Arbetsbeskrivning
Stenungsund, det goda samhället med framtidstro och utveckling med människan och naturen i centrum.
Stenungsunds kommun är en expanderande kustkommun med cirka 27 800 invånare, ett starkt näringsliv, boendemiljöer nära havet och goda kommunikationsmöjligheter. Kommunen har ett välutvecklat kultur- och föreningsliv samt bra förutsättningar för friluftsliv och rekreation. Helhet, öppenhet, delaktighet och insyn är kommunens ledord.
Kommunens vision är att vi ska bli 35 000 invånare år 2035. Stenungsunds kommun ingår i Göteborgsregionens kommunalförbund som är ett forum för samarbete och erfarenhetsutbyte samt i ett antal andra mellankommunala samarbeten.
Kommunen är organiserad i en förvaltning med fyra sektorer. Sektor Utbildning omfattar förskolor och grundskolor med tillhörande skolbarnomsorg, grundsärskola, gymnasium, vuxenutbildning samt Kultur- och fritid.
Stenungsund värnar om barns och ungdomars rättigheter och arbetar för att de ska ha en god uppväxtmiljö. Vi erbjuder mycket goda möjligheter till utbildning och arbete eller annan sysselsättning. I Stenungsunds kommun utbildar vi världsmedborgare som står väl rustade för framtidens alla utmaningar.
Kopperskolan ligger lugnt och naturskönt nära centrum och idrottsanläggningar. Här finns runt 300 elever från förskoleklass till årskurs 6. Kopperskolan strävar efter en god värdegrund, med glädje och engagemang, vilket är en förutsättning för ett positivt lärande. Tillsammans arbetar vi för att skapa en god gemenskap i klasser och arbetslag.
Arbetsuppgifter
Som specialpedagog har du, tillsammans med rektor och skolans elevhälsoteam, det övergripande ansvaret för det förebyggande och hälsofrämjande elevhälsoarbetet och du arbetar på organisation, grupp och individnivå.
I dina arbetsuppgifter ingår:
• Att tillsammans med rektor ha det övergripande arbetet kring elever i behov av särskilt stöd.
• Att utveckla kvaliteten i organisationen och bedriva utvecklingsarbete samt arbeta med förebyggande insatser.
• Att delta i uppföljning och utvärdering av den lokala skolans utveckling för att kunna möta behoven hos alla barn och elever.
• Att genomföra pedagogiska kartläggningar och analysera barn och elevers svårigheter på organisations-, grupp- och individnivå.
• Att delta i arbetet med att upprätta och genomföra åtgärdsprogram i samverkan mellan skola och hem för att stödja barn och elever och utveckla verksamhetens undervisnings- och lärandemiljöer.
• Att vara samtalspartner och rådgivare i pedagogiska frågor för kollegor samt föräldrar och andra berörda yrkesutövare.
• Att ge stöd vid övergångar, såväl interna som externa.
• Att ha kontakt med andra skolformer och institutioner t.ex. Barn och ungdomspsykiatrin, barnhälsovård, socialtjänst.
• Att delta i nätverksträffar för kommunens specialpedagoger.
Omfattning: 50%
Kvalifikationer
Specialpedagogexamen med relevant utbildning som lärare. Utdrag ur belastningsregistret är obligatoriskt, detta och lärarlegitimation ska tas med redan till första intervjun.
Meriterande:
- Lärarexamen med behörighet i svenska
- Erfarenhet av undervisning inom grundskola
- Erfarenhet av arbete med flerspråkiga elever
- Erfarenhet av arbete med läs- och skrivutveckling.
Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.
Varmt välkommen med din ansökan!