Statens institutionsstyrelse, SiS, är en myndighet som ansvarar för individuellt anpassad tvångsvård för ungdomar med komplex psykosocial problematik och för vuxna med missbruk. SiS verkställer även sluten ungdomsvård. Det gör vi på ungdomshem och hem för vuxna med missbruk, över hela landet. Hos oss på SiS blir ditt arbetsliv en spännande utmaning. Oavsett var i vår organisation du arbetar, eller vilken tjänst du har, hjälper du till att skapa livsviktig förändring.
SiS ungdomshem Råby tar emot både flickor och pojkar. Vi har både slutna och öppna platser för sluten ungdomsvård samt behandlingsplatser för LVU-placerade ungdomar.
Arbetsbeskrivning
Vill du vara med att starta upp en ny skolverksamhet? SiS ungdomshem Råby startar nu en ny skolenhet på Råby St:Lars och söker därför drivna och engagerade lärare. Flera olika ämneskombinationer är intressanta. Vi söker lärare i både praktisk/estetiska och teoretiska ämnen och tjänstens utformning och omfattning kan därför diskuteras utifrån den sökandes aktuella behörighet.
Skolverksamheten inom SiS följer samma författningar som övriga skolväsendet. Skolan har ansvar för alla inskrivna ungdomars utbildning oavsett problematik eller placeringsform. Alla ungdomar som vistas på ungdomshemmet ska få den utbildning de behöver och har rätt till. Nästan all undervisning sker inom ramen av introduktionsprogrammet; individuellt alternativ. De placerade ungdomarna är mellan 16-21 år. Vi har våra elever från ca åtta veckor till ca 1 år.
Som lärare hos oss undervisar du i mindre undervisningsgrupper med extra anpassningar utifrån varje elevs behov. Det är viktigt med ett positivt och salutogent förhållningssätt och en tro på varje individs utvecklingspotential. Eleverna har skiftande erfarenheter och resultat från tidigare skolgång vilket medför att undervisningen behöver bygga på goda pedagogiska relationer, vara motivationsskapande och bedrivas utifrån kunskapsuppdraget. Undervisningen är både på grundsokole- och gymansienivå. Du planerar, genomför, följer upp och dokumenterar undervisningen och är väl förankrad i läroplanernas alla delar samt i betygssättning.
Utredningsuppdrag ingår där du kartlägger elevernas kunskapsnivå, skolhistorik samt förekomsten av specifika inlärningssvårigheter. Du arbetar i team med hälso- och sjukvårdspersonal samt behandlingspersonal. Du har även kontakt med hemskolor, socialtjänst och i möjligaste mån elevernas föräldrar. På institutionen finns flera kompletterande kompetenser och som lärare är du en del i ett tvärprofessionellt och gemensamt arbete kring ungdomarna. Samarbete med exempelvis sjuksköterskor, behandlingspedagoger och psykologer är därför en viktig del i dina arbetsuppgifter. Vi är många som med omtanke samverkar och tillsammans har ett helhetsperspektiv gällande ungdomarna.
I tjänsten kan mentorskap också ingå.
Kvalifikationer
• Du har lärarlegitimation för gymnasiet och/eller grundskolans senare år i en kombination av flera ämnen.
• Du har förmåga att planera, undervisa samt följa upp din undervisning.
• Du har erfarenhet av pedagogiskt arbete i skolmiljö.
Du behöver tilltalas av att undervisa och bygga tillitsfulla pedagogiska relationer i mindre undervisningsgrupper bestående av elever med psykosocial problematik och i kriminalitet. Det är det viktigt att du kan identifiera och möta elevens behov med höga realistiska förväntningar samt motivera och leda eleven mot sina mål. Vi ser gärna att du är prestigelös, flexibel, kan sätta och bibehålla gränser på ett respektfullt sätt och har en tilltro till att alla elever kan finna en väg till utbildning och arbete .
Du är trygg, stabil och lugn, även i stressade situationer. Du har god samarbetsförmåga, hög social kompetens och en positiv elevsyn. Du förstår också vikten av att anpassa dig till ändrade omständigheter och ser fördelarna med förändringar.
Du är initiativrik och deltar i utvecklingsarbetet för att nå skolans mål och tar alltid ansvar för dina arbetsuppgifter genom att planera, organisera och prioritera arbetet på ett effektivt sätt. Arbetet kräver att du har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift samt att du tänker på att anpassa kommunikationen beroende på mottagare.
Meriterande är dokumenterad specialpedagogisk kunskap; insikt om olika diagnoser, erfarenhet av arbete med ungdomar i behov av särskilt stöd och institutionsvård. Tidigare arbete inom introduktionsprogram eller arbete i särskilda undervisningsgrupper är särskilt meriterande. Det är även meriterande att behärska flera språk.
Tjänsten är en semestertjänst med lagstadgad semester, vilket innebär att det är 40h arbetsvecka.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
På SiS månar vi om ett gott medarbetarskap. Det innebär att du som medarbetare tar ansvar för ditt arbete, bidrar till utveckling och medverkar till ett gott samarbete. Läs mer om vårt medarbetarskap.
Anställning:
Tjänsterna är tillsvidareanställningar på heltid eller deltid och inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse.
Ansökan:
Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 20241121
Tester och arbetsprover kan komma att ingå i rekryteringsprocessen.
Intervjuer sker löpande
SiS arbetar aktivt mot all form av diskriminering och välkomnar alla sökande.
För arbete på våra institutioner gör SiS registerkontroll innan anställning.
Inför rekryteringsarbetet har Statens institutionsstyrelse tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
OBS! Om du har skyddade personuppgifter ska du inte söka via rekryteringssystemet. Kontakta i stället den som står som kontaktperson i annonsen.
Läs gärna mer om oss på https://www.stat-inst.se/jobba-hos-oss/