Biståndshandläggare
Skicka ansökan 17 dagar kvar
Biståndshandläggare
17 dagar kvar

Arbetsbeskrivning

Vill du ha ett viktigt och utvecklande arbete där ditt engagemang gör skillnad? Hos oss får du möjlighet att arbeta i en varierande och stimulerande miljö, där din kompetens bidrar till en bättre vardag för människor. Biståndskontoret består av tre enheter: funktionshinder, äldre och mottagning. Gemensamt för alla enheter är att vi samarbetar mellan varandra. Utredningsenheten funktionshinder utreder ansökningar inom funktionshinderområdet utifrån LSS (lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade) och SoL (socialtjänstlagen). Utredningsenheten äldre utreder ansökningar för vuxna och äldre. Mottagningsenheten tar mot alla nya ansökningar och fördelar sedan ut ärenden till utredningsenheterna. Vi söker nu två biståndshandläggare till utredningsenheten funktionshinder. ARBETSUPPGIFTER Hos oss jobbar du med att utreda, bedöma och besluta i ärenden enligt lagarna SoL och LSS. Du bedömer behov, fattar beslut, dokumenterar i systemet Viva och lämnar beställning till verkställighet. Vi träffar kommunens invånare på vårt kontor men även exempelvis på mötesplatser, hemma eller sjukhuset. Arbetet innehåller även intern och extern samverkan. Tillsammans ansvarar vi för att hela verksamheten fungerar och hjälper till där det behövs. Som nyanställd får du en introduktion där vi går igenom bland annat dokumentationsverktyget Viva och bedömningsinstrument ICF. Du får också en mentor som stöd. Vi arbetar kontinuerligt med kvalitetsarbete och har ett kompetensårshjul med internutbildningar. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har en socionomexamen eller annan utbildning som bedöms likvärdig. Har du en beteendevetenskaplig utbildning och har läst minst 15 högskolepoäng i socialrätt eller likvärdig kurs som arbetsgivaren bedömer likvärdig är det också bra. Alternativt blir du klar med din utbildning till vintern 2025. Vi ser gärna att du har erfarenhet av myndighetsutövning från exempelvis kommun eller VFU. Har du kunskap eller praktisk erfarenhet av myndighetsutövning inom området LSS och SoL är det meriterande. Du som söker får gärna ha erfarenhet av systemet Viva, ICF eller annat motsvarande system. Som biståndshandläggare uttrycker du obehindrat i svenska, tal och skrift, och har B-körkort. Om du kan fler språk än svenska är det meriterande. Vid anställning på utredningsenheten funktionshinder kommer vi begära in ett utdrag ur belastningsregistret då vi arbetar med barn enligt LSS. Vi söker dig som har lätt för att förstå och sätta dig in andra människors situation och beteende. Du är en person som klarar av att fatta svåra beslut och tycker om att arbeta självständigt. Du trivs också med att ingen dag är den andra lik. Självklart är du en lagspelare som har förmågan att samarbeta med flera individer för att nå ett lyckat resultat. Vi ser gärna att du är en person som gillar utveckling och förändring. Eskilstuna kommun har tagit bort personligt brev från ansökningsprocessen. Det gör vi för att få en mer inkluderande rekryteringsprocess och en effektiv kandidatupplevelse för dig som söker jobb hos oss. Dina svar på urvalsfrågorna blir en viktig del i vårt urvalsarbete. Här kan du läsa mer om bakgrunden till beslutet: https://jobb.eskilstuna.se/personligt-brev ÖVRIGT På vård- och omsorgsförvaltningen arbetar cirka 3000 medarbetare som tillsammans ser till att Eskilstunas äldre och personer med funktionsnedsättning får den vård och omsorg som de behöver. Förvaltningen är uppdelad i en stab och de fem verksamhetsområdena äldreomsorg, funktionshinder, hälso- och sjukvård, bistånd och bemanning. Vi är nästan 70 olika professioner som gör skillnad i andra människors liv, varje arbetsdag. Vill du vara med och leda vägen? Vi erbjuder en arbetsplats som går före och leder vägen i en av Sveriges mest hållbara kommuner. Tillsammans med kompetenta och engagerade medarbetare är du med och utvecklar Eskilstuna genom goda hållbara möten, vägledning och service. Genom ett aktivt och modigt medarbetarskap samt ett tillitsfullt och engagerat ledarskap är du med och driver förändring. Du gör skillnad för människor varje dag. Vi välkomnar medarbetare med olika bakgrund och arbetar för att våra arbetsplatser ska vara tillgängliga för alla. Merparten av alla tillsvidareanställda i Eskilstuna kommun krigsplaceras. Om din tjänst berörs informeras du under rekryteringsprocessen. Det innebär att du har en skyldighet att tjänstgöra inom kommunen även under höjd beredskap. I samband med intervju behöver du styrka ditt medborgarskap. Det kan du göra med pass alternativt personbevis tillsammans med ID-handling. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du uppvisa att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen. Vi ber dig söka tjänsten via länken i denna annons. Det är viktigt att du är noggrann när du fyller i din ansökan eftersom den ligger till grund för vårt urval. Om du har skyddad identitet ansöker du genom att skicka in din ansökan skriftligen eller lämna den i vår reception på Alva Myrdals Gata 3 D. Märk din ansökan med Rekryteringsenheten och annonsens referensnummer.

Mer info

Anställningsform -
Publicerad 2024-10-17
Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Antal platser 2
Varaktighet Tillsvidare
Hemsida Länk