Taktisk inköpare
Skicka ansökan 16 dagar kvar
Inköpare Projektinköpare Taktisk inköpare
16 dagar kvar

Arbetsbeskrivning

Stockholm Exergi är stockholmarnas energibolag och vi är ca 750 medarbetare som varje dag arbetar för att minska stockholmarnas klimatpåverkan. Vi värmer över 800 000 stockholmare och vårt 300 mil långa fjärrvärmenät är navet för de samhällsnyttor som vi skapar. Vi planerar att bygga en anläggning för koldioxidinfångning vid vårt biokraftvärmeverk i Värtan med potential att fånga in 800 000 ton koldioxid per år, vilket är mer än Stockholms vägtrafik släpper ut under samma period. Vi behöver fler duktiga medarbetare och hoppas att du vill vara med oss på vår Exergiresa.  Vad kan vi erbjuda dig? Tillsammans med produktionsenheten kommer du att säkerställa att vi tillgodoser våra inköpsbehov så effektivt som möjligt inom ditt ansvarsområde. Din uppgift blir likväl att aktivt söka nya möjligheter för att genomföra kostnadseffektivare inköp tillsammans med övriga kollegor.  Inom inköpsenheten finns två operativa inköpare knutna till Värtaverket som skall involveras på bästa sätt. Helheten inom ert område hanterar ni tillsammans där ni kommer få hantera samtliga OPEX-inköp för Värtaverkets kraftvärmeverk, med tillhörande mindre anläggningar hörande till basanläggningen. Det kan vara allt från entreprenadtjänster till maskiner och utrustning eller att agera som projektinköpare i vissa mindre investeringsprojekt. För att förverkliga det här arbetar du i ett nätverk med hela inköpsavdelningen och den egna gruppen. Den närmsta gruppen består av fem 5 taktiska inköpare spridda på basanläggningarna i Stockholm samt 2 kategoriansvariga inköpare som ansvarar för helheten inom produktionsinköp. Rollen kräver ett högt eget ansvarstagande just för att man arbetar med en mindre grupp lokalt till vardags med kollegorna på annan plats. Stockholm Exergi tillämpar kategoristyrt inköp vilket betyder att man inom denna roll behöver ta hänsyn till vilka avtal som finns tillgängliga, samt säkra efterlevnad av de riktlinjer som finns inom kategorin man beställer inom i så stor grad som möjligt. Inom ramen för arbetet måste man arbeta tätt tillsammans med beställarna för att kunna få fram så tydliga inköpsunderlag som möjligt i så lämplig paketering som möjligt. Dessa skall sedan i förekommande fall sammanställas i en inköpsplan (inköpsstrategi) som skickas för godkännande innan påbörjad upphandling/inköp. Rollen avser en tillsvidareanställning och har sin utgångspunkt i Värtaverket, Hjorthagen. Vissa lokala resor kan förekomma inom Stockholm. Varför jobba med mig?  Som ledare har jag hela inköpsavdelningens bästa och teamets bästa i fokus med arbetsmiljön högt på agendan. Jag imponeras av människor som lyckas lägga ett komplicerat livspussel och samtidigt vill vara med i arbetet mot en hållbar stad. Jag vill kunna lägga stort eget ansvar på varje medlem i mitt team, vi sätter självklart riktningen tillsammans men den exakta kursen vill jag att var och en hittar och driver själv på bästa sätt. Mikael Ermebrant, Chef Siteinköp Vem är du som person? Alla som jobbar hos oss måste vara nyfikna, ta initiativ och ansvar. För just den här rollen finns några egenskaper som är extra viktiga: • Affärsmässig: Förstår och tillämpar affärsmässiga principer. Fokuserar på kostnader, intäkter och effektivitet ur ett ekonomiskt perspektiv. • Helhetssyn:- Ser helheter och tar hänsyn till det större perspektivet. Förstår din roll, men ser till hela verksamhetens bästa i agerande och beslut. • Mål och resultatorienterad: Arbetar mot mål och fokuserar på resultat. Styrs av mål- och resultat?tänkande i prioriteringar, planering och agerande. Förändrar din inriktning när målen ändra • Problemlösande analysförmåga: Arbetar bra med komplexa frågor. Analyserar och bryter ner problem i sina beståndsdelar och löser komplicerade problem. • Samarbetsförmåga: Arbetar bra med andra människor. Relaterar dig till dem på ett lyhört och smidigt sätt. Lyssnar, kommunicerar och löser konflikter på ett konstruktivt sätt.  Krav • Akademisk examen med teknisk eller ekonomisk inriktning eller annan utbildning i kombination med för rollen relevant erfarenhet. • Teknisk högskola eller motsvarande utbildning i kombination med för rollen relevant arbetslivserfarenhet. • Erfarenhet av arbete med inköp. • Erfarenhet av arbete med upphandlingar. • B-körkort. • God kommunikativ förmåga och kan uttrycka sig väl i tal och skrift på svenska och engelska. • God kunskap om Microsofts Officepaket och främst Excel. Nyfiken på oss eller våra anläggningar? – Det är en blandning av strategiskt och operativt arbete, där jag får tala både med kunder om vad som är bra och vad som kan bli bättre och med utvecklare om hur vi kan lösa det. Det allra roligaste är att få höra av mig tillbaka till kunder som har hjälpt till med feedback i utvecklingen och berätta om att vi har löst det de önskat sig säger Camilla, systemägare Vi är fler kollegor som gärna vill ge en inblick i vårt arbete. Läs våra berättelser här. Två av våra anläggningar kan du dessutom besöka virtuellt. Gå in på stockholmexergi.se/virtuell-vartaverket eller stockholmexergi.se/virtuell-bristaverket. Det fungerar i både dator och mobil.   Rekryteringsprocessen • Mer nyfiken på hur rekryteringsprocessen går till? Läs mer här. Välkommen med din ansökan senast 3 novembet. (Urval och intervjuer sker löpande, varför rekryteringen kan komma att avslutas tidigare).      

Mer info

Anställningsform -
Publicerad 2024-10-18
Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Antal platser 1
Varaktighet Tillsvidare
Hemsida Länk