Handläggare för bostadsanpassning
Skicka ansökan 16 dagar kvar
Handläggare
16 dagar kvar

Arbetsbeskrivning

I Varbergs kommun är vi cirka 5 000 medarbetare som delar en och samma verksamhetsidé: Vi ska förenkla människors vardag och inspirera dem att uppnå sina drömmar. Detta gör vi på väldigt många olika sätt, det finns mer än 135 olika yrken i vår breda verksamhet. Varberg växer och behoven av kommunens tjänster både ökar och förändras, därför behöver vi din kompetens. Vill du växa med oss? Socialnämndens ansvar omfattar omsorg om äldre och funktionsnedsatta samt individ- och familjeomsorg. Enheten myndighet ingår i hemtjänstavdelningen, vår enhet har ansvar för utredning enligt SoL och BAB. Vi är liten men sammansvetsad grupp på 2 personer som jobbar med bostadsanpassning. Du har egna ärenden där du, din kollega och utvecklingsledaren har ett nära samarbete. Kamratskapet och lagandan är mycket god på enheten och vi tar stöd av varandra i komplexa ärenden. Enheten ligger i framkant vad gäller service och vi arbetar ständigt för att utveckla våra rutiner och arbetssätt tillsammans med enhetens utvecklingsledare. Vi söker nu en handläggare (bostadsanpassare) till bostadsanpassningsbidrag då nuvarande går i pension. Vårt uppdrag är att utreda och administrera bostadsanpassningsbidrag. Detta är ett kommunalt bidrag som kan sökas av personer med funktionsnedsättning för att kunna bo kvar i sin bostad och leva ett självständigt liv. Verksamheten är lagstyrd och vi arbetar främst utifrån lagen (2018:222) om bostadsanpassningsbidrag. ARBETSUPPGIFTER Som handläggare kommer du att utreda ärenden om bostadsanpassningsbidrag, dvs om det är möjligt att utifrån lagstiftning och medicinskt behov bevilja bostadsanpassningsbidrag. Detta innebär att utreda om villkoren är uppfyllda för att bevilja bostadsanpassningsbidrag samt, utifrån förutsättningar i ärendet, utreda anpassningsåtgärder och kostnaden för dessa. Målgruppen spänner över alla åldrar. Arbetet är variationsrikt och innebär såväl hembesök, offertgranskning, handläggning och utredning. I arbetet ingår att bistå med information, rådgivning, bedöma intyg, förslag till anpassningsåtgärder, fatta beslut om åtgärder och att vara kontaktperson för den sökande fram till dess att anpassningen är utförd. Tjänsten innebär myndighetsutövning varför det är av vikt att du är bekväm med att fatta egna beslut samt vid behov föredra ärende inför beslutande nämnd. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som i grunden har högskolestudier inom lämpligt område för uppdragen t.ex. handläggare och/eller byggnadsteknik eller andra studier som av arbetsgivaren bedöms som likvärdig. I denna rekryteringsprocess lägger vi stor vikt vid följande egenskaper: Du är van vid att driva dina egna processer, har en god administrativ förmåga och strukturerar ditt arbete på ett effektivt sätt. Din samarbetsförmåga är god, du har ett lyhört förhållningssätt och kommunicerar tydligt med förmågan att uttrycka dig väl i tal och skrift. I myndighetsrollen krävs en god förmåga att kunna göra objektiva och sakliga bedömningar samt att kunna ställa tydliga krav och fatta beslut. Du är en god problemlösare och har ett analytiskt tänkande, vilket är en förutsättning för kvalitet och effektivitet i handläggning. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet, i vilken bemötande och god samarbetsförmåga i arbetet är viktiga inslag! Erfarenhet av myndighetsutövning är meriterande. Datorvana är ett krav. Körkort krävs. ÖVRIGT Varbergs kommun har ett politiskt beslut om önskad sysselsättningsgrad. Detta innebär att den anställde har rätt att arbeta heltid eller önskad deltid. Inför denna rekrytering har vi noggrant valt vilka annonsplatser vi vill annonsera i och undanber oss därför kontakt med annonsörer och bemanningsföretag!

Mer info

Anställningsform -
Publicerad 2024-10-18
Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Antal platser 1
Varaktighet Tillsvidare
Hemsida Länk