Arbetsbeskrivning
Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna.
Skärholmens stadsdelsförvaltning är en av Stockholms stads 11 stadsdelsförvaltningar och omfattar stadsdelarna Bredäng, Sätra, Skärholmen och Vårberg. Här arbetar mer än 1000 medarbetare för våra 37.000 invånare. Vi erbjuder en kommunal verksamhet som vi är stolta över och vi har en fantastisk mångfald. Välkommen med ditt unika bidrag!
Välkommen till oss
Vuxenenheten arbetar med personer som har beroendeproblematik och samsjuklighet.
Vi arbetar både med myndighetsutövning och behandlande insatser där Case managers utgör en viktig del.
I Skärholmen pågår just nu ett intensivt utvecklingsarbete för att möta brukarnas behov och vi behöver nu nya kollegor som hjälper till att göra Skärholmen ännu lite bättre.
Vi söker en Case manager som är intresserad av att jobba med människor med samsjuklighet.
Vi erbjuder
Vi erbjuder dig en arbetsplats där det finns ett stort engagemang i arbetet att stödja aktuella brukare att öka sin självständighet. Vi har en nära arbetsledning och korta beslutsvägar. Enheten är i en utvecklingsfas och det finns goda möjligheter att vara med och påverka hur vi på bästa sätt ska arbeta för att hjälpa brukare att öka sin självständighet.
Hos oss har du har tillgång till subventionerad friskvård. I närheten av arbetsplatsen finns både gym och simhall där du kan köpa ett årskort till mycket förmånligt pris. Vi tillämpar flexibel arbetstid och vinter- och sommararbetstid.
Din roll
Case Management är en insats med en samordnande funktion som syftar till att individer med en kombination av olika funktionsnedsättningar/svårigheter och beroende ska kunna leva ett så självständigt liv som möjligt. Målet är att personen ska få den hjälp som krävs för att fungera i samhället och leva så självständigt som möjligt med så lite professionell hjälp som möjligt.
Arbetsuppgifter:
- Uppsökande socialt arbete för brukare som har samsjuklighet. Arbeta med att genomföra det uppdrag som har tagits fram tillsammans med socialsekreterare och brukare. Identifiera och kartlägga de behov brukaren har för att komma vidare i rehabiliteringsprocessen.
- Fungera som stöd i kontakten med socialtjänsten och andra samverkanspartners som psykiatri och beroendevård.
Många av de brukare som du kommer ha kontakt med har insats i form av tränings- eller försökslägenhet.
Arbete på kvällstid kan förekomma.
Din kompetens och erfarenhet
Vi söker dig som självständigt driver ditt arbete framåt. Du har uthållighet och arbetar vidare även vid motgångar. Tydlig och pedagogisk kommunikation med både professionella och brukare är viktigt i arbetet som case manager. Du har ett lösningsinriktat förhållningssätt. Du säkerställer att information och budskap når fram till brukare och professionella. Du har förmåga att väga samman information och självständigt föra den vidare till övriga som berörs i arbetet. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Din kompetens och erfarenhet:
Socionomexamen eller motsvarande.
Kunskap kring missbruk, psykiatri, neuropsykiatriska diagnoser och kognitiva funktionshinder.
God förmåga att formulera dig väl i tal och skrift på svenska.
Meriterande:
Erfarenhet av myndighetsutövning samt att vara utförare.
Mångårig erfarenhet av socialt arbete.
Utbildning i Case Management och MI.
Erfarenhet av socialt arbete inom försöks- och träningsboende.
Intervjuer sker löpande under ansökningstiden. Arbetsprov ingår som en del i rekryteringsprocessen.
Välkommen med din ansökan!
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.