LSS/SoL handläggare, två tjänster, en tillsvidare och en visstid
Skicka ansökan 13 dagar kvar
Handläggare SoL-handläggare LSS- och SoL-handläggare
13 dagar kvar

Arbetsbeskrivning

Bromölla kommun i nordöstra Skåne, vid gränsen mot Blekinge, har närmare 13 000 invånare. Vi har den lilla kommunens fördelar med närhet och korta avstånd både geografiskt och mellan människorna. Här finns goda kommunikationer, ett prisat företagsklimat och levande kultur- och fritidsliv. Kommunen omges av vacker och omväxlande natur med närhet till både insjöar och hav. Bromölla är nära och överraskande bra. ARBETSUPPGIFTER Som handläggare i vår verksamhet kommer du att arbeta med beslut utifrån LSS (lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade) och SoL (socialtjänslagen). Hos oss får du ett varierande arbete, där du ansvarar för hela handläggningsprocessen och själv driver ditt arbete framåt. Tjänsten innebär att du har kontakt med människor som har olika behov, där du utreder deras rätt till olika insatser utifrån deras livssituation. Du informerar, utreder, bedömer och beslutar om insatser enligt rådande lagstiftning. I arbetet ingår även uppföljning och omprövning av tidigare beslutade insatser samt sedvanliga arbetsuppgifter rörande handläggning och kringliggande processer. Som handläggare har du många olika kontakter, med de personer som ansöker om insatser, deras anhöriga eller företrädare, myndigheter, organisationer samt utförare och andra relevanta samverkanspartners såväl internt som externt. Du kan även komma att representera verksamheten i olika grupper, både internt och externt. Vi ser vårt uppdrag i ett helhetsperspektiv där vi arbetar utifrån ett systemteoretiskt förhållningssätt och där personen som är i behov av hjälp sätts i centrum. För att lyckas i våra uppdrag agerar vi efter våra värdegrundsord; Gott bemötande, Delaktighet och Mod. Värdeorden är vår kompass i hur vi agerar i förhållande till vårt uppdrag, våra arbetsuppgifter och i relationen till de människor vi möter i arbetet. Tillsammans skapar vi en stimulerande arbetsplats där varje medarbetare får möjlighet att utvecklas och ta ansvar. Vi erbjuder även kontinuerlig handledning och ett omtänksamt arbetsklimat. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som är trygg och stabil samt har en förmåga att etablera god kontakt med andra människor. Du har en socionomexamen eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Examen inom socialrätt är ett krav för att kunna arbeta som LSS/SoL handläggare. Du har god kännedom om gällande lagstiftning och samhällets funktioner i stort och har lätt för att samarbeta med andra. Arbetet ställer krav på god kommunikativ förmåga vilket bland annat innebär att du på ett tydligt och strukturerat sätt kan uttrycka dig väl på svenska i tal och skrift samt dokumentera det som verksamheten kräver. Du behöver vara flexibel, ha en god initiativförmåga och ett nyfiket förhållningssätt där du utmanas av att hitta lösningar. Arbetet hos oss sker både självständigt och i team och du behöver ha förmågan att se helheten gällande myndighets- och verkställighetsarbetet. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Vi vill att varje medarbetare ska ha en god balans mellan arbete och fritid. Vi ger möjlighet till flexibla arbetstider. Som anställd inom Bromölla kommun erbjuds du subventionerad friskvård. B-körkort är ett krav då resor i tjänsten förekommer. I denna rekrytering arbetar vi med löpande urval under annonseringstiden så välkommen med din ansökan redan idag. ÖVRIGT Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryterings hjälp i samband med denna annons.

Mer info

Anställningsform -
Publicerad 2024-10-16
Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Antal platser 2
Varaktighet Tillsvidare
Hemsida Länk