Om tjänsten

Besök hemsida klippan.se
Omfattning Heltid
Publicerad 2024-09-16

I Klippans kommun är vi 1500 kollegor som varje dag jobbar med samma fokus - att finnas till för våra invånare, företag och besökare. Vi är alla en viktig del av helheten och vill vara en kommun med stolta medarbetare och stolta Klippanbor. En röd tråd i vår strävan efter en gemensam kultur är att vi alla försöker leva efter våra kärnvärden "Vilja varandras framgång", "Våga sticka ut" och "Kul i jobbet". Den politiska visionen är ”en kommun i utveckling där vi tillsammans skapar livskvalitet”. Nyfiken? Läs mer på klippan.se/kollegaiklippan Arbetsmarknad och utvecklingsenheten är en del av Barn och utbildningsförvaltningen där Vuxenutbildningen, Yrkeshögskola och uppdragsutbildningen ingår. Enheten är en positiv arbetsplats med professionella och engagerade medarbetare som arbetar nära varandra i det dagliga arbetet med våra deltagare. Vi tror på våra deltagares möjligheter att kunna etablera sig på arbetsmarknaden och vi arbetar med coachande och motiverande arbetsmetoder för att deltagare ska kunna göra stegförflyttningar mot självförsörjning. Målgrupperna är arbetssökande kommuninvånare och vi samarbetar med socialförvaltningen och Arbetsförmedlingen kring dessa. Vi samverkar också nära kollegorna inom utbildningssidan, övriga förvaltningar, andra kommuner, regionen och statliga myndigheter som också arbetar med målgrupperna, samt med olika branscher. Arbetet är utvecklingsorienterat och vi strävar kontinuerligt efter att kunna hitta nya lösningar för verksamheten och för våra deltagare. ARBETSUPPGIFTER Arbetsmarknad och Utvecklingsenheten i Klippans Kommun genomgår en förändringsprocess där vi ska införa case management-metodiken för att skapa en mer individanpassad och effektiv stödprocess. Vi kommer att utveckla gruppverksamheter där medarbetarna ansvarar för olika insatser och fördela personalresurserna för att möjliggöra samarbete och ett helhetsorienterat stöd för deltagarna. Arbetsgruppen kommer att fördela ansvaret för olika gruppverksamheter utifrån medarbetarnas styrkor och expertis. Vårt mål är att skapa en arbetsmiljö där teamarbete, kunskapsutbyte och stöd är i fokus, och vi söker nu engagerade medarbetare som vill vara en del av vår resa mot att forma framtidens stödinsatser. Som arbetsmarknadskonsulent kommer du även att coacha deltagare individuellt mot självförsörjning genom att hjälpa dem att identifiera sina mål och delmål. Tillsammans med deltagaren skriver du en individuell handlingsplan som tar hänsyn till dennes förutsättningar, intressen, färdigheter och yrkesval. Processen mot målet kan inkludera att ge råd och stöd om jobbsökningsstrategier, CV- och personligt brevskrivning samt intervjutekniker. Du hjälper också deltagarna att hitta matchande arbetstränings- eller praktikplatser. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har förståelse för att varje individ är unik med sina styrkor, förutsättningar och bakgrund, och som kan coacha och stötta individer mot förändring. Du behöver vara strukturerad och van vid att självständigt planera och prioritera ditt arbete. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och söker dig som är kommunikativ, driven och uthållig. Då arbetet kräver mycket samarbete är det viktigt att du kan vara ödmjuk och prestigelös. Ditt arbetssätt präglas av ansvarskänsla med hög moral och du värdesätter teamarbetet med dina kollegor. Vi vill att du delar vår positiva människosyn, som präglas av ett respektfullt och professionellt bemötande. Arbetet innebär även administration och dokumentation, så god datorvana är ett krav. Kompetenskrav: • Socionomexamen, beteendevetenskaplig examen eller annan likvärdig högskoleutbildning med social inriktning eller inriktning mot arbete med människor. • Erfarenhet av att arbeta coachande och motiverande. • B-körkort. Meriterande: • Case Management-utbildning. • Kunskap om arbetsmarknadsfrågor eller erfarenhet av liknande verksamhet, med god kännedom om olika branscher, yrkesområden och aktuell kunskap om arbetsmarknaden. • Erfarenhet av samverkan med Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan och regionen/sjukvården. Anställningen kommer att tillsättas under förutsättning att nödvändiga beslut fattas, och vi önskar tillsätta tjänsten senast den 1 december. Vi genomför intervjuer löpande, så skicka in din ansökan så snart som möjligt. Provanställning kan komma att tillämpas. ÖVRIGT Vi söker dig som har kompetens att bidra till våra verksamheter oavsett kön, ålder, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning eller funktionsnedsättning. För att kvalitetssäkra vår rekryteringsprocess arbetar vi i ett kompetensbaserat rekryteringsverktyg. Vi kommer gå igenom urvalet löpande och kan komma att kalla kandidater till intervju innan ansökningstiden har gått ut. Om du blir kallad till intervju vill vi att du kan styrka dina meriter med intyg och betyg. Du behöver även kunna uppvisa giltigt körkort för aktuellt tjänstefordon om det är relevant för tjänsten. För att arbeta hos oss måste du visa giltigt pass, nationellt id-kort eller personbevis tillsammans med identitetshandling på anställningsintervjun. Är du medborgare i ett land utanför EU/EES eller Schweiz behöver du även ta med dig ett arbetstillstånd. För allas trevnad är vår arbetstid rökfri. Om du blir erbjuden tjänst ska du uppvisa giltigt utdrag från Polisens belastningsregister före anställning. Utdraget är kostnadsfritt att beställa och görs via polisens hemsida https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/

Mer info

Omfattning Heltid
Varaktighet Tillsvidare
Antal platser 1
Lön Fast månads- vecko- eller timlön

Sök jobbet

Ansök via arbetsgivarens hemsida

Skicka ansökan

Dela annons