Verksamhetscontroller till Säkerhetsavdelningen
Skicka ansökan 13 dagar kvar
Verksamhetscontroller
13 dagar kvar

Arbetsbeskrivning

Är du redo för en större uppgift? Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 40 000 medarbetare över hela landet. Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag – att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället.

Arbetsplatsbeskrivning

Säkerhetsavdelningen har process- och verksamhetsansvar för säkerhetsarbetet inom Polismyndigheten. Avdelningen är kontaktpunkt mot Säkerhetspolisen, Försvarsmakten och Försvarets radioanstalt när det gäller säkerhetsskydds- och verksamhetsskyddsfrågor. Säkerhetsavdelningens huvudansvarsområden är personalsäkerhet, informationssäkerhet, fysisk säkerhet, säkerhetsskyddad upphandling och signalskydd.

Säkerhetsavdelningen är en av myndighetens nationella avdelningar och är organiserad i en operativ del med åtta ansvarsområden, en stödjande del med fyra ansvarsområden samt ett avdelningskansli. Avdelningskansliet leds av kanslichefen och är ingången till Säkerhetsavdelningen. Här arbetar i dag medarbetare med olika kompetenser med huvuduppdraget att stötta och stödja avdelningens chef samt avdelningens organisatoriska enheter.

Arbetsbeskrivning

Som verksamhetscontroller arbetar du på en strategisk nivå med både förvaltning och utveckling av avdelningens styrning. I huvudsak kommer du stödja avdelningens chefer i frågor om verksamhetsstyrning, planering, uppföljning och intern styrning och kontroll. Vidare driver och samordnar du också arbetet med avdelningens strategiska inriktning.

Det ingår även att:

  • Informera, stödja och utbilda avdelningens enheter inom arbetsområdet
  • Analysera och bedöma avdelningens verksamhetsresultat
  • Delta i utvecklingsarbete kopplat till styrning, planering och uppföljning
  • Ha kontakt med andra funktioner inom myndigheten som är relevanta för arbetsområdet
  • Bedriva arbetet utifrån VEK-perspektivet (verksamhet, ekonomi och kompetens)
  • Andra förekommande administrativa arbetsuppgifter

Kvalifikationer

Detta är en möjlighet för dig som har:

  • Akademisk examen inom ekonomi, samhällsvetenskap eller motsvarande utbildning i kombination med erfarenhet som arbetsgivaren bedömer relevant
  • Några års relevant erfarenhet av kvalificerat arbete inom offentlig verksamhetsstyrning, analys, planering och uppföljning i närtid
  • Aktuell erfarenhet om processen och arbetet med intern styrning och kontroll
  • God datavana och goda kunskaper i Officepaketet
  • God förmåga att uttrycka sig på svenska i tal och skrift.

Anställningen kräver svenskt medborgarskap

Det är meriterande om du även har:

  • Erfarenhet av liknande arbete inom polismyndigheten i närtid
  • Statistikkunskap, inklusive inhämtning av kvantitativa data
  • Kunskap om säkerhetsskyddsområdet inkl. lagstiftning
  • Erfarenhet av ekonomistyrning och den statliga budgetprocessen

Personliga egenskaper

För att lyckas i rollen krävs att du är analytisk, strategisk och har en mycket god förmåga att driva utvecklingsarbete. Du agerar professionellt, arbetar självständigt och resultatinriktat, ser din del i helheten och har förmåga att prioritera och strukturera ditt arbete. Du behöver ha en god kommunikativ förmåga, då du i dialog med verksamheten bland annat ska kunna förklara den strategiska styrningen och uppföljningen. Du har god samarbetsförmåga och gillar att samarbeta på olika organisatoriska nivåer.

Vi kommer att lägga mycket stor vikt vid personliga egenskaper.

Fackliga företrädare

Polisförbundet, Sofia Ask, tfn: 010-563 87 10

SACO, nås via mejl [email protected]

SEKO Polisen, Karna Tillheden, tfn: 010-561 66 27

ST, Tom Johnsson 076-947 00 30

Övrig information

Arbetsort: Stockholm

Arbetstid: Flexibel arbetstid

Tillträde: Enligt överenskommelse

Funktion: Verksamhetscontroller

Välkommen med din ansökan i form av CV (ej personligt brev) och urvalsfrågor som finns här nedan. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett. Maila din ansökan till [email protected] senast den 18 nov 2024. Ange referensnummer A638.316/2024 i mailets ärendemening.

Besvara följande urvalsfrågor som en del av din ansökan.

  1. Har du akademisk examen? Om ja, vilken?
  2. Har du arbetat inom offentlig verksamhetsstyrning, analys, planering och uppföljning? Om ja, när och i hur många år?
  3. På vilket sätt har du arbetat med processen och arbetet med intern styrning och kontroll?
  4. Använder du dig av Officepaketet i ditt dagliga arbete?
  5. Är du svensk medborgare?
  6. Har du arbetat inom Polismyndigheten med liknande arbetsuppgifter i närtid?
  7. Har du statistikkunskap, inklusive inhämtning av kvantitativa data? Om ja, i vilken utsträckning?
  8. Har du kunskap om säkerhetsskyddsområdet inkl. lagstiftning?
  9. Har du erfarenhet av ekonomistyrning och den statliga budgetprocessen?

Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.

De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning

Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Läs mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering

Din ansökan är en allmän handling enligt offentlighetsprincipen.

För fullständig annons, se polisens egna hemsida https://polisen.se/jobb-och-utbildning/lediga-jobb/.

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss samtal och mail från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Mer info

Anställningsform -
Publicerad 2024-11-04
Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Antal platser 1
Varaktighet Tillsvidare
Hemsida Länk