Arbetsbeskrivning
Strömstads kommun är en liten och nära organisation där alla är viktiga och arbetar tillsammans för att leverera bästa möjliga service.
Anpassad grundskola är en skola med två inriktningar, ämnesområden och ämnen. Nu söker vi en lärarkollega till ämnesområden. Elevgruppen består förnärvarande av 7 elever och arbetslaget består av fyra resurser, en förskollärare och en fritidspedagog. Speciallärare finns också med som en del i arbetslaget. Specialpedagog och övriga professioner i elevhälsan har ett nära samarbete med skolans personal, vårdnadshavare och elever. I inriktning mot ämnen finns ytterligare lärarkollegor att tillgå och ta hjälp av vid behov. Skolan strävar mot ett utökat samarbete mellan de två inriktningarna för att eleverna ska få utvecklas så långt som möjligt enligt läroplanen.
ARBETSUPPGIFTER
Som lärare har du goda möjligheter att tillsammans med nuvarande lärare och speciallärare planera en undervisning som är individuellt anpassad för varje elevs behov och förmåga. Du är en del i ett arbetslag och tillsammans ska vi bidra till en inspirerande skolutveckling. Samarbete, glädje och professionalitet genomsyrar det dagliga arbetet. Tillsammans skapar vi en god miljö för elevernas lärande med utrymme för självständig god kommunikation och gott bemötande. Vi eftersträvar lärmiljöer där alla kan tillämpa alternativ kommunikation som stöd (AKK). Varje elev ska känna sig trygg med sitt sätt att kommunicera, känna delaktighet och att lärmiljön är begriplig, hanterbar och meningsfull.
I arbetet ingår att samarbeta med arbetslag 4-9 ämnen och specialpedagog. I vårt elevhälsoteam finns också tillgång till skolsköterska/skolkurator/logoped och skolpsykolog.
KVALIFIKATIONER
Du har ett lågaffektivt bemötande och positivt förhållningssätt. Du har förmågan att anpassa lärmiljön och undervisningen utifrån elevernas behov. Du är trygg i din lärarroll. Du deltar aktivt i skolans utvecklingsarbete med fokus på tillgänglig lärmiljö. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Vi söker dig som är legitimerad lärare och har erfarenhet av arbete med barn med intellektuell funktionsnedsättning. Erfarenhet av arbete med alternativ och kompletterande kommunikation är önskvärt. Det är även meriterande om du har en genomförd utbildning som speciallärare med inriktning mot intellektuell funktionsnedsättning.
Du kan kommunicera väl på svenska i både tal och skrift.