OBS! Sista ansökningsdag har passerat för denna annons. Du kan fortfarande läsa om den, men det går inte längra att ansöka.

Om tjänsten

Besök hemsida
Omfattning Heltid
Publicerad 2024-07-26

Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna. Stockholm är landets ledande tillväxtregion. Det kräver en arbetsmarknad där arbetsgivare kan rekrytera den kompetens de behöver och där stockholmarna har möjlighet att byta bransch, komma tillbaka i arbete eller studera vidare. Arbetsmarknadsförvaltningen ansvarar för stadens samlade arbetsmarknadsinsatser och vuxenutbildning - kommunal vuxenutbildning inklusive utbildning i svenska för invandrare, komvux som anpassad utbildning och yrkeshögskola. Vill du veta varför du borde arbeta hos oss? https://play.mediaflowpro.com/ovp/14/15AMHDN9JP Välkommen till oss  Vi på Arbetsmarknadsförvaltningen söker dig som gillar utmaningar och vill använda din samlade kompetens för att göra skillnad för medmänniskor. Vi är en verksamhet inom arbetsmarknadsförvaltningen/ekonomistaben i Stockholms stad. Enheten är relativ ny och befinner sig under uppbyggnad. Vår verksamhet riktas till vuxna stockholmare som är i behov av god man/förvaltare med speciell kompetens. Vårt uppdrag utförs på uppdrag av och i samverkan med överförmyndarnämnden och styrs huvudsakligen utifrån föräldrabalkens bestämmelser och tingsrättens beslut. I rollen som anställd ställföreträdare (god man/förvaltare) ingår att bevaka rätt, förvalta egendom samt sörja för person avseende de stockholmare som saknar egen förmåga att klara detta helt på egen hand. För närvarande består enheten av 11 ställföreträdare, 1 administratör, 1 verksamhetsutvecklare och enhetschef. Arbetsplatsen är belägen centralt i Stockholm. Vi erbjuder Friskvårdsbidrag och flexibel arbetstid enligt gällande överenskommelse om arbetstid. Din roll Som ställföreträdare på Förvaltarenheten är målet att skapa förutsättningar för en god livskvalité för sin huvudman. Detta utifrån dennes ekonomiska och personliga situation. Ofta handlar det om personer med svåra psykiska funktionsnedsättningar, omfattande sjukdomstillstånd, missbruk eller annan svår social problematik. Det kan vara en kombination av dessa. Förvaltarenheten träder in när det är svårt för en ideell god man/förvaltare att erbjuda adekvat stöd till en person (huvudman). Där kommer du som ställföreträdare bistå/företräda dina huvudmän i ekonomiska, juridiska och sociala frågor. Du bevakar huvudmannens rätt, förvaltar egendom samt sörjer för person. Detta utifrån ett personligt förordnande från tingsrätten. Fokus för ställföreträdarens uppdrag är huvudmannens behov. Arbete med tydliga mål och individuella uppföljningar är en viktig del av ställföreträdarens utvecklingsarbete. Du samarbetar med professionella nätverk som myndigheter och andra organisationer samt med huvudmannens anhöriga om möjligt. Du motiverar, vägleder och företräder huvudmannen i olika situationer hos myndigheter. I din roll som ställföreträdare kommer det dagliga arbetet bland annat innebära att: ha kontakt med huvudmän och deras nätverk bevaka rätten till vård och omsorg och ansöka om olika insatser/bistånd efter behov företräda huvudmännen inför myndigheter och domstolar strukturera huvudmännens ekonomi och dokumentation Uppdragen som ställföreträdare kommer innebära att du träffar huvudmannen där den befinner sig och det kan ibland innebära resor både inom och utanför kommunen. Det administrativa arbetet kommer att ske på kontoret. Utifrån behov kan det också förekomma viss tjänstgöring på kvällar eller helger men det huvudsakliga arbetet sker på dagtid. Eftersom enheten är relativt ny vill vi gärna att du är med och bidrar med dina tidigare erfarenheter och kunskaper. Kvalifikationer Du som söker skall ha: högskoleexamen, exempelvis inom beteendevetenskap, juridik eller samhällskunskap, eller likvärdig eftergymnasial examen som arbetsgivaren finner lämplig. flerårig och aktuell erfarenhet av att i din yrkesroll mött människor med en problematisk livssituation  erfarenhet av att i olika yrkessammanhang ha kontakt med myndigheter erfarenhet från samhällsservice såsom exempelvis polisväsendet, socialpsykiatri, rättspsykiatri, kriminalvården, sjukvård, socialtjänsten, erfarenhet av att hantera juridiska och ekonomiska frågor som berör en individ, erfarenhet av att ha hanterat löpande redovisning, Som person har du en öppen och positiv attityd och du har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter. Du ser möjligheter i förändringar och kan snabbt därefter ändra ditt synsätt eller hitta nya vägar framåt. Vidare är du ansvarstagande, bra på att organisera och prioritera arbetet på ett effektivt sätt. Du är även noggrann vad gäller planering, dokumentation och uppdragsorientering och du upprättar tydliga mål, ser till att arbetet slutförs och följer upp resultatet. Utgångspunkt för ditt agerande är hela tiden huvudmannens behov och ditt förhållningssätt präglas av tilltro till huvudmannens vilja att vara delaktig och ansvarstagande för sin egen livssituation. Du visar respekt och hänsyn för dem du möter i din yrkesroll. Vidare har du förmåga att få till ett gott samarbete med andra för att utföra uppgifter och nå mål i din roll som ställföreträdare. För att lyckas i rollen behöver du ha en väl utvecklad förmåga att sätta dig in i någon annans perspektiv eller situation, vara trygg i dig själv och i kontakten med andra. Vi kommer lägga stor vikt vid personlig lämplighet, engagemang och motivation för tjänsten. Välkommen med din ansökan. Övrigt När du anställs kommer du att genomgå en introduktionsutbildning innan du får personliga förordnanden som god man/förvaltare. Innan anställning som ställföreträdare vid förvaltarenheten genomför överförmyndarförvaltningen lämplighetsbedömning av dig som skall få uppdrag som god man eller förvaltare. Med anledning av detta kommer du behöva ge ditt medgivande till registerutdrag och bakgrundskontroll. Tester kan tillkomma som ett steg i rekryteringsprocessen. Vi ser mångfald som berikande och välkomnar alla sökande. Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering. På arbetsmarknadsförvaltningen så arbetar vi för att det ska vara lätt att utvecklas genom att byta enhet och arbetsplats. Det innebär att din anställning är i hela förvaltningen och att du kan komma att få nya uppdrag inom andra verksamheter där din kompetens behövs bäst.

Mer info

Omfattning Heltid
Varaktighet Tillsvidare
Antal platser 4
Lön Fast månads- vecko- eller timlön

Sök jobbet

Ansök via arbetsgivarens hemsida

Skicka ansökan

Dela annons