Arbetsbeskrivning
Varje år fattar Försäkringskassan 24 miljoner beslut som påverkar människors liv och hela samhället. Vi betalar ut cirka 250 miljarder kronor varje år. Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.
Inom bostadsbidrag är vi i ett spännande utvecklingsskede och välkomnar därför dig som är trygg i dig själv och inspireras av förändring. Vi är två sammansvetsade enheter som på ett prestigelöst sätt tar gemensamt ansvar för vårt uppdrag. Vi tar oss tid att stödja varandra i arbetsvardagen och har en trevlig stämning på vårt aktivitetsbaserade kontor.
Handläggning, telefoni och teamarbete
Som försäkringshandläggare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa medborgarna så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger individen förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. Varje individ har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. En del av samtalen kan vara svåra. I arbetet ansvarar du för att göra utredningar av individernas familje- och boendesituation utifrån gällande regelverk. Du fattar beslut om ersättning och har dagligen kontakt med sökande skriftligt och via telefon. En viktig del av ditt arbete innebär att vara schemalagd i vår telefoni där du besvarar samtal om bostadsbidrag, identifierar behov och ger allmän och specifik information. I arbetet ingår även att upplysa och ge support i våra självbetjäningstjänster samt att handlägga aktuellt ärende så långt det går under pågående samtal.
När du arbetar med bostadsbidrag möter du individer som behöver hjälp med sin boendekostnad. Bostadsbidrag kan beviljas till barnfamiljer och personer mellan 18-29 år. De beslut du fattar är preliminära, vilket betyder att de stäms av i efterhand när Skatteverkets beslut om slutlig skatt är klart för det kalenderår som individen har fått bidrag för. Ibland sker samtal med hjälp av någon annan som företräder sökanden. I ditt arbete har du även kontakter utanför Försäkringskassan, till exempel Skatteverket, sociala myndigheter, Migrationsverket och fastighetsbolag.
Tjänsten innebär att du hanterar sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbetar hos oss har högt säkerhetsmedvetande.
Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar.
Vi söker dig som
• har slutbetyg från gymnasiet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är serviceorienterad
• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
• är stabil och kan behålla energin även i belastade situationer
• samarbetar effektivt med andra för att nå gemensamma mål
• har god kommunikativ förmåga, i både tal och skrift
• har god förmåga att använda datorn som arbetsverktyg.
Det är meriterande om du
• har jobbat med handläggning där du har fattat beslut som påverkar individer
• har jobbat med kundmöten i en tempofylld miljö, gärna med administrativa inslag och där telefonen har varit ett viktigt verktyg
• är van att jobba med administrativa uppgifter enligt riktlinjer eller regelverk
• är van att jobba i ett högt tempo och växla mellan arbetsuppgifter utan att förlora i effektivitet och kvalitet
• är bekväm med att ta samtal på engelska.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
8 tjänster, tillsvidare heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. I enlighet med Försäkringskassans riktlinje för säkerhet genomförs bakgrundskontroller i denna rekrytering. I den här rekryteringen kan arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet. Placeringsort: Västerås.
Vill du veta mer om Försäkringskassan som arbetsgivare? Besök fk.se/jobbahososs
Kontaktpersoner
Rekryterande chef Ulrika Nilsson, 010-111 27 80, för frågor om tjänsten. HR-specialist Sara Ståhl,
[email protected], 010-114 15 35 och Denise Marica,
[email protected], 010-113 45 12, för frågor om rekryteringsprocessen. ST Maria Raage, 010-112 07 53, Saco-S Louise Henriksson, 010-118 40 55, Seko Johanna Grundström, 010-115 30 44.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 19 november. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.
Har du skyddade personuppgifter eller ingen tillgång till bank-id kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen via telefon så får du hjälp med att skicka in din ansökan.