HR-partner till Medicinska institutionskansliet, Malmö

Arbetsbeskrivning

Lunds universitet grundades 1666 och rankas återkommande som ett av världens främsta lärosäten. Här finns omkring 47 000 studenter och mer än 8 800 medarbetare i Lund, Helsingborg och Malmö. Vi förenas i vår strävan att förstå, förklara och förbättra vår värld och människors villkor. Lunds universitet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Jämställdhet, lika villkor och mångfald är grundläggande principer för alla delar av vår verksamhet. Beskrivning av arbetsplatsen Medicinska institutionskansliet (MiM) ger administrativ service åt de två medicinska institutionerna, placerade i Malmö; Kliniska vetenskaper, Malmö (IKVM) och Translationell medicin (ITM). Verksamheterna bedriver världsframstående forskning som spänner över ett brett fält – från molekylärmedicin till ett folkhälsoperspektiv, samt epidemiologi, cancer och hälsovetenskap, för att nämna några. Inom institutionerna bedrivs även utbildning, framför allt läkarutbildningens sista terminer och inom folkhälsovetenskap. Verksamheterna har ett nära samarbete med sjukvården och Region Skåne och finns placerade på Clinical Research Center (CRC) och Wallenberglaboratoriet i Malmö. MiM har till ansvar att ge administrativt stöd i, bland annat, anslagsadministration, ekonomihantering, budget, uppföljning, HR processer, personaladministration samt kommunikation. Samtidigt ges administrativt stöd till institutionernas prefekter. MiM-kansliet består av en administrativ chef, fem medarbetare inom ekonomifunktionen, en kommunikatör, tre administratörer, en HR-administratör och tre HR-partners. Vi erbjuder Lunds universitet är en statlig myndighet vilket innebär att du får särskilda förmåner, generös semester och en förmånlig tjänstepension. Vi har även ett flextidsavtal som skapar goda förutsättningar för balans mellan arbete och fritid. Läs mer på universitets hemsida om att vara anställd vid Lunds universitet: https://www.lu.se/om-universitetet/jobba-hos-oss Arbetsuppgifter och ansvarsområden HR-partners arbetsuppgifter omfattar hantering av personalfrågor, på både operativ och strategisk nivå. I det ingår, bland annat, rekrytering och avveckling av personal, introduktion av nya medarbetare, lönerevision och löneinplacering, rehabilitering samt löpande personaladministration av bland annat semester, föräldraledigheter samt fackliga förhandlingar. I denna roll ingår ett övergripande arbetsmiljösamordnaransvar samt att vara HR-partner direkt till MiM-kansliets administrativa chef. Det operativa arbetet sker nära verksamheten tillsammans med forskargruppscheferna i organisationen som du bistår med stöd och råd i personalfrågor av såväl övergripande som individuell karaktär. Intern service och stöd till chefer och anställda är en mycket viktig del av arbetet. Det krävs att HR-partnern är flexibel då det handlar om att arbeta med hela HR-spektrat på daglig basis: allt från enklare löpande administration till att succesivt förbättra och utveckla hela den personaladministrativa verksamheten. Som administrativa verktyg används främst personalsystemet Primula, rehabiliteringssystemet Adato, rekryteringssystemet Varbi samt personkatalogen Lucat. Även andra arbetsuppgifter kan komma att bli aktuella. Kvalifikationer Krav för anställningen är: - Akademisk utbildning inom HR-området eller utbildning/erfarenhet som bedöms som likvärdig av arbetsgivaren - Minst två års erfarenhet av självständigt och kvalificerat arbete inom verksamhetsnära HR-arbete i en generalistroll - Erfarenhet av arbetsrättsliga frågor - Du ska vara väl förtrogen med Office-paketet - God kunskap inom IT-baserade stödsystem för personaladministration - Mycket goda kunskaper i svenska och engelska i både tal och skrift Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet: - Stabilitet med hög personlig mognad - Förmåga att arbeta självgående och strukturerat krävs, samtidigt som samarbetsförmåga och vilja att arbeta serviceinriktat är lika viktigt - Du ska vara intresserad av att bygga och vårda relationer både internt inom vårt kansli och gentemot våra forskargrupper - Vidare krävs en analytisk och problemlösande attityd - Tydlig och god kommunikationsförmåga Meriterande för anställningen är: - Kunskap inom det statliga avtalsområdet - Erfarenhet av rekrytering av internationell personal Övrigt Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid. Önskat tillträdesdatum i januari 2025, eller enligt överenskommelse. Provanställning kan komma att tillämpas. Så här söker du  Ansökan ska innehålla ett personligt brev där du beskriver hur du uppfyller eftersöka kvalifikationer, ett CV samt examensbevis. Du kommer också behöva svara på ett antal urvalsfrågor. Universitetet tillämpar individuell lönesättning. Ange gärna löneanspråk i din ansökan. Medicinska fakulteten är ett verksamhetsområde inom Lunds universitet, med ansvar för utbildning och forskning inom medicin, vård och hälsa. Utbildningen sker i nära samverkan med sjukvården och är väl förankrad i fakultetens starka forskningstradition. Fakultetens forskning spänner över ett brett fält inom experimentell grundforskning, patientnära klinisk forskning och hälsovetenskaplig forskning. Medicinska fakulteten, med drygt 1800 anställda och 2700 studenter i Lund, Malmö och Helsingborg, är en kunskapsintensiv mötesplats för studenter, lärare och forskare från hela världen. Institutionen för kliniska vetenskaper i Malmö är en av de sex institutionerna vid Lunds universitets medicinska fakultet. Vi har ett starkt fokus på klinisk och epidemiologisk forskning, och bedriver även en omfattande preklinisk laboratorieforskning. Vi undanber oss alla kontakter från annonsförsäljare, rekryterings- och bemanningsföretag på grund av statliga upphandlingsregler.

Mer info

Anställningsform -
Publicerad 2024-10-31
Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Antal platser 1
Varaktighet Tillsvidare

Sök jobbet

Ansök via arbetsgivarens hemsida

Skicka ansökan

Liknande jobb