Arbetsbeskrivning
Social- och arbetsmarknadsförvaltningen är en av sju förvaltningar i Östersunds kommun. Förvaltningen har cirka 350 medarbetare fördelat på tre sektorer. En av sektorerna är Kompetens arbete och försörjning där Arbetsmarknadsenheten ingår. Inom sektorn finns också Lärcentrum, Integrationsservice och Försörjningsstöd Inom sektorn arbetar cirka 100 medarbetare. Arbetsmarknadsenhetens uppdrag är att stödja våra medborgare till arbete eller studier samt erbjuda arbetsgivare stöd i sin kompetensförsörjning. Arbetet sker i nära samarbete med Arbetsförmedlingen, regionen, andra myndigheter och samarbetspartners. Arbetsmarknadsenheten ansvarar också för feriepraktik för ungdomar samt det lagstadgade kommunala aktivitetsansvaret för ungdomar under 20 år. Inom arbetsmarknadsenheten arbetar cirka 35 personer i olika roller, exempelvis coacher, arbetsmarknadshandläggare och koordinatorer. Uppdragen inom enheten består bland annat av matchning, jobbspår, handledning, kartläggning, coachning, praktik, arbetsträning och subventionerade anställningar för medborgare. Enheten jobbar också med gruppaktiviteter och kurser.
Arbetsuppgifter
I dagsläget är koordinatorer och arbetsmarknadshandläggare olika funktioner som samverkar inom enheten. I den här tjänsten kommer du att ha en delad roll som styrs av verksamhetens behov; dvs. variera mellan de olika funktionerna i din roll.
Som koordinator är du den första person som individen möter inom Arbetsmarknadsenheten. Du gör en första kartläggning av personens bakgrund och behov, upprättar en planering för vägen till arbete/studier och aktualiserar till de insatser som planeringen innehåller. Du koordinerar de insatser som individen tar del av, följer upp och dokumenterar i vårt verksamhetssystem. För att uppnå resultat tillsammans med individen krävs också ett gott samarbete med andra samhällsaktörer runt individen. Din arbetsplats är både på kontor och ute på arbetsplatserna där dina deltagare har sin sysselsättning. Som arbetsmarknadshandläggare arbetar du med individer som bedömts ha behov av en arbetsmarknadsanställning, som är en tidsbegränsad anpassad anställning inom kommunen. Du matchar individen gentemot lämplig arbetsplats, startar med praktik inför anställning samt upprättar anställningsavtal med individen. Du har tät dialog med mottagande arbetsgivare för att säkerställa en bra matchning, genomför regelbundna uppföljningar med både arbetsgivare och individ och matchar under anställningens gång individen mot reguljära arbeten. Din arbetsplats är på kontoret och ute på arbetsplatserna där de arbetsmarknadsanställda har sin anställning.
Kvalifikationer
Vi söker dig med en akademisk examen som är relevant för uppdraget, såsom beteendevetare, personalvetare, socionom, arbetsterapeut eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Du har god förståelse för hur arbetsmarknaden fungerar och har erfarenhet av att samarbeta med olika aktörer inom området.
Du har arbetat nära människor och har en god förståelse för de utmaningar och behov som kan finnas hos individer som står längre ifrån arbetsmarknaden.
Särskilt meriterande är erfarenhet av att arbeta med matchning, både operativt och strategiskt, med fokus på kompetensförsörjning. Har du dessutom erfarenhet av att bygga och upprätthålla relationer med såväl kommunens interna arbetsplatser som näringsliv och civilsamhälle är det en stor fördel. I denna roll förväntas du agera som en ambassadör för våra individer, skapa förtroende och samarbeta med arbetsgivare och andra aktörer för att de ska kunna ta emot våra individer på deras väg mot anställning. Vi söker en medarbetare som har starkt självledarskap och förmåga att planera och genomföra sina arbetsuppgifter. Du trivs med att arbeta både självständigt och i team, och har en flexibel inställning med god samarbetsförmåga gentemot både kollegor och externa samarbetspartners. Du kommunicerar tydligt och professionellt, och har ett resultatorienterat arbetssätt med fokus på att uppnå de mål som satts upp. Din tro på att individer kan lyckas är en viktig drivkraft i ditt arbete.
Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper.
Välkommen med din ansökan!
Kontaktpersoner
Maria Kristiansson Enhetschef 072-200 45 50
Anette Eriksson Enhetschef 076-140 35 81
Vision Sara Juntti 073-270 17 69
Akademikerförbundet SSR Emilie Wik 076-539 35 42
Intervjuer kan komma att ske löpande under ansökningstiden.
Så går rekryteringen till
Vi vill att du bifogar CV och personligt brev i din ansökan. Betyg/intyg behöver inte skickas med. Om du blir kallad till intervju behöver du uppvisa examensbevis och polisregisterutdrag.
Östersunds kommun har före annonsering övervägt val av annonseringskanaler och undanber sig därför samtal från rekryteringsfirmor och
annonsförsäljare.
Vad erbjuder vi?
Östersunds kommun erbjuder dig förmåner så som betald semester från första anställningsåret, semesterväxling, friskvårdsbidrag eller friskvårdstimme. Via vår förmånsportal får du ta del av oberoende pensionsrådgivning och en mängd rabatter och erbjudanden. Du kan dessutom få snabbt och professionellt stöd från olika specialister, som till exempel psykologer, jurister och ekonomer, genom Falck Healthcare Personalstöd. Du kan läsa mer om våra förmåner på vår hemsida: https://www.ostersund.se/naringsliv-och-arbete/jobba-hos-oss/sa-har-jobbar-vi/lon-och-formaner.html
Om Social- och arbetsmarknadsförvaltningen
Att jobba med hjärtat är att vara med och skapa förutsättningar för att alla i Östersund ska kunna leva ett enklare, rikare och tryggare liv. Hos oss kan det innebära att du jobbar med invånare i alla åldrar inom såväl öppenvård, arbetsmarknad och socialtjänst. Det är viktigt. På riktigt.