Arbetsbeskrivning
I Knivsta går framtidsandan att ta på. Läget mellan Stockholm och Uppsala, bara ett stenkast från Arlanda, är attraktivt och Knivsta växer så det knakar. Varje dag bygger vi aktivt det hållbara samhället med närhet till både storstad och vilsam natur. Vill du arbeta i en innovativ framtidskommun där du utvecklas och kan göra skillnad? Och sympatiserar du med våra gemensamma värderingar delaktighet, engagemang och tydlighet?
Välkommen till oss!
Vård- och omsorgskontorets förvaltning arbetar på uppdrag av Socialnämnden och ansvarar för individ- och familjeomsorg, arbetsmarknad, äldreomsorg, funktionshinderomsorg samt den kommunala primärvården. Samtliga verksamheter inom Vård- och omsorgskontoret har i uppdrag att leverera stöd, vård och omsorg med kvalitet samt att verka för samarbete, förnyelse och effektivisering. Kontoret är uppdelat i fyra delar: ett område för myndighetsutövning samt öppenvård inom IFO, ett område för utförare inom vård och omsorg, kvalitets- och utvecklingsavdelning samt avdelning för systemstöd och administration.
Kvalitets- och utvecklingsavdelningen inrymmer funktionerna MAS, MAR, SAS, samverkansstrateg och verksamhetsutvecklare. Ett av huvuduppdragen för avdelningen är att stödja kontorets verksamheter i det systematiska kvalitetsarbetet, genom till exempel framtagande av riktlinjer och utbildningsmaterial, samt förvalta det digitala ledningssystemet. Det andra huvuduppdraget är ett beställaransvar gentemot Vård- och omsorgskontorets privata leverantörer inom LOU och LOV, vilket bland annat yttrar sig i upphandlingar och avtalsuppföljningar. Därtill ingår ansvar för det övergripande informationssäkerhetsarbetet och i avdelningens ansvarsområde ingår även statsbidragshantering projektledning.
VÅRT UPPDRAG
Vi söker nu en chef för kvalitets- och utvecklingsavdelningen som vill vara med på vår pågående förändringsresa!
Vi erbjuder ett nära samarbete med kollegorna i Vård- och omsorgskontorets ledningsgrupp i en liten organisation med korta avstånd mellan kollegor, frågor och idéer. Branschen genomgår stora förändringar med ny socialtjänstlag, digitalisering och behov av förnyelse. Knivsta kommun satsar på utvecklande ledarskap och erbjuder chefscoachning. Chefer får stöd av förvaltningsekonom i budgetarbetet och av verksamhetscontroller i målstyrning och kvalitetsledning. Upphandlingsenheten och utvecklingsenheten stödjer inom digitalisering, förnyelse och informationssäkerhet. Vi jobbar tillsammans med gemensamma utmaningar och gemensamma framgångar!
ARBETSUPPGIFTER
Som kvalitets- och utvecklingschef leder och samordnar du Vård- och omsorgskontorets strategiska stöd- och specialistfunktioner och har ett övergripande ansvar att stödja kontorets chefer i deras kvalitets- och utvecklingsarbete utifrån rekommenderade arbetsmetoder, gällande regelverk och politiska beslut. Du och din avdelning är en viktig del av kontorets omvärldsbevakning som ligger till grund för en kunskapsbaserad organisation. Tillsammans med kontorets avdelning för system och administration spelar kvalitets- och utvecklingsavdelningen en viktig roll i kärnverksamheternas digitalisering och i samverkan med den centrala utvecklingsenheten deltar ni även i vår nyligen påbörjade väg mot ett mer datadrivet arbetssätt.
Du rapporterar till socialchef och ingår i Vård- och omsorgskontorets ledningsgrupp.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har examen i socialt arbete, beteende- eller statsvetenskap samt flerårig och bred erfarenhet av arbete på olika nivåer och områden inom socialtjänsten. Du bör ha arbetat som chef med budget- och personalansvar och ha erfarenhet av att självständigt planera och driva förändrings- och utvecklingsarbete på ett strukturerat sätt. Inom ansvarsområdet är det särskilt meriterande med goda kunskaper inom socialtjänstens område, likväl som inom LOV och LOU.
För att lyckas med ditt uppdrag krävs att du är både är trygg som ledare för dina medarbetare och att du har ett engagemang för Vård- och omsorgskontorets kärnuppdrag gentemot kommunens invånare. Du är inlyssnande och initiativtagande utan rädsla att pröva nya vägar. Du tar gärna ett brett perspektiv på frågorna och har lätt för att samarbeta på flera nivåer. Du är strukturerad och kan snabbt sätta dig in i nya frågor och analysera viktiga samband. Eftersom du och dina medarbetare ofta tar fram handlingar till socialnämnden behöver du också kunna uttrycka dig mycket väl i skrift.
Du har en god generell kunskap om det kommunala uppdraget, mycket god kunskap om socialtjänstens speciallagstiftning och även kunskap om den kommunala hälso- och sjukvårdens uppdrag och utmaningar. Som ledare är du coachande och ger medarbetare förutsättningar för god dialog och god arbetsmiljö.
Stor vikt kommer att läggas på personlig lämplighet.
Slutkandidater kommer att testas och djupintervjuas av externt rekryteringsföretag som komplement tillarbetsgivarens intervjuer och referenstagning.