Enhetschefer till Äldreboenden

Arbetsbeskrivning

Vård- och omsorgsförvaltningen ansvarar för äldreomsorg, hälso- och sjukvård och omsorg om funktionsnedsatta. Vill du tillsammans med oss bidra till ett bättre liv för de vi är till för? Medborgarens bästa ska alltid vara utgångspunkten för förvaltningens verksamheter. En förutsättning för att kunna utveckla verksamheten är att alla medarbetare inom kommunkoncernen har en gemensam bild av riktningen och visionen tillsammans släpper vi skaparkraften fri och bygger ett hållbart Sundsvall med plats för alla. Vi söker nu en engagerad och driven enhetschef (4 tjänster) för våra äldreboenden Norra kajen, Kristinelund, Solgården och Hellbergsgården. Du kommer att ha en viktig roll i att skapa en trygg och trivsam miljö för de boende samt att säkerställa en hög kvalitet och kontinuitet i omsorgen. Du kommer att leda och motivera medarbetarna samt ansvara för ekonomi, personalfrågor och verksamhetsutveckling. Är du intresserad av att göra skillnad? Då kanske det är just dig vi söker som medarbetare till Sundsvalls kommun. Vi ser fram emot din ansökan! ARBETSUPPGIFTER Vård och omsorgsförvaltningen i Sundsvalls kommun arbetar med ett förhållningssätt som präglas av tillitsbaserad ledning och styrning. Målsättningen med detta förhållningssätt är att arbeta med att förändra kultur och arbetssätt med fokus på verksamhetens syfte och medborgarens behov. Ditt uppdrag som enhetschef i äldreomsorgen spänner över många områden. Du har det yttersta ansvaret för en enhet vilket innebär att du ansvarar för att säkerställa ett verksamhetsnära och fullgott administrativt-, arbetsmiljömässigt - och professionellt stöd i kärnverksamheten. I ditt arbete bidrar du till att dina medarbetare ges möjlighet till handlingsutrymme, professionalism och arbetsglädje i arbetet där medarbetarnas kompetens tas tillvara och inflytande möjliggörs. Tillsammans med dina medarbetare och kollegor utvecklar du din enhet utifrån uppsatta mål och tillsammans möter ni framtida utmaningar. Som enhetschef har du ansvaret för att styra, leda och kvalitetsutveckla verksamheten på enheten. Du har även ett aktivt ansvar för arbetsmiljö, ekonomiskt resultat och att lagstiftningar samt olika beslut och riktlinjer efterlevs. Genom ett tydligt och kommunikativt ledarskap skapar du goda förutsättningar för alla medarbetares utveckling, lärande och arbetsglädje. I ditt uppdrag ingår även att: • fortlöpande tillägna sig kunskaper om teambaserat, tvärprofessionellt arbetssätt för att kunna leda och styra arbetet utifrån medborgarens perspektiv och helhetsperspektiv som utgångspunkt • arbeta med uppföljning och utvärdering • samverka med övriga kollegor i förvaltningen som helhet, kring medborgarens perspektiv som utgångspunkt och kring resurser KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har akademisk utbildning inom området som arbetsgivaren bedömer som relevant för uppdraget eller dokumenterad erfarenhet av liknande arbetsuppgifter. Vi förutsätter att du har erfarenhet av budget- och personalansvar, kvalitetsledning, ekonomistyrning samt arbetsmiljölagstiftning. Vi ser det som meriterande om du har: • arbetslivserfarenhet från verksamhetsområdet, förändringsledning samt kommunal eller annan offentlig verksamhet och därtill förvärvad förståelse för kraven på arbetet i en politiskt styrd organisation • kunskap i gällande lagstiftning inom verksamhetsområdet • dokumenterad ledarutbildning • dokumenterad utbildning i kvalitetsarbete, ekonomi eller arbetsrätt • grundläggande kunskap i de stödsystem som används i verksamheterna som exempelvis Flexite, Timecare, Qlick Sense, Adato, Procapita, Raindance och Heroma För att lyckas i det här uppdraget är dina personliga egenskaper mycket viktiga och vi kommer att lägga stor vikt vid dem i den här rekryteringen. Vi söker dig som förstår värdet i ett gott samarbete inom och mellan teamgränser samtidigt som du ser hur ditt individuella bidrag påverkar teamets välmående och leverans. Som person är du trygg och stabil med en god självinsikt. Du bedriver ett ledarskap där du ständigt arbetar för att främja en god arbetsmiljö. Du leder, motiverar och förser andra med befogenheter som krävs för att nå gemensamma mål. Du kan på ett tydligt sätt kommunicera mål, fatta beslut och uppnå resultat som leder till önskvärda effekter. Din initiativförmåga och din helhetssyn gör det möjligt att både utveckla och förvalta verksamheten. Tjänsten ställer krav på goda kunskaper i svenska, i såväl tal som i skrift. Vi förutsätter att du har grundläggande kunskaper i MS-Office. B-körkort är ett krav. ÖVRIGT Övriga fackliga representanter nås via kommunens växel, 060-19 10 00. Robin Fångsjö, Vision Peter Gustavsson, Akademikerförbundet SSR Erika Holmgren, Fysioterapeuterna Är du intresserad av att läsa mer om Sundsvall? Klicka in på www.sundsvall.se eller är du intresserad av hur det vore att bo och arbeta i Sundsvall kan du läsa mer på www.nykommun.se/kommun/sundsvall/ Innan en anställning på vård- och omsorgsförvaltningen begär vi att du visar upp ett giltigt utdrag från polisens belastningsregister. Du kan redan nu beställa ett belastningsregister för att påskynda rekryteringsprocessen: https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/barn-annan-verksamhet/ Vi verkar för en drogfri arbetsmiljö och drogtest kan förekomma vid nyanställning av personal. Vi tillämpar rökfri arbetstid. Vi arbetar aktivt för att öka mångfalden i våra arbetsgrupper. Vi ser gärna sökande med olika bakgrunder och erfarenheter. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig söka tjänsten genom länken i denna annons. Är du även intresserad av att arbeta som räddningstjänstpersonal i beredskap/deltidsbrandman, klicka på länken: https://www.rtjmedelpad.se/om-oss/jobba-hos-oss/raddningstjanstpersonal-i-beredskap-rib Vi undanber oss alla erbjudanden om annonsering- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Mer info

Anställningsform -
Publicerad 2024-10-29
Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Antal platser 4
Varaktighet Tillsvidare
Hemsida Länk