Förste socialsekreterare med särskilt uppdrag
Skicka ansökan 15 dagar kvar
Handläggare Socialsekreterare Förste socialsekreterare
15 dagar kvar

Arbetsbeskrivning

Nu söker vi dig som tillsammans med oss vill förbättra vardagen, framtiden och livskvaliteten för invånarna i Perstorp. Vi erbjuder dig en arbetsplats med mycket arbetsglädje, där utveckling och lösningsfokus är framträdande drag. Varje dag försöker vi att vara lite smartare, lite effektivare och lite bättre än vi var igår. Perstorps kommun ligger i ett av Sveriges mest expansiva område, Öresundsregionen. Du hittar oss centralt i norra Skåne där vi omsluts av underbar natur som inbjuder till avstressande friluftsaktiviteter. Kommunen har cirka 7 500 invånare och runt 560 tillsvidareanställda. I kommunen finns ett starkt näringsliv och folkhälsofrågorna ligger högt på agendan. Beskrivning Vi söker en erfaren första socialsekreterare som i grunduppdraget ska handleda barnutredare samt barnsekreterare i ärenden på enheten. Utöver detta förväntas funktionen själv hantera ett antal utredningar vid högt inflöde till enheten. I tjänsten kommer det även ingå att företräda nämnden i rättsliga processer utifrån LVU-lagstiftningen och i vårdnadsöverflyttningsärenden.   När det gäller uppdraget omställning mot ny socialtjänstlag förväntas funktionen genom handledningen av medarbetare analysera inflödet och efterfrågan av insatser. Detta som ett led i att utveckla verkställigheten för att matcha behoven hos kommunens invånare. Analysen förväntas resultera i en kartläggning som ligger till grund för omställningen. Tjänsten innebär ett nära samarbete med verksamhetens mottagning samt förvaltningens SAS-socialt ansvarig samordnare. Perstorps kommun har ingått i ett samverkansavtal med fyra andra kommuner där en person är anställd som projektledare gällande omställningen. Även denna funktion blir en viktig kollega i arbetet.   Det krävs god kunskap om handläggning och dokumentation inom området. Vi söker dig som är erfaren handläggare, främst inom Barn och familj. Meriterande är om du har erfarenhet av våld i nära relation. Vi söker dig som har god kunskap kring processhandledning, att kunna arbeta strukturerat och att tydligt kommunicera och vägleda i det dagliga arbetet. Utöver detta förväntas du även ha analytisk förmåga.   För att kunna arbeta med omställningen behövs god kännedom om socialtjänstlagen och de förändringar som är på gång. Du behöver ha god kunskap om evidensbaserade metoder och beprövad erfarenhet inom insatser.  Du behöver ha förmåga att kunna omvärldsbevaka och driva utvecklingsarbetet med att ställa om arbete från tung myndighetsutövning till det förebyggande och främjande. Arbetsuppgifter - Fördelning av ärenden - Dagligt stöd och handledning av socialsekreterare inom barn och familj - Fungera som sakkunnig och expert inom området barn och familj - Granskning och feedback på skriftliga underlag - Ansvar för granskning av handläggningen utifrån gällande lagstiftning och riktlinjer - Introduktion av nyanställda socialsekreterare - Säkerställa att metoder och bedömningsinstrument används korrekt i den dagliga handläggningen - Hålla sig uppdaterad på ny forskning, lagstiftning och direktiv, samt implementera dessa i det operativa arbetet - Medverka som stöd i svårare ärenden och samordna det vardagliga arbetet - Vid arbetstopp kunna gå in och handlägga ärenden Implementering av nya socialtjänstlagen: Juli 2025 väntas den nya socialtjänstlagen träda i kraft. Lagen ska ge socialtjänsten verktyg att arbeta tidigt förebyggande och erbjuda insatser på ett enklare sätt än idag. Som första socialsekreterare kommer du att spela en central roll i detta förändringsarbete. Dina specifika uppgifter avseende denna del av ditt uppdrag inkluderar: - Följa aktuell forskning och omvärldsbevaka på området för att säkerställa att vår socialtjänst arbetar kunskapsbaserat och i enlighet med bästa praxis - Föreslå och driva implementeringsåtgärder som stöttar övergången till de nya arbetssätten - Rapportera om framsteg och utmaningar till myndighetschefen och bidra till löpande förbättringsarbete - Kartlägga och analysera inflödet - Sammanställa och presentera kartläggningar och analyser Kvalifikationer Vi söker dig som har: - Socionomexamen - Flerårig erfarenhet inom myndighetsutövning - Mycket goda kunskaper om aktuell lagstiftning och handläggning av ärenden rörande barn, unga och deras familjer - Erfarenhet av BBIC och samverkan med interna och externa parter - B-körkort och kör bil - God kunskap i Office-paketet Det är meriterande om du har: - Erfarenhet av handledning av kollegor - Erfarenhet av arbete i LifeCare - Kompetens inom Signs of Safety - Tidigare erfarenhet av utvecklingsarbete och arbetsledning Personliga egenskaper hos den vi söker är: - Engagerad, tydlig och självgående - Tillitsfull och har förmåga att coacha och motivera andra till självständighet och utveckling i arbetet - Kommunikativ, tydlig och lyhörd - Trygg och stabil i dig själv och i ditt arbete - Lugn och kontrollerad även i pressade situationer - Strukturerad och har helhetssyn med fokus på möjligheter och lösningar - Förmögen att planera, prioritera och följa upp ditt arbete samt säkerställa att uppgifter genomförs och återkopplas i rätt tid Stor vikt läggs vid din personliga lämplighet för uppdraget. Ansökan: Vi ser fram emot din ansökan och ditt CV där du beskriver varför just du är rätt person för denna viktiga roll.  Rekrytering kan komma att ske löpande. För frågor om tjänsten, kontakta Tove Danielsson Välkommen med din ansökan till Perstorps kommun – tillsammans skapar vi en trygg och hållbar framtid för våra invånare!   Inför rekryteringen har vi tagit ställning till rekryteringsvägar och publiceringskanaler, varför vi vänligen undanber oss all kontakt med försäljare i detta ärende.

Mer info

Anställningsform -
Publicerad 2024-10-10
Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Antal platser 1
Varaktighet Tillsvidare
Hemsida Länk

Sök jobbet

Ansök via arbetsgivarens hemsida

Skicka ansökan

Liknande jobb