Chef för Kammarkollegiets Förvaltningsrättsliga avdelning
Kammarkollegiet
Stockholm (Distans) Heltid
Skicka ansökan 18 dagar kvar
Chef Avdelningschef
18 dagar kvar

Arbetsbeskrivning

Stockholm Är du en erfaren chef inom statsförvaltningen med ett starkt intresse för samhällsfrågor? Vill du arbeta på en myndighet med hög utvecklingstakt där du får växa tillsammans med engagerade och kompetenta kollegor och bidra till Kammarkollegiets fortsatta resa? Då har vi en spännande tjänst för dig! Kammarkollegiets Förvaltningsrättsliga avdelning spänner över ett stort antal rättsområden och handlägger främst förvaltningsrättsliga ärenden bland annat inom områdena stiftelserätt, registrering av trossamfund, vigselrätt, resegarantier, partifinansiering, fordringsbevakning och auktorisation av tolkar. Avdelningen sköter även administrativa och handläggande uppgifter åt vissa statliga nämnder. Förvaltningsrättsliga avdelningen har ca 65 medarbetare organiserade i fyra enheter: • Förvaltningsenheten • Offentligrättsliga enheten • Processenheten • Tolk och translatorsenheten Arbetsbeskrivning Avdelningschefen för Förvaltningsrättsliga avdelningen är direkt underställd generaldirektören och ingår i myndighetens ledningsgrupp med ansvar för att planera, leda, utveckla och följa upp avdelningens verksamhet.  Som avdelningschef har du ett helhetsansvar för avdelningen. I din roll ingår att kontinuerligt effektivisera, och utveckla verksamheten och därmed säkerställa att samtliga enheter på avdelningen arbetar resultatinriktat och effektivt. Vidare ingår att ha ett utvecklingsperspektiv och en strategisk inriktning som bidrar till nytta för våra målgrupper. Det innebär bland annat att utveckla användarupplevelsen och göra det digitala mötet mellan medborgarna och avdelningens verksamheter enkelt och tillgängligt. Personal-, budget- och verksamhetsplaneringsansvar är liksom beslutsfattande i allt väsentligt delegerat till enhetscheferna. Är du vår framtida kollega? Vi söker dig som har: • För tjänsten relevant akademisk examen • Flerårig ledarerfarenhet med personal- och budgetansvar • För tjänsten relevant erfarenhet av arbete inom statsförvaltningen • Erfarenhet av att jobba med förändringsledning, utveckling – och strategiarbete Meriterande för tjänsten är: • Erfarenhet av utvecklingsarbete inom digitalisering eller närliggande frågor • Erfarenhet av ett eller flera av verksamhetens rättsområden ovan • Erfarenhet av att leda chefer Personliga egenskaper För att lyckas har du förmågan att skapa engagemang och delaktighet i arbetsgrupper. Du är prestigelös, har en mycket god samarbetsförmåga och kan inspirera, motivera och leda medarbetare genom tydlig kommunikation och ett strategiskt tänkande. Du har integritet och hög personlig mognad. Vidare har du god förmåga att ta egna initiativ, följa upp och driva mot resultat. I ledarskapet ingår att kunna se och nyttja medarbetares olika styrkor och drivkrafter så att den samlade kompetensen tillvaratas och utvecklas på ett sätt som gynnar verksamheten. Vi fäster mycket stor vikt vid ledarskapet och dina personliga egenskaper. Mer information Tillträde snarast enligt överenskommelse. Anställningen är en tillsvidareanställning som inleds med 6 månaders provanställning. Vi sitter i fina aktivitetsbaserade lokaler i Gamla stan i centrala Stockholm, med möjlighet att delvis arbeta på distans i den mån verksamheten tillåter. Ansökan Välkommen med din ansökan via www.kammarkollegiet.se/jobba-har senast den 10 november 2024 Kontaktpersoner Anne Vadasz Nilsson, Generaldirektör: tel 08-700 08 10 Fackliga kontaktpersoner: Karin Edstrand, SACO-S, [email protected] Lisa Ericsson, ST, [email protected] Kammarkollegiet – en myndighet utöver det vanliga. Vi fungerar som kapitalförvaltare, försäkringsbolag, upphandlare och juridisk byrå för statsförvaltningen med över 35 olika uppdrag från riksdag och regering. Även Allmänna arvsfonden och Den offentliga omställningsorganisationen finns hos oss. Trots uppdragens variation har de gemensamt att det krävs både bredd och spetskompetens för att utföra dem. På Kammarkollegiet arbetar cirka 350 personer – framför allt jurister, ekonomer och kvalificerade handläggare. Myndigheten finns i Stockholm, Karlstad och Härnösand.

Mer info

Anställningsform -
Publicerad 2024-10-23
Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Antal platser 1
Varaktighet Tillsvidare
Hemsida Länk