Stödassistenter, serviceenheten

Arbetsbeskrivning

Vi bygger om och bygger nytt! Vill du vara med på vår fortsatta utvecklingsresa, ska du läsa vidare. Tillsammans arbetar vi för att Trelleborgs kommun ska vara en attraktiv arbetsplats som präglas av öppenhet, respekt och ansvar, vilka är våra gemensamma värderingar. Vi ser fram emot att just Du blir en av våra nya kollegor. Välkommen till oss och Trelleborg! Arbetsplatsen Avdelning funktionsstöd är uppdelad i tre enheter, myndighetsenhet, särskilt resurskrävande enhet samt traditionell enhet. Till den traditionella enheten och serviceenheten söker vi nu dig som är redo att ta dig an en ny arbetsplats och utmaningar tillsammans med andra kollegor. Vi är utför insatser till ca 100 brukare med varierande grad av funktionshinder som bor i egna lägenheter inom Trelleborgs kommun. Brukarna har beslut enligt lagen om särskilt stöd & service (LSS) - servicelägenheter och socialtjänstlagen (SOL) - boendestöd. Serviceenheten ansvarar även för ledsagarservice och avlösarservice. Vi utmanar oss själva dagligen genom att alltid vilja vara lite bättre än igår! Det som kännetecknar oss är en hög ambition att skapa en trygg och utvecklande miljö med brukarnas bästa i fokus.  Inom serviceenheten pågår ett pilotprojekt. Med bakgrund av detta, söker vi nu 2 nya medarbetare för tidsbegränsad anställning. Dessutom söker vi för uppdrag utanför pilotprojektet 1 ny medarbetare för tillsvidareanställning. Det senare eftersom en av våra duktiga medarbetare lämnar kommunen.  Vi söker dig som vill ha ett spännande uppdrag, med stor möjlighet att påverka och utvecklas i din yrkesroll. Välkommen till oss! Vad vi kan erbjuda dig - Omväxlande arbete   - Kompetensutveckling   - Kommunövergripande förmåner   - Bästa kollegorna Arbetsuppgifter I rollen som stödassistent är du nyckelperson i att stötta och vägleda brukarna utifrån ett pedagogiskt och praktiskt förhållningssätt i brukarens vardag och boende med bland annat; omsorg/hygien, aktiviteter, matlagning och färdighetsträning. Allt med målsättningen att brukarna ska nå ökad självständighet.  Med utgångspunkt i brukarnas genomförandeplan, arbetar du för att upprätta, driva och följa upp genomförandeplanens mål och förverkliga största möjliga kvalitet och delaktighet i vardagen. Därutöver tar du tar hänsyn till individuella behov och förutsättningar med ett starkt brukarfokus där inflytande och självbestämmande är centralt. Arbetet är mycket variationsrikt. Vi arbetar utifrån ett strukturellt arbetssätt där arbetsuppgifterna är att motivera, handleda och vara brukarna behjälplig i olika vardagssituationer. Med god och tydlig kommunikation samt gott bemötande, är din uppgift att oavsett situation skapa ett lugn och trygghet för brukarna. Du arbetar utifrån ett lösningsfokuserat förhållningssätt och behöver kunna hantera oförutsedda händelser på ett lugnt och säkert sätt. Ensamarbete kan förekomma. Vi arbetar med att upprätthålla sociala kontakter och relationer. Som stödassistent förväntas du vara aktiv i att föra social dokumentation av relevans för arbetet, samt bidra till utvecklingsarbete kring social dokumentation och genomförandeplaner.  Kvalifikationer För rollen som stödassistent söker vi dig som har: - Gymnasieexamen från vård- och omsorgsprogrammet, barn- och fritidsprogrammet eller annan motsvarande utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig - Minst ett års arbetslivserfarenhet av funktionsstöd/LSS och motsvarande uppdrag för serviceenheten - Goda datorkunskaper och dokumentationsvana - God förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska - Minst B-körkort för manuell växlad bil - God fysisk förmåga, eftersom arbetet innehåller aktiviteter med brukarna Utöver ovan är det framförallt av vikt att du har god självkännedom, är trygg i dig själv, är lyhörd, tar ansvar och samarbetar väl med alla du möter. Du är flexibel, öppen och ser möjligheter istället för hinder. Du använder din analytiska förmåga och strävar efter att förbättra verksamheten för våra brukare. Du har även god självkännedom och bidrar till ett gott arbetsklimat och god arbetsmiljö. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. - Före erbjudande om anställning ska ett godtagbart utdrag ur polisens belastningsregister samt giltigt arbetstillstånd.  Arbetstid/varaktighet Annonsen avser 3 vakanser. Som en del av din ansökan ombeds du rangordna ditt intresse för vakansernas olika villkor om anställning. Arbetstid: Samtliga 3 tjänster innefattar dag-, kvälls- helgtjänstgöring.  Vakanserna har olika sysselsättningsgrad: 2 visstidsanställningar om 80-100 % samt 1 tillsvidareanställning om 80 %. Varaktighet: 2 visstidsanställningar (vikariat),  till och med 2025-08-31 Ev. möjlighet till förlängning. 1 tillsvidareanställning. Tillträde Snarast enligt överenskommelse. Kontaktperson Sektionschef Kristina Nielsen 0410-734399 Fackliga kontakter: www.trelleborg.se/facket Sista ansökningsdag 2024-11-10 via vårt rekryteringssystem, ej via brev eller e-post. Löpande urval till intervjuer sker, så vänta inte med din ansökan.  Inför rekryteringsarbetet har Trelleborgs kommun noggrant tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Observera att vi tagit bort det personliga brevet från ansökningsprocessen i denna rekrytering och ersatt det med urvalsfrågor, detta för en mer inkluderande rekryteringsprocess och en effektiv kandidatupplevelse för dig som söker jobb hos oss. Dina svar blir en viktig del i vårt urvalsarbete.

Mer info

Anställningsform -
Publicerad 2024-10-23
Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Antal platser 3
Varaktighet Tillsvidare
Hemsida Länk