Arbetsbeskrivning
Vi är alla olika. Vi är alla också lika och har samma rätt till ett tryggt hem, en meningsfull sysselsättning och att känna oss värdefulla. Då utvecklas vi och kan delta i samhället. Förvaltningen för funktionsstöd bedömer behov och ger stöd till de som har rätt till det. Personer med funktionsnedsättning ska kunna leva ett gott och självständigt liv. Ett liv som alla andra.
Med 6 000 medarbetare är vi Sveriges största funktionsstödsförvaltning. Vi fattar beslut om och arbetar inom boende med särskild service, daglig verksamhet, sysselsättning, boendestöd, personlig assistans, olika former av avlastning, stöd och ledsagning. Vi arbetar aktivt med att utveckla och sprida kunskap inom Göteborgs Stad och till andra. På så sätt blir vi alla bättre på att förstå behov och ge rätt stöd. Tillsammans ser vi till att fler kan leva ett gott och självständigt liv som alla andra.
Välkommen att bli en av oss! Du är Göteborg.
ARBETSUPPGIFTER
Vi söker nu en socialsekreterare till Myndighet Socialpsykiatri Hisingen och till psykiatrienhet 1.
Vi som möter personer med psykiatrisk eller neuropsykiatrisk funktionsnedsättning består totalt av två enheter, vilka arbetar tätt tillsammans för att skapa likabehandling inom myndighetsutövningen med fokus på hög rättssäkerhet. Psykiatrienhet 1 och 2 har kontor i Hisings Backa, nära Selma Lagerlöfs Torg. Totalt arbetar 26 socialsekreterare, fyra 1:e socialsekreterare och en socialadministratör, vilka är indelade i två enheter med en vardera enhetschef.
Som socialsekreterare handlägger du ansökningar om bistånd samt begäran om insatser enligt SoL (Socialtjänstlagen) och LSS (Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade).
Som socialsekreterare i förvaltningen för funktionsstöd bedömer du behov, informerar, fattar beslut och följer upp insatser för de som har rätt till stöd utifrån aktuell lagstiftning.
I din roll som socialsekreterare möter du personer med psykisk och neuropsykiatrisk funktionsnedsättning, deras familjer, nätverk samt godemän/förvaltare. Vi samarbetar med utförarverksamheter såsom boenden, boendestöd, hemtjänst, övrig socialtjänst, myndigheter och sjukvård.
Arbetet innebär i hög utsträckning myndighetsutövning med krav på rättssäkerhet, gemensamt förhållningssätt och likvärdiga bedömningar. Med hjälp av din kunskap och ett gott bemötande ser du till att de individer du möter får den hjälp och det stöd de behöver för att kunna leva ett gott och självständigt liv som alla andra.
Hos oss får du ett stimulerande och ansvarsfullt arbete med stor möjlighet att påverka samt tillgång till metod- och processhandledning. Du får också möjlighet till kompetensutveckling inom området, både gällande samtalsmetodik så som MI- coaching men också utbildningar och föreläsningar inom bland annat myndighetsutövning, målgruppsspecifika utbildningar men också i normkritiskt tänkande, så som HBTQi+, där enheterna tillsammans arbetar aktivt för att höja kompetensen och medvetenheten.
Enhetscheferna på de två enheterna arbetar nära tillsammans där syftet är att skapa likvärdiga bedömningar och gemensamt förhållningssätt gentemot dem vi möter i vårt uppdrag.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är utbildad socionom eller har annan högskoleexamen som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
Då tjänsten innefattar administrativt arbete samt utfärdande av exempelvis tjänsteutlåtande behöver du ha en god förmåga att uttrycka dig i svenska språket i både tal och skrift.
Erfarenhet av myndighetsutövning med utredningar, bedömningar och verkställande av beslut samt praktisk kunskap om myndighetsutövning ses som meriterande för tjänsten.
Det är önskvärt att du är väl förtrogen med handläggning enligt socialtjänstlagen (SoL) och Lagen om stöd, service till vissa funktionshindrade (LSS) samt har erfarenhet av dokumentation i verksamhetssystemen IBIC/ Treserva/ SAMSA.
Du tar ansvar för dina och de gemensamma arbetsuppgifterna med verksamhetens/brukarnas bästa i fokus. Du tar dina uppgifter på allvar, är mån om att slutföra det du påbörjat och ser till att arbetet blir utfört på rätt sätt. Du visar respekt och hänsyn för dem du möter i din yrkesroll. Du utgår ifrån allas lika värde och skapar en god atmosfär i mötet.
Du är bekväm i sociala kontaktytor, såväl informella som formella. Du står för fattade beslut och kan förmedla obekväma budskap när det behövs.
Du arbetar effektivt under stress, kan balansera olika krav och behåller lugnet i svåra situationer. Du skiljer på sak och person och kan ta välgrundade beslut under tidspress.
ÖVRIGT
Urval och intervjuer påbörjas under ansökningstiden.
I den här rekryteringen kommer du få svara på ett antal frågor där du får beskriva din kunskap inom området i stället för att skicka ett personligt brev.
Som medarbetare i förvaltningen för funktionsstöd erbjuder vi dig:
- Trygg anställning med goda anställningsvillkor
- Heltid med möjlighet till deltid
- Introduktion vid nyanställning
- Kompetensutveckling
- Friskvårdsbidrag, cykelbidrag samt andra rabatter och erbjudanden
Före erbjudande om anställning ber vi dig uppvisa utdrag ur polisens belastningsregister. Beställt utdrag ska vara oöppnat.
Du ska själv begära ett utdrag från polisens belastningsregister. Detta görs på polisens hemsida https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/ antingen via e-tjänst (Kontroll av egna uppgifter i belastningsregistret) eller med hjälp av Blankett för att kontrollera egna uppgifter (Blankettför begäran om registerutdragför enskild person, utdrag nr 442.3)
Du kan endast skicka in din ansökan via vårt rekryteringssystem eftersom all hantering av personuppgifter skall ske enligt GDPR.
Tillsättning sker under förutsättning att tjänsten inte behöver tas i anspråk i förvaltningen eller stadens omställningsarbete.
Till dig som företräder bemannings- och rekryteringsföretag: Inför denna rekrytering har vi valt rekryteringskanaler och önskar inte erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- eller rekryteringshjälp.