Vikariat lärare på lågstadiet till Hällsboskolan Umeå
Skicka ansökan

Om tjänsten

Besök hemsida
Omfattning Deltid
Publicerad 2024-09-01

Vill du vara med och skapa de bästa förutsättningarna för en likvärdig utbildning? Vi på Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, arbetar för att alla barn, elever och vuxenstuderande med funktionsnedsättning ska nå målen för sin utbildning. Vi driver specialskolor. Vi erbjuder stöd till förskolor och skolor i hela landet som vill skapa lärmiljöer som är utvecklande och tillgängliga. Vi fördelar också statsbidrag och utvecklar läromedel. Vi hoppas att du som söker, med din bakgrund och din kompetens, kan bidra till att öka vår mångfald Vi arbetar engagerat för att allas lika värde ska bli verklighet. Tillsammans använder vi samarbete och kompetens för att lösa uppdrag. Just nu fokuserar vi på att utveckla ledarskapet och att öka mångfalden på myndigheten. Tillsammans bidrar vi till hållbarhet i samhället ekonomiskt, socialt och miljömässigt. Du kan läsa mer om vad vi erbjuder på vår webbplats https://www.spsm.se/jobb. Alla elever har rätt till en skola som ger dem möjlighet att utvecklas utifrån egna förutsättningar. SPSM driver skolor på uppdrag av staten. Vi erbjuder eleverna en lärmiljö som ger dem möjlighet till delaktighet, lärande och utveckling. Vi erbjuder ett meningsfullt, stimulerande och viktigt pedagogiskt arbete på våra skolor. Hällsboskolan i Umeå tar emot elever med grav språkstörning. Vår undervisning har fokus på språk och kommunikation. Vi har undervisning för elever från förskoleklass till och med årskurs 10. Målet är att eleverna ska få förutsättningar att nå kunskapsmålen, vara delaktiga och aktiva i olika sociala sammanhang och utvecklas som individer. Vi erbjuder boenden för de elever som inte kan pendla varje dag till skolan. Hällsboskolan är en tioårig, statlig specialskola inom specialpedagogiska skolmyndigheten. Skolan tar emot elever med grav språkstörning från hela landet, Skolan har en tydlig fokus på språkstöttande och språkutvecklande undervisning och anpassar skoldagen utifrån elevernas individuella behov. Undervisningen utgår från specialskolans förordning enligt grund- eller särskolans kursplaner. Skolans mål är att eleverna ska nå kunskapsmålen, vara delaktiga och aktiva i olika sociala sammanhang och utvecklas som individer. Skolan i Umeå är förlagd på Umedalen i nyrenoverade lokaler i nära anslutning till Västangårds skola. Vi har skickliga och engagerade medarbetare med hög kompetens. Det språkutvecklande arbetssättet är något som genomsyrar det pedagogiska arbetet hos oss och till stöd finns ett elevnära elevhälsoteam där bland annat logoped ingår. Söker du en spännande arbetsplats där det finns utrymme att vara med och påverka? Söker du en ny utmaning och vill arbeta för målet en likvärdig utbildning för alla? Vill du också genom din undervisning ge våra elever med grav språkstörning möjlighet att nå sina mål? Då är du den pedagog vi gärna vill träffa. ARBETSUPPGIFTER Vi söker lärare med behörighet att undervisa på lågstadiet med bred ämnesbehörighet. I tjänsten ingår mentorskap i klass. Som lärare hos oss arbetar du med kunniga och erfarna kollegor i det dagliga arbetet med anpassningar för en tillgänglig lärmiljö. I undervisningen arbetar du tillsammans med en kollega för att stötta elevers kunskapsutveckling och måluppfyllelse. För att främja elevers individuella utveckling i grupp arbetar vi i undervisningsgrupper med få elever. Olika former av dokumentation är aktuell - till exempel särskilt stöd och omdömen. Arbetet hos oss kräver nära samverkan med elevernas vårdnadshavare samt andra utomstående aktörer som är viktiga för elevernas hälsa och utveckling. Du kommer också ha stöd av specialpedagog, IT-pedagog, kurator, psykolog, skolsköterska och logoped. KVALIFIKATIONER Lärarlegitimation som ger behörighet att undervisa på lågstadiet. Omsätta läroplanens övergripande mål och kursplanernas kunskapsmål till en varierad och inspirerande undervisning för eleverna. Analysera, dokumentera, bedöma och utvärdera elevers kunskapsutveckling och på så sätt ge eleven bästa möjliga förutsättningar i sitt lärande för att nå sina mål. Välja alternativa, anpassade och kompletterande pedagogiska strategier utifrån elevernas individuella behov och förutsättningar. Själv och tillsammans med andra skapa en trygg och tillitsfull lärandemiljö som grundar sig på ömsesidig respekt och goda relationer. Du uttrycker dig väl i tal och skrift. Erfarenhet av att använda IT och media i undervisningen för elevens utveckling och lärande i grupp och individuellt. Det är meriterande om du har: Erfarenhet av arbete som lärare. Erfarenhet av arbete med elever med språkstörning och andra neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Erfarenhet av läs- och skrivinlärning Erfarenhet av arbete med elever med läs-och skrivsvårigheter och dyslexi. Erfarenhet av arbete med elever i behov av särskilt stöd. Erfarenhet av arbete med AKK. Personliga egenskaper: Du är flexibel i ditt arbetssätt, lösningsorienterad och har vana av samarbete i arbetslag kring elevgrupper. Själv och tillsammans med andra medverkar du till att skapa en trygg och tillitsfull miljö som grundar sig på ömsesidig respekt och goda relationer. Du har personlig mognad, integritet och är initiativtagande. Du har en god kommunikativ förmåga och samarbetsförmåga. ÖVRIGT Utdrag från belastningsregistret ska visas upp inför anställning. I händelse av samhällskris kan du komma att arbetsledas mellan myndighetens verksamhetsområden utifrån din placeringsort. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss denna gång alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Mer info

Omfattning Deltid
Varaktighet 3 - 6 Månader
Antal platser 1
Lön Fast månads- vecko- eller timlön

Sök jobbet

Ansök via arbetsgivarens hemsida

Skicka ansökan

Dela annons