Socialsekreterare till ekonomiskt bistånd
Skicka ansökan 10 dagar kvar
Case Manager Socialsekreterare
10 dagar kvar

Arbetsbeskrivning

Kristianstads kommun har drygt 7 000 medarbetare som gör skillnad i människors vardag, varje dag. Hos oss hittar du medarbetare som brinner för välfärden och vill utveckla idéer till verklighet. Kristianstads kommun erbjuder flera olika karriärvägar så att du kan utvecklas genom hela arbetslivet. Nu söker vi en ny kollega till försörjningsenheten. På enheten jobbar vi med mottagning av nya ärenden, löpande ekonomisk handläggning och sysselsättningsplatser. Vi handlägger även förmedlingsmedel, dödsbohandläggning/förvaltning, FUT, återkrav och avgifter samt hantering av kostnadsförslag för tandvårdsärenden. Verksamheten utredning försörjning består av ungefär 70 engagerade medarbetare som tillsammans arbetar mot målet att skapa en etablerad och självförsörjande befolkning. Vår organisation är uppdelad i tre enheter med dedikerade team och teamledare, vilket skapar en dynamisk och stöttande arbetsmiljö där du kan bidra med din kompetens och samtidigt utvecklas i din yrkesroll. Välkommen till en arbetsplats som både utmanar och inspirerar! För den här tjänsten kommer vi att göra urval och ha intervjuer löpande, så tveka inte att söka. ARBETSUPPGIFTER I ditt dagliga arbete kommer du att möta människor och familjer i olika utsatta situationer. Arbetet handlar om att hitta lösningar som är anpassade efter deras behov och du samarbetar både med kollegor inom samma förvaltning och med andra myndigheter och verksamheter. Det är en varierad roll där du bland annat kommer att handlägga ärenden, göra utredningar, ge stöd och råd, ha kontakt med samarbetspartners och följa upp insatser. Främst kommer du att arbeta med att hantera ärenden kring ekonomiskt bistånd och stötta i vägen mot självförsörjning. Hos oss ges du också möjlighet att utveckla din erfarenhet av olika ärenden. Vi erbjuder dig vidareutbildning som exempelvis Case manager, handledarutbildning och andra interna och externa utbildningar. Vi använder JP Infonet som ett verktyg för att stödja både verksamhetens och medarbetarnas utveckling. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som med självförtroende och beslutsamhet kan fatta ibland snabba och korrekta beslut, både självständigt och i samarbete med andra. Din initiativförmåga är en stor tillgång, och du har en naturlig fallenhet för att arbeta med människor. Du lyssnar uppmärksamt, visar empati och respekt, och ditt prestigelösa förhållningssätt gör att du skapar och upprätthåller starka relationer, både inom och utanför organisationen. Du är en utmärkt samarbetspartner som trivs med att samarbeta med personer i olika roller och sammanhang. Vi vill också att du förmåga att planera och organisera ditt arbete, vilket innebär att du har lätt för att sätta upp mål, följa upp och avsluta dina arbetsuppgifter. Du har högskoleutbildning inom socialt arbete eller annan beteendevetenskaplig utbildning som arbetsgivaren finner relevant för tjänsten. Vi vill att du har erfarenhet av myndighetsutövning och handläggning av ekonomiskt bistånd. Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete inom socialtjänsten eller liknande verksamhet. Vi ser gärna att du har kunskap om försörjningsstöd och de lagar, allmänna råd och riktlinjer som styr arbetet inom ekonomiskt bistånd. Erfarenhet av att handlägga ansökningar om ekonomiskt bistånd är ett stort plus liksom arbete med löpande försörjningsstöd. Kommunikation och dokumentation är en viktig del av dina arbetsuppgifter, där din förmåga att uttrycka dig tydligt och strukturerat på svenska, både i tal och skrift kommer väl till pass. Självklart hanterar du IT-verktyg som exempelvis Officepaket och Outlook som en naturlig del i ditt arbete och vi ser gärna att du även har erfarenhet av arbete i verksamhetssystem som exempelvis Procapita, Lifecare, Evolution och Artvise. ÖVRIGT Möt framtiden med oss i arbete och välfärdsförvaltningen. Förvaltningen ansvarar för individ- och familjeomsorgen och vissa arbetsmarknads- och utbildningsinsatser i kommunen. Vi har ett samlat ansvar för att förebygga och motarbeta utanförskap och stödja medborgaren till ökad självständighet. I Kristianstads kommun tillämpar vi heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Vi tillämpar också rökfri arbetstid. Har du skyddade personuppgifter skickar du in din ansökan via post märkt med titel och referensnummer alternativt lämna din ansökan på Rådhus Skåne. Har du frågor kan nå oss via växeln 044-13 50 00. Har du frågor kring hur du gör din ansökan, kontakta systemets support på telefon 0771-69 36 93 eller via länken https://zero.comaround.com/sv-se/.

Mer info

Anställningsform -
Publicerad 2024-11-01
Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Antal platser 1
Varaktighet Tillsvidare