Redovisningsekonom
Scania CV AB 9 dagar kvar Södertälje
Skicka ansökan

Om tjänsten

Besök hemsida
Omfattning Heltid
Publicerad 2024-09-17

Introduktion

Scania Finans AB är ett finansiellt tjänsteföretag inom affärsområdet TRATON Financial Services. Vi erbjuder finansiering och försäkring av Scanias produkter genom våra sju filialer i Norden och Baltikum. Med en kundfinansieringsportfölj som överstiger 24 miljarder SEK är Scania Finans AB ett av de största finansiella tjänsteföretagen inom Skåne. Företaget har cirka 100 anställda, varav hälften finns på huvudkontoret i Södertälje och den andra hälften av personalstyrkan är fördelad på våra 7 filialer, i Danmark, Norge, Finland, Estland, Lettland, Litauen och Sverige.

Vi söker nu en redovisningsekonom som kan bidra till att utveckla och stärka vårt team! Vår ekonomifunktion består idag av en Accounting & Reporting-avdelning med fem Financial Controllers samt ett team på sex Business controllers. Vi har ett nära samarbete för att stötta såväl ledningen som organisationen med ekonomiska rapporter, analys och beslutsunderlag. Denna uppgift kräver kvalitativ, aktuell och relevant finansiell information.

Dina arbetsuppgifter

I denna tjänst kommer du att arbeta med alla sju marknader inom Scania Finans och hantera uppgifter som betalningar, bankavstämningar, daglig redovisning och leverantörsskulder. Du kommer att ha ett nära samarbete med Financial Controllers som ansvarar för en till två av marknaderna vardera. Tjänsten rapporterar till chefen för redovisning & rapportering.

Huvudsakliga ansvarsområden

• Dag till dag bokföring

• Betalningar

• Avstämningar

• Leverantörsskulder

• Viss medverkan i bokslut, grupprapportering och revision

Din profil

Vi söker dig med en examen inom finans, ekonomi eller företagsekonomi med 0-2 års relevant erfarenhet från redovisning och/eller ekonomistyrning. För rätt person kan tjänsten och uppgiften öka i komplexitet med tiden och tanken är att nästa steg kan vara en tjänst som Financial Controller.

Föredragna färdigheter och kvalifikationer

• God datamognad och intresse för system och digitalisering

• God förståelse för redovisningsprinciper

• Yrkesmässigt flytande svenska och engelska

• Erfaren Excel-användare

• Kunskap från finansiella it-system ses som meriterande

• Erfarenhet av bank, finans eller försäkring ses som meriterande

Personliga egenskaper

För att bli framgångsrik i denna roll behöver du ha både social och kommunikativ förmåga då tjänsten exponerar dig för både interna och externa intressenter. Du bör ha förmågan att både arbeta självständigt och som del av ett team och du behöver vara både analytisk och öppensinnad när det gäller att hitta lämpliga metoder och lösningar på problem, samt en förmåga att följa och skapa instruktioner och processer. Du trivs med att arbeta i en internationell miljö och att arbeta under snabba och föränderliga omständigheter. Ett serviceinriktat och lösningsorienterat bemötande är något vi sätter stort värde på.

Vi erbjuder

Intressanta utmaningar och möjligheter till tillväxt i en dynamisk miljö. Du kommer att arbeta på ett internationellt företag med mycket duktiga kollegor. Vi tillämpar delhybrid arbetsplats, tillgång till Scania kontorsnav vid Sergel i Stockholm och direktbuss mellan Stockholm City – Liljeholmen – Södertälje.

Vi ser fram emot din ansökan! En bakgrundskontroll kan komma att genomföras för slutkandidaten i denna rekrytering.

Mer information och ansökan

För mer information kontakta Maila Hagström (ekonomichef), +46 70 081 31 51.

Ansökan ska innehålla CV och personligt brev och skickas senast den 29 september.

Mer info

Omfattning Heltid
Varaktighet Tillsvidare
Antal platser 1
Lön Fast månads- vecko- eller timlön

Sök jobbet

Ansök via arbetsgivarens hemsida

Skicka ansökan

Dela annons