Enhetschef inom Sjukförsäkring i Östersund
Skicka ansökan 4 dagar kvar
Enhetschef
4 dagar kvar

Arbetsbeskrivning

Varje år fattar Försäkringskassan 24 miljoner beslut som påverkar människors liv och hela samhället. Vi betalar ut cirka 250 miljarder kronor varje år. Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan. På avdelningen Sjukförsäkring, Verksamhetsområde Första anspråk, jobbar medarbetarna med att utreda och fatta beslut om sjukpenning för människor över hela landet. Vi värdesätter engagemang och arbetsglädje och ser dig som en viktig resurs. Vi erbjuder en trygg och långsiktig arbetsplats som följer den statliga värdegrunden. Hos oss är det högt tempo och ständig utveckling som gäller. Nära ledarskap, förändring, hållbar arbetsplats Som enhetschef är du den chef som befinner dig närmast medarbetarna och verksamheten. Du ansvarar för att leda och driva det dagliga arbetet utifrån avdelningens uppdrag och mål där den statliga värdegrunden genomsyrar ditt arbete. Genom ditt ledarskap förmedlar du tydliga förväntningar, följer upp mål och ger dina medarbetare rätt förutsättningar att ta sitt ansvar. Du har personalansvar såväl som resultat- och uppföljningsansvar för teamen i din enhet.  Din enhet består av 25-30 medarbetare som arbetar med förstagångsanspråk inom sjukpenning och har sin placering i Östersund. Genom ett nära ledarskap skapar du den förutsägbarhet, trygghet och hållbarhet som är nödvändig för att medarbetarna ska kunna ta sitt ansvar samt möta behov av förändring. Du skapar förståelse för sammanhang, riktning och de målbilder avdelningen satt upp och tar fram de planer din verksamhet behöver. Som enhetschef är du ett stöd för områdeschefen och du ingår i områdets ledningsgrupp som består av 12 Enhetschefer där du bidrar med din kompetens och ditt engagemang. Du anpassar och utövar ditt ledarskap på ett sätt som skapar förutsättningar för medarbetarna att använda sitt omdöme och kompetens. Tjänsten innebär att du hanterar sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Vi söker dig som • har högskoleexamen eller erfarenheter och kvalifikationer som kan prövas likvärdiga • har god ledarskapsförmåga • främjar andras professionella och personliga utveckling • arbetar för att nå mål och resultat, följer upp effekterna av egna och andras aktiviteter • har ett systematiskt arbetssätt • samarbetar effektivt med andra för att nå gemensamma mål • har god självkännedom och är stabil som person, främjar ett förtroendeskapande arbetsklimat • främjar ömsesidig dialog, är lyhörd och anpassar sin kommunikation efter behov och situation. Det är meriterande om du • har erfarenhet av operativt ledarskap • har erfarenhet av ledarskap i liknande verksamhet • har erfarenhet av coachande ledarskap och att leda i förändring • har erfarenhet av att leda team • har erfarenhet av att leda på distans • har erfarenhet av produktionsstyrning av ärendehandläggning • har erfarenhet av att planera din verksamhet i samarbete med chefskollegor på distans • har god förståelse för Försäkringskassans uppdrag och sjukförsäkringens regelverk • har erfarenhet av kompetensbaserad rekrytering inom staten. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Övrigt 1 tjänst, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. I enlighet med Försäkringskassans riktlinje för säkerhet genomförs bakgrundskontroller i denna rekrytering. För den här tjänsten krävs svenskt medborgarskap. I den här rekryteringen kan arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet. Placeringsort: Östersund. Vill du veta mer om Försäkringskassan som arbetsgivare? Besök fk.se/jobbahososs Kontaktpersoner Chef: Lars Andersson, 010- 111 39 20 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Annika Chitaar, [email protected], 010-113 10 42 (för frågor om rekryteringsprocessen). ST: Åsa Ahlström, 010-118 25 59, Saco-S: Maria Wärdell, 010-117 72 21, Seko: Eliza Grundström, 010-115 34 02. Ansökan Välkommen med din ansökan senast den 17 november 2024. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan. Har du skyddade personuppgifter eller ingen tillgång till bank-id kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen via telefon så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Försäkringskassan arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering.

Mer info

Anställningsform -
Publicerad 2024-11-07
Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Antal platser 1
Varaktighet Tillsvidare
Hemsida Länk