Fordonssamordnare med övergripande ansvar, vikariat
Skicka ansökan

Om tjänsten

Besök hemsida
Omfattning Heltid
Publicerad 2024-09-11

Det här erbjuder vi dig! Som fordonssamordnare kommer du ha ett övergripande ansvar för att uppnå målsättningen att Hässleholms kommun ska ha en ekonomiskt och miljömässigt effektivare fordonsflotta. I rollen ingår även att i samarbete med verksamheterna ta fram styrdokument och planer som du i ditt dagliga arbete förverkligar.   Kommunen har implementerat det administrativa stödsystemet Portify och elektroniska körjournaler. Uppdraget omfattas i dagsläget av cirka 390 personbilar och lätta lastbilar. Fordonsflottan förnyas och utökas kontinuerligt och fordonssamordnaren ansvarar för fordonsbeställning från kommunens ramavtal, hantering av leasingavtal och omplacering av fordon.   I rollen ingår kostnadsuppföljning för fordonsparken avseende underhåll, service, drivmedel samt miljöredovisningar. Du kommer vara ansvarig för att driva frågan om kommunens utbyggnad av laddinfrastruktur och leda projektgruppen. Du kommer även: Arbeta för att skapa effektivare gemensamma bilpooler. Arbeta för att verksamheterna efterlever beslutade mål, policys och riktlinjer inom området. Främja övergången av användning från fossila till förnybara bränslen.  Ge information och hålla i utbildningar. Vid behov kunna installera/byta ut hårdvaran i fordonen. Ansvara på fordonsrelaterade frågor från kommunens personal. Utreda/analysera verksamhetens körmönster och fordonsbehov. Beställa fordon utifrån verksamheternas behov.  Sammanställa behov vid upphandling av fordon till ansvarig upphandlare.  Tjänsten är ett vikariat på 100% med start från och med snarast möjligt enligt överenskommelse till och med 2026-01-31. Din arbetsplats kommer att vara på Stadshuset i centrala Hässleholm med närhet till både tåg- och bussförbindelser. Vi ger dig möjlighet till att arbeta på distans när verksamheten så tillåter. Hässleholms kommun strävar efter att skapa de bästa förutsättningar för ett hållbart arbetsliv, där du kan trivas, må bra och uppleva arbetsglädje. Vi erbjuder våra medarbetare förmåner så som friskvårdsbidrag och möjligheten att byta semesterdagstillägg mot lediga dagar.  Vem är du? Vi söker dig som har gymnasieexamen samt erfarenhet av administrativt arbete där arbetsuppgifterna medfört att daglig kontakt skett med olika funktioner/roller hos arbetsgivaren och där någon form av ansvar för fordonspark har ingått. Du har god datorvana och erfarenhet från att arbeta i IT-system som exempelvis verksamhetssystem. Du har B-körkort, samt kan och får köra fordon med manuell växel. Som fordonssamordnare är kommunikationen med olika aktörer viktig och vi ser därför att du behärskar det svenska språket flytande i tal och skrift. Vi ser också gärna att du har arbetslivserfarenhet av/från:  Driva utvecklingsarbete Vana av att hålla i utbildningar Projektledning samt uppföljning, gärna med budgetansvar I rollen som fordonssamordnare arbetar du övergripande och tvärfunktionellt vilket ställer krav på både god samarbetsförmåga och förmåga att arbeta självständigt. Verksamheternas behov är väsentliga i arbetet och du är kommunikativ samt serviceinriktad i ditt möte med medarbetare i kommunens verksamheter. Du delar värderingar och förhållningssätt som beskrivs i vår medarbetar- och ledarpolicy. Övrigt Vi arbetar med kompetensbaserad och fördomsfri rekrytering vilket innebär att vi i denna rekrytering valt att ta bort det personliga brevet ur rekryteringsprocessen. När du söker jobbet kommer du att svara på ett antal urvalsfrågor kring bland annat hur väl du uppfyller kraven för jobbet, vad du kan bidra till och ditt intresse för jobbet. Första intervjun med kallade kandidater kommer hållas via Teams under v. 39. Vänta inte med att skicka in din ansökan. Hittar vi rätt kandidat kan vi komma att kalla till intervju innan ansökningstiden gått ut.  För dig med skyddade personuppgifter hänvisar vi till rekryterande chef för vidare information kring hur du ansöker. Om oss Kommunledningsförvaltningen ansvarar för kommunövergripande utvecklingsfrågor och gemensamma funktioner inom strategisk samhällsutveckling, ekonomi, HR, kansli, kommunikation, IT och räddningstjänst samt ärendehantering till kommunstyrelsen och kommunfullmäktige. Upphandlingsenheten ansvarar för kommunövergripande upphandlingar och uppföljning av de centralt tecknade avtalen, att genomföra specifika upphandlingar, att svara för e-handel och uppföljning på uppdrag av kommunstyrelsen, att ge råd internt och till kommunala bolag samt att genomföra information och utbildningsinsatser inom upphandlingsområdet. Hässleholms kommun är en viktig knutpunkt i Sverige. Här möts människor för att leva, uppleva, arbeta och lära i en kommun präglad av nyfikenhet och utveckling. Våra medarbetare skapar kvalité som syns, visar respekt för individen och sätter medborgaren i fokus. Välkommen att bli en av oss!

Mer info

Omfattning Heltid
Varaktighet 6 Månader eller längre
Antal platser 1
Lön Fast månads- vecko- eller timlön

Sök jobbet

Ansök via arbetsgivarens hemsida

Skicka ansökan

Dela annons