Förste Stadsjurist till Stadsledningskansliet
Skicka ansökan 27 dagar kvar
Stadsjurist
27 dagar kvar

Arbetsbeskrivning

Som 1:e stadsjurist i Borås Stad får du ett omväxlande, spännande och meningsfullt arbete i en grupp med flera engagerade och kunniga jurister.

Borås Stad består av 19 nämnder, 16 förvaltningar och ett tiotal kommunala bolag. Stadsledningskansliet är Kommunstyrelsens förvaltning och består av nio avdelningar som arbetar med stadsövergripande strategiska uppdrag och stöder Kommunstyrelsen i ledningen av kommunen.

Avdelningen Sekretariatet består av Juridik, Valkansli, Stadsarkiv samt en Administrativ enhet. Stadsjuristerna har kontor i Stadshuset i centrala Borås, med möjlighet till distansarbete del av tiden.

Förste Stadsjurist till Stadsledningskansliet

Arbetsuppgifter

Stadsjuristernas arbetsuppgifter består huvudsakligen av juridisk rådgivning till Kommunstyrelsen, Kommunfullmäktige, Stadsledningskansliets avdelningar samt till övriga nämnder, förvaltningar, kommunala bolag och kommunförbund. Stadsjuristerna företräder även kommunen vid domstolar och andra myndigheter. Stadsjuristerna har ingen formell uppdelning av rättsområden och arbetar därmed brett med alla juridiska frågor som en kommun ställs inför. Fastighetsrättsliga frågor, frågor om offentlighet och sekretess, dataskyddsfrågor, skadeståndsärenden, bygglovsfrågor, skolfrågor och bedömningar av kommunal kompetens är särskilt vanliga. Dock förekommer även en mängd andra frågor inom både det offentligrättsliga och civilrättsliga området.

Som 1:e stadsjurist har du ett samordnande ansvar för juristgruppen, du arbetar operativt och är en del av gruppen. Samtidigt förväntas du ha en vägledande/handledande roll för övriga i gruppen. Du ansvarar för omvärldsbevakning och analyserar därmed sammanhängande behov av kompetensutveckling i gruppen. Du ansvarar även för fördelning och prioritering av ärenden vid arbetstoppar. Du ingår i Sekretariatets ledningsgrupp.

Övrig information

Urval kommer ske löpande. Intervjuer planeras genomföras under vecka 48.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har ett brett intresse för och kunskap om samhällsfrågor och som har en juristexamen eller annan juristutbildning. Du har flerårig erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete och goda kunskaper inom flera av de rättsområden som nämns ovan. Erfarenhet av kommunalrättsligt arbete i kommun är ett krav. Det är meriterande om du har erfarenhet från domstol och/eller tidigare haft samordningsansvar alternativt ledarskap. Du arbetar självständigt men är även van vid att samarbeta med andra.

Vi kommer fästa stor vikt vid personlig lämplighet.

Ansökan

Din ansökan med bifogade dokument skickar du via vår ansökningsfunktion som du når via "Sök jobbet" nedan.

Mer info

Anställningsform -
Publicerad 2024-10-21
Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Antal platser 1
Varaktighet Tillsvidare
Hemsida Länk