Arbetsbeskrivning
Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna.
Stockholm överförmyndarförvaltning är en del av Stockholm stad och den största överförmyndarförvaltningen i landet med drygt 10 000 ärenden. Vi är en tillsynsmyndighet som rekryterar, utbildar och granskar ställföreträdare men också ett specialforum för svensk och internationell förmyndarskapsrätt med många komplexa ärenden. Vi arbetar nu med att skapa en helt digital ärendehantering med användande av e-tjänster.
Välkommen till oss
Stockholms stad och överförmyndarförvaltningen är en trygg arbetsgivare med hög kompetens.
Förvaltningen är centralt placerad i nya ljusa lokaler på Kungsholmen. Här finns både gym, restauranger och sköna promenadstråk runt hörnet. Vi är drygt 60 medarbetare uppdelade på tre enheter och en stab.
Vi erbjuder
Stockholms stad har förmånliga erbjudanden när det gäller friskvård. Som anställd i staden kan du köpa kort på stadens egna sim- och gymanläggningar till förmånliga priser. Utöver den lagstadgade allmänna pensionen så har du som medarbetare i staden även en tjänstepension och tillgång till fler semesterdagar än vad som är reglerat i lag.
Din roll
Du leder och har personalansvar för närvarande ca 10 högskoleutbildade handläggare. Enheten ansvarar bl.a. för arvsskiften, bouppteckningar, utlåning, skadeståndsutbetalning, försäkringsutbetalningar, avtal om boende och hyreskostnader.
Du ingår i förvaltningens ledningsgrupp och har, gemensamt med förvaltningschefen, chefskollegor och medarbetare stort ansvar för att enheten utvecklas och skapar goda resultat. Du är som enhetschef direkt underställd förvaltningschef.
Som enhetschef är du en möjliggörare och har en tillitsfull inställning till medarbetarnas förmågor.
Du ansvarar för att arbetet håller en god kvalitet inom ramen för beslutad budget. Du ser dig som en lagspelare som driver utvecklingen framåt för såväl den egna enheten för avdelningen och förvaltningen som helhet och du stödjer initiativ och nytänkande för att nå våra mål.
Din kompetens och erfarenhet
• högskoleutbildning som socionom, jurist, ekonom eller annan relevant utbildning
som bedöms likvärdig är ett krav
• dokumenterad flerårig erfarenhet av att arbeta med överförmyndarverksamhet
är ett krav
• erfarenhet från Stockholms stad som organisation är meriterande
• ledarerfarenhet är meriterande
En viktig egenskap är att du är positiv och lösningsorienterad. Vi fäster stor vikt vid personlig lämplighet.
Om du inte har erfarenhet av att arbeta som chef erbjuder förvaltningen särskilt stöd.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.