurator, logoped, specialpedagog samt rektor.
Mer om vad vi erbjuder kan du läsa på
www.spsm.se/ledigajobb
ARBETSUPPGIFTER
Som lärare mot fritidshem på Hällsboskolan Mälarhöjden planerar och utvärderar du fritidshemmets verksamhet. Du håller i fritidsmöten veckovis där du informerar och leder elevassistenterna i deras arbete på fritidshemmet. Du leder aktiviteterna på fritidshemmet med stöd av lärarkollega samt elevassistenter
Vidare kommer du att;
• Arbeta med schemaläggning för gruppen elevassistenter.
• Planera rastverksamheterna.
• Arbeta i nära samverkan med samtliga professioner som är verksamma inom skolan.
• Utveckla samarbetet med vårdnadshavare tillsammans med skolkurator och andra professioner inom elevhälsan.
• Delta aktivt på informationsmöten samt planeringar med fritids samt lärarna och övriga professioner.
Som lärare i idrott och hälsa undervisar du två dagar i veckan 2-3 grupper om 40 minuter, 12-18 elever per grupp i ämnet idrott och hälsa. Som stöd i undervisningen har eleverna 2-3 elevassistenter. Undervinsingen sker i Ålgrytehallen(15 minuters promenad från skolan).I dina arbetsuppgifter ingår
• Planering, genomföra samt utvärdera undervisning i ämnet i drott och hälsa.
• Terminsvis skriva omdömen utifrån elevernas kunskapsutveckling inom ämnet idrott och hälsa.
Som lärare mot fritidshem med ansvar över undervisningen i idrott på Hällsboskolan Mälarhöjden hjälper du till med att skapa en inkluderande och tillgänglig lärmiljö, en miljö som gör skillnad. I all verksamhet utgår vi från specialskolans läroplansmål samt elevens bästa.
Med god samarbetsförmåga skapar du tillsammans med dina kollegor de optimala och individuella förutsättningarna utifrån elevernas individuella behov. Du har ett engagemang i trygghetsskapande arbete samt i det förebyggande arbetet i skolan.
Med ditt ansvarstagande, din kreativitet och trygghet skapar du ett tryggt socialt klimat och förtroendefulla relationer.
Du visar övertygelse i att eleverna vill lära och utvecklas, har god förmåga att bemöta eleverna och det är viktigt att du agerar tryggt även i svåra och pressade situationer.
Du är kreativ och ansvarstagande, och det är naturligt för dig att förena omsorg om, och trygghet för, elevernas situation med lärande och utveckling.
Du söker i din roll bidra med en ökad förståelse för eleverna - både för dig själv och för elevernas skull men även för kollegor och vårdnadshavare.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som:
- Är legitimerad lärare mot fritidshem inriktning idrott och hälsa.
- Har goda kunskaper i det svenska språket.
- Har god datorkunskap.
Det är meriterande om du:
- Har utbildning och erfarenhet om TAKK.
- Har kunskap och erfarenhet från att arbeta med elever med NPF.
- Har erfarenhet av att arbeta med elever med språkstörning.
- Har erfarenhet av att arbeta utifrån specialpedagogik.
Övriga kunskaper som är meriterande:
Flerspråkighet
Bildstöd
Word, Outlook, Inprint, Symwriter
Personliga egenskaper:
- Nyfiken
- Tålmodig
- Strukturerad
- Ambitiös
- Inlyssnande
- Ansvarstagande
ÖVRIGT
Provanställning på 6 månader tillämpas.
Utdrag från belastningsregistret ska visas upp inför anställning.
I händelse av samhällskris kan du komma att arbetsledas mellan myndighetens verksamhetsområden utifrån din placeringsort.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss denna gång alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.