Erfaren incidenthanterare Skolverket
Skicka ansökan

Om tjänsten

Besök hemsida poolia.se
Omfattning Heltid
Publicerad 2024-09-13

Om tjänsten Nu söker vi för ett konsultuppdrag dg som har erfarenhet av att jobba som incidenthanterare. Omfattning: Heltid 100% Start: Omgående Längd: 2024-01-30 Du blir anställd av Poolia, eventuellt finns möjlighet att fakturera från eget bolag. Distansarbete möjligt upp till 60% Dina arbetsuppgifter i huvudsak Skolverket behöver införa interna regelverk och arbetssätt för att identifiera, rapportera och hantera oväntade, oönskade händelser och incidenter inom alla områden. De söker ett myndighetsgemensamt arbetssätt inom alla områden, till exempel informationssäkerhets-, personuppgifts- eller it-incidenter, allmänna säkerhetsincidenter och arbetsmiljöincidenter. Regelverket och arbetssättet ska bidra till att incidenter hanteras systematiskt och effektivt och med beaktande av relevanta lagar och föreskrifter inom området. Regelverk och implementerade arbetssätt ska omfatta samtliga steg i hanteringen dvs. att upptäcka, rapportera, värdera, hantera samt följa upp och förbättra den berörda hanteringen. Regelverk och mallar ska hållas samman så att hanteringen i en incident i sin helhet ska kunna arkiveras och genomförda åtgärder kunna spåras genom händelseförloppet. Hanteringen avser alla händelser, dvs. sådana som inträffar och ska rapporteras såväl internt på myndigheten som externt enligt relevant författning och standard. I uppdraget ingår inte att ta fram ett verktyg för hanteringen. Regelverket ska dock utformas så att det är möjligt att tillämpa med de på marknaden vanligt förekommande verktygsprogrammen. Du bör därför kunna redogöra för de vanligaste verktygen på marknaden Uppdragsbeskrivning Uppdraget ska genomföras i samverkan med representanter från berörda verksamheter inom Skolverkets. Du kan under uppdraget inhämta begränsat stöd från erbjuden intern specialistkompetens. Observera att tidpunkterna som är angivna nedan endast utgör preliminära tider och kan komma att justeras under uppdragets gång. Preliminära tidpunkter för leverans 1 Läsa in befintligt material från tidigare genomfört arbete - September 2024 2 I samverkan med berörda funktioner inom myndigheten ta fram övergripande beskrivning av ett myndighetsgemensamt arbetssätt och den dokumentation och det stödmaterial som bedöms nödvändigt för att kunna införa arbetssättet. - Oktober 2024 3 Ta fram slutversioner av den dokumentation som bedöms nödvändig för att kunna införa arbetssättet - November 2024 4 Remissbehandla och föredra relevant dokumentation för myndighetsledningen - December 2024 5 Ta fram relevant utbildningsmaterial och underlag för en första övning i incidenthantering enligt det nya, fastställda arbetssättet - Januari 2025 Vem är du? För att vara aktuell för uppdraget så behöver du uppfylla nedan kriterier: Generella krav • mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift. • akademisk utbildning relevant för arbetsuppgifterna eller motsvarande kunskaper förvärvade på ett sätt som vi bedömer likvärdigt • god samarbetsförmåga. • erfarenhet av att arbeta med svenska myndigheter. Specifika krav: • god kunskap av tillämpning av gällande reglering kring incidenthantering och -rapportering, bland annat dataskydds- och säkerhetsskyddslagstiftningen, NIS2 samt relevanta föreskrifter från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap. • erfarenhet av att ta fram, skriva och implementera regelverk och arbetssätt för incidenthantering inom en större organisation. Om verksamheten Är detta ett uppdrag som skulle passa dig, har du rätt erfarenhet? Ja då söker du via länken i annonsen, urvalet sker löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan ansökningstiden gått ut. Välkommen!

Mer info

Omfattning Heltid
Varaktighet 3 - 6 Månader
Antal platser 1
Lön Fast månads- vecko- eller timlön

Sök jobbet

Ansök via arbetsgivarens hemsida

Skicka ansökan

Dela annons