Arbetsbeskrivning
Vill du jobba tillsammans med oss för att ingen ska bli sjuk, skadas eller dö av jobbet?
Avdelningen för juridik och informationshantering söker nu en ny kollega med juristkompetens med placering på vårt kontor i Solna.
Ditt nya arbete
Som inspektionsjurist arbetar du med omväxlande juridiska uppgifter, där främst arbetsmiljörätt och förvaltningsrätt ingår. Det innebär bland annat att handlägga beslut om förbud/förelägganden enligt arbetsmiljölagen och arbetstidslagen, besluta om åtalsanmälningar vid misstanke om arbetsmiljöbrott eller brott mot arbetsmiljölagen samt handlägga ärenden om sanktionsavgifter.
I rollen ger du juridiskt stöd och vägledning till chefer och inspektörer på avdelningen för inspektion och avdelningen för myndighetsgemensam kontroll. Vidare är du processförare i förvaltningsdomstol utifrån arbetsmiljölagstiftningens olika måltyper, och bidrar med expertis i rättsliga frågor i olika arbetsgrupper tillsammans med andra kompetenser inom Arbetsmiljöverket.
Din bakgrund
Rollen kräver att du har:
• Jur.kand. eller juristexamen.
• Minst tre års erfarenhet av juridiskt arbete under de senaste fem åren.
• Notariemeritering eller likvärdig erfarenhet.
• Mycket goda kunskaper i svenska språket både i tal och skrift.
Det är meriterande om du har:
• Erfarenhet av processföring i domstol.
• Goda kunskaper i förvaltningsrätt, arbetsmiljörätt, arbetsrätt eller tillsynsjuridik.
För att trivas och lyckas i rollen som inspektionsjurist är det viktigt att du kan planera och prioritera bland arbetsuppgifter i ditt vardagliga arbete. Du har en mycket god kommunikativ förmåga, lätt för att samarbeta och skapa goda relationer. Vid urvalet kommer vi att lägga stor vikt vid din personliga lämplighet.
Vad vi erbjuder dig
Tjänsten ingår i enheten för inspektionsjuridik nord och öst med placering på vårt kontor i Solna. Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid. Vi tillämpar individuell lönesättning och provanställning på sex månader. Vi strävar efter att alla medarbetare ska ha balans mellan jobb och fritid och ha en hållbar arbetsmiljö. Därför har vi flexibla arbetstider. Du kan också jobba på distans viss del av arbetstiden. Mer om oss och våra förmåner finner du här.
På Arbetsmiljöverket jobbar vi tillsammans för att ingen ska bli sjuk, skadas eller dö av jobbet. Därför bedriver vi tillsyn över att arbetsgivare uppfyller de krav som finns och informerar om hur arbetsmiljöarbetet blir en naturlig del av vardagen. Med arbetsmiljölagen som grund tar vi fram regler, inspekterar arbetsplatser och sprider kunskap om arbetsmiljöfrågor. Uppdraget är allvarligt men vår vardag präglas av arbetsglädje och vi är omtänksamma och hjälpsamma kollegor.
Arbetsmiljöverket är en trygg och stabil arbetsgivare och en myndighet som hela tiden förändras med samhället vi verkar. Vi är stolta över att få använda vår kunskap och vårt förtroende i vårt viktiga samhällsuppdrag.
Så rekryterar vi
Vi använder oss av kompetensbaserad rekrytering, både för att kvalitetssäkra rekryteringen och motverka diskriminering. Därför ber vi dig att svara på ett antal urvalsfrågor när du registrerar din ansökan och bifogar ditt cv. Rekryteringsprocessen pågår aktivt under november och december månad. Vi ber dig att skicka din ansökan på svenska.
Vi tycker att det är viktigt att även du får göra din bedömning av oss. Därför välkomnar vi frågor före såväl som under rekryteringsprocessen. Information om tjänsten lämnas av tf. enhetschef Kerstin Burman. Fackliga kontaktpersoner är Adam Jansson för Saco, Marita Jonsson för ST samt Jenny Bengtsson för Seko. Samtliga nås via Arbetsmiljöverkets växel: 010-730 90 00.
Vill du jobba tillsammans med oss för att ingen ska bli sjuk, skadas eller dö av jobbet?
Välkommen med din ansökan senast den 27 november 2024.
Rekryteringen sköts av Arbetsmiljöverkets rekryteringsfunktion varför vi undanber oss säljsamtal från rekryteringsföretag eller annonssäljare.