Arbetsbeskrivning
Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna.
Socialförvaltningen i Stockholms stad har en övergripande och samordnande roll för socialtjänstens individ och familjeomsorg och funktionshinderområdet. Här skapas goda förutsättningar för att möta invånare i behov av socialtjänstens stöd. I nära samarbete med stadsdelsförvaltningarna bidrar vi till en modern, digital, rättssäker, likställd och kunskapsbaserad socialtjänst och vi har ett starkt utvecklingsfokus. Inom förvaltningen erbjuds ett stort utbud av stödinsatser till stadens invånare och utbudet förändras utifrån stockholmarnas behov och stadsdelsförvaltningarnas önskemål. Arbetet sker ofta i nära samverkan med andra myndigheter, civilsamhälle och näringsliv. Socialförvaltningen ansvarar också för stadens serverings- och tobakstillstånd och utför tillsyn.
Välkommen till oss
Välkommen till oss på Barnahus!
Här får du möjligheten att arbeta i en tvärprofessionell verksamhet med fokus på samverkan och barnets bästa! Vi söker dig som vill ansluta till vårt erfarna insatsteam, stöd efter barnförhör, och arbeta som socialsekreterare/ krisstödjare.
Teamet ger stöd till barn och familjer efter barnförhörsdagen.
Barnahus är en samverkansmodell mellan socialtjänst, polis, åklagare, barn och ungdomspsykiatrin samt barnmedicin. Det övergripande syftet med verksamheten är att barn, utsatta för brott i form av våld eller övergrepp ska få ett så professionellt och sammanhållet stöd och bemötande som möjligt, både i den psykosociala och i den rättsliga processen. Barnahus Stockholm ligger på Södermalm med utsikt över Söder Mälarstrand. Socialtjänsten på Barnahus tillhör området för stöd och skydd inom socialförvaltningen, Stockholm stad. Området består av verksamheter som erbjuder stöd och skydd till barn och vuxna som lever i utsatthet. Här arbetar idag 4st samordnare, 3st kuratorer och 4st krisstödjare, 1st admin och 1st gruppledare samt 1st enhetschef.
Vi erbjuder
Vi erbjuder dig kompetensutveckling via utbildningar och extern handledning. Handledningen inträffar ett tillfälle var tredje vecka och är löpande terminvis. Vi erbjuder pension, företagshälsovård och friskvårdsbidrag. Vi har även tillgång till ett gym i våra lokaler.
Din roll
I rollen som socialsekreterare/krisstödjare i vårt team ger du krisstöd till barn och familjer efter att barn varit på förhör på Barnahus och ska hem till den misstänkte efter barnförhörsdagen. Stödet sker på Barnahus, stadsdel och i familjers hem. Syftet är att vid misstanke om brott mot barn, hjälpa barnet och hens föräldrar att förstå sammanhanget och hantera den kris som ofta uppstår efter barnförhöret. Stödet sker på uppdrag av den stadsdelsförvaltning som har pågående SoL 11:1 utredning för barnet. Allt arbete sker i nära samverkan och samarbete med stadsdelarna och de övriga professionerna inom Barnahus. I syfte att se till att planerade åtgärder och insatser för barnet utgår ifrån barnets bästa.
Teamet Stöd efter barnförhör består av fyra socialsekreterare/krisstödjare.
Vid möte med barn och föräldrar arbetar ni alltid två och två. Det finns tillgång till tjänstebil för att transportera er mellan Barnahus, stadsdelarna och familjernas hem. Arbetstiderna är schemalagda för att kunna ge stöd när det behövs, med två dagars kvällsarbete i veckan. Arbetet förekommer måndag till fredag.
Din kompetens och erfarenhet
Kvalifikationer
För denna tjänst krävs att du har:
• socionomexamen
• minst 3 års erfarenhet av myndighetsutövning Barn och unga
• god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift
• B-körkort
• säkerhetsprövning klass 3 (vilket vi omber polisen att utreda om du blir vald för tjänsten)
Det är meriterande om du har:
• erfarenhet av familjebehandlingsarbete
• erfarenhet av samtal med personer i kris, kunskap om krisstöd.
• erfarenhet av att arbeta med våld med fokus på barn och unga, kunskap om våld och övergrepp.
Vid rekryteringen lägger vi stor vikt vid personlig lämplighet och följande kompetenser:
På ett ansvarsfullt och självgående sätt tar du ansvar över dina uppgifter och driver dessa framåt. Du arbetar strukturerat och ser till att planera, organisera och prioritera arbetet på ett effektivt sätt. För att lyckas i rollen är det viktigt att du är en kommunikativ och lyhörd person som både uppskattar och har förmåga att samverka och samarbeta med andra professioner. Du har förmåga att växla mellan olika arbetsuppgifter samt kan snabbt anpassa såväl din arbetsdag som ditt arbetssätt efter ändrade omständigheter. Eftersom arbetet innebär att möta människor i kris och/eller med en komplex livssituation är det väldigt viktigt att du själv är stabil, förmedlar hopp och bemöter människor på ett respektfullt sätt.
Vi kommer intervjua löpande under ansökningstiden.
Varmt välkommen med din ansökan!
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.